România va ajunge în următorii 4-5 ani la un număr total de 18.000 de staţii de încărcare pentru maşini electrice, dintre care 15.000 noi staţii vor fi amenajate prin Planul Naţional pentru Redresare şi Rezilienţă (PNRR), a anunţat astăzi ministrul Mediului Tanczos Barna la videoconferinţa ZF „Economia Verde”.
Sunt măsuri pentru reducerea poluării care răspund obiectivului Uniunii Europene „Fit for 55”, plan care face tranziţia către o neutralitate climatică până în 2050, o bornă semnificativă fiind reducerea emisiilor cu 55% până în 2030.
Ministrul a explicat decalajul mare între ţările din Occident şi România în privinţa infrastructurii pentru încărcarea maşinilor electrice în contextul Programului Rabla Plus prin care se acordă subvenţii de aproape 10.000 euro la cumpărarea unui autoturism 100% electric.
„La Rabla Plus bugetul este triplat faţă de anul trecut. Vin avalanşe de cereri, solicitările sunt uriaşe, nu face faţă industria. La capitolul investiţii sunt Unităţi Administrativ Teritoriale care au făcut repede schimbarea, se pregătesc pentru „Fit for 55”. Ministerul Mediului, prin Administraţia Fondului pentru Mediu are programul pentru staţii de încărcare, va fi lansat în maximum două săptămâni, am aprobat Ghidul de Finanţare, va fi publicat în Monitorul Oficial, dacă nu săptămâna aceasta atunci săptămâna viitoare. Trebuie să construim această infrastructură care la noi este mult în urma Europei Occidentale. Vom finanţa peste 2.000 de staţii de încărcare pentru UAT-uri, mai vine şi PNRR-ul cu peste 15.000 de staţii noi în 4-5 ani, ceea ce înseamnă că vom ajunge la o reţea de 18.000 de staţii de încărcare, adică o reţea relativ bine pusă la punct”, a concluzionat ministrul Mediului.
„Lista neagră” a marilor oraşe după calitatea aerului şi „surpriza” de la Cluj-Napoca
Bucureşti, Cluj-Napoca, Braşov, Iaşi şi Timişoara sunt cele mai poluate mari oraşe din România, care riscă sancţiuni pentru că nu au luat măsuri de reducere a poluării, a explicat ministrul Barna.
Acesta a lăudat Primăria Cluj-Napoca pentru că a încurajat transportul în comun şi alternativ.
„Elementul surpriză a fost Clujul. Măsurile luate în ultimii ani produc efecte şi s-a stabilizat, chiar este puţin o îmbunătăţire a calităţii aerului. Avem nevoie de astfel de măsuri şi în alte oraşe, eu înţeleg că sunt nepopulare, altă alternativă nu există. Trendul european este unul sigur, iar presiunea pe „Fit for 55” este uriaşă. Când ajunge programul în implementare, presiunea pe motoarele cu ardere internă va fi foarte mare”, a spus ministrul.
Una dintre măsurile recente pentru încurajarea transportului în comun la Cluj-Napoca a fost bilet gratuit pentru călătorii care fac 20 de genuflexiuni.