Lucrările efective pentru construirea tunelului de la Momaia pe lotul 4 al Autostrăzii Sibiu – Pitești încep la jumătatea lunii septembrie, a anunțat constructorul PORR într-o prezentare video a șantierului dintre Curtea de Argeș și Tigveni (10 km), lotul pe care se va construi primul tunel clasic de autostradă din România (n.r tunelul de la Săcel pe A1 Sibiu – Deva nu este forat). Constructorul are o mobilizare de aproximativ 300 de drumari, are sprijinul companiei-mamă din Austria pentru componenta de tunel.
Inginerul Fernando Lopes, director proiect: „Avem în momentul de față 300 de persoane mobilizate în șantier din care 70 din staff, ingineri, topografi, de la calitate, departament suport și 230 de muncă efectiv. 20 de persoane au venit din Austria și ne ajută la organizarea de șantier. Preconizăm undeva la sfârșitul… la jumătatea lunii septembrie să intrăm efectiv în tunel”.
„Acest tunel va avea o lungieme de 1350 de metri și va fi primul tunel pe care îl vom construi în România folosind noua metodă austriacă (NATM). Este o tehnologie de ultimă generație pentru construirea și monitorizarea tunelului în întreaga lume. Vom executa tunelul cu experți locali în tuneluri și cu specialiștii noștri de la PORR care vor veni din străinătate pentru a-i pregăti pe inginerii români în execuția de tuneluri rapid și în siguranță. La final vom livra cel mai modern tunel de autostradă din România cu cele mai moderne echipamente. NATM este o tehnologie de ultimă oră în excavarea de tuneluri. Solul e moale, e ca și cum ai săpa în nisip”, a spus managerul proiectului de tunel Norbert Horelein.
Cel mai lung tunel al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești este cel de la Poiana (1,7 km) pe lotul 3 (WeBuild), dar probabil cel mai greu de construit (din cauza reliefului/accesului) va fi cel de pe Lotul 2 Boița – Cornetu (Tunel Câineni 1.590 metri).
Prezentarea șantierului Curtea de Argeș – Tigveni a fost publicată pe Canalul YouTube „Răducu P Drum”:
Tunelul Momaia are o lungime de 1,3 km și este format din 2 galerii principale separate, una pentru fiecare sens de mers. Va fi realizat în conformitate cu normativele și directivele europene, iar printre particularități regăsim:
– câte 2 benzi pe sens și acostamente – sistem de ventilație – sistem de evacuare
– iluminat public– sistem de comunicare– câte o clădire la intrare și ieșire, pentru controlul și operarea tunelului. Antreprenorul estimează un termen de 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare. In luna ianuarie, anunțam o serie de premiere în infrastructura rutieră pe care le vom atinge în acest an, printre acestea fiind și începerea primei lucrări de autostradă în zonă montană, care prevede și construcția acestui tunel de autostradă”, a afirmat secretarul de stat Ionel Scrioșteanu.
Și UMB va începe lucrările pentru galeriile de pe A1 Lugoj – Deva (tunel forat și cut&cover), tunel cu o lungime de 2 kilometri.