Primul tren nou din comanda totală de 37 de unități a intrat în producție la Fabrica Alstom din Polonia, a anunțat duminică Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), instituție din subordinea Ministerului Transporturilor. Livrarea capului de serie se va face în iulie 2023 atunci când va intra în probe la circuitul feroviar de teste de la Făurei, iar punerea în circulație comercială, cu călători este estimată pentru luna decembrie. Contractul pentru 20 de trenuri electrice de lung parcurs a fost semnat cu Alstom în martie 2022 cu o valoare de 1,3 miliarde lei, iar în septembrie a fost suplimentat cu încă 17 rame, valoarea totală fiind de 3,7 miliarde lei.
Sunt primele trenuri noi pe care Ministerul Transporturilor reușește să le cumpere în ultimii 20 de ani, arată ARF : ,,Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, în perioada 8-10 februarie 2023, o echipă a autorității – formată din membri ai proiectului privind achiziția a 37 rame electrice inter-regionale (RE-IR) – a efectuat o vizită tehnică la fabrica ALSTOM de la Katowice (Polonia). Această deplasare constituie o obligație contractuală, prevăzută în contractul încheiat de ARF cu firma Alstom Ferroviaria SpA, în data de 25 martie 2022, ce are ca obiect achiziția a 20 de rame electrice de lung parcurs și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani, contract suplimentat cu încă 17 rame electrice de lung parcurs, prin semnarea unui act adițional, la 16 septembrie 2022. În cadrul acestei deplasări, reprezentații furnizorului Alstom au prezentat stadiul fabricării primului tren. Astfel, în conformitate cu prevederile contractuale, primul tren urmează să ajungă la Centrul de Testări Feroviare de la Făurei în luna iulie 2023, în vederea efectuării testelor dinamice, iar cel de al doilea va sosi în luna august 2023, fiind destinat, cu precădere, testelor pe liniile CFR, după care ambele trenuri vor executa probele de rulare în unitate multiplă.
În baza rezultatelor acestor teste, trenul nr. 3 va fi livrat către ARF, astfel încât în luna decembrie 2023 acesta să fie introdus în exploatare pe reţeaua feroviară din România. Conform clauzelor contractuale, celelalte trenuri urmează să intre în circulație comercială începând cu anul 2024.
Reamintim că viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din șase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere și patru vagoane intermediare) și asigură 351 locuri pe scaune. Unitățile dispun de un sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și 2, sistem național PZB90 și sunt prevăzute cu sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spații pentru bar/bistro și pentru călători cu dizabilități, precum și o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat. Ramele electrice RE-IR vor conecta capitala cu principalele centre urbane ale țării, dar vor facilita și conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilității, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătățirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.” – transmis ARF.
Singurele Magistrale CFR electrificate și modernizate sau parțial reabilitate sunt București-Constanța (Constanța -Mangalia se operează cu tracțiune diesel), București-Predeal și tronsoane de la Sighișoara la Simeria și Arad-Curtici. Pe M 500 București -Suceava linia este electrificată în timp ce M 600 București-Iași este parțial electrificată.
Rutele pentru trenurile ALSTOM, de lung parcurs:
București Nord – Constanța
București Nord – Brașov – Arad – Timișoara
București Nord – Brașov – Cluj
Brașov – Deda – Cluj
București Nord – Brașov
București Nord – Iași
București Nord – Suceava
București Nord – Galați
București Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani- Simeria
București Nord – Craiova – Timișoara – Arad
Cluj – Timișoara
Cluj – Suceava – Iași.
SURSA FOTO : Autoritatea pentru Reformă Feroviară