Un singur lot dintre cele șase ale secțiunii de munte de pe Autostrada Unirii (A8) ar urma să fie scos la licitație până la sfârșitul anului, deși Ministerul Transporturilor a promis licitație pentru toți cei 160 de kilometri, susține Asociația civică „Împreună pentru Autostrada A8”. Ionel Apostol, fondator al Asociației, arată că vineri, 10 noiembrie, la ședința de progres, oficialii Companiei de Drumuri (CNAIR) au transmis că doar un segment de 25-30 de kilometri din întreaga secțiune Miercurea Nirajului – Leghin (159 km) ar urma să fie lansat în licitație pentru proiectare și execuție, iar pentru cea mai întârziată secțiune a Autostrăzii, Târgu Neamț – Iași, Consitrans va obține Acordul de Mediu cu întârziere, în februarie 2024.
„Astăzi (n.r. vineri 10 noiembrie) a avut loc o nouă ședință de prezentare a stadiului proiectelor de infrastructură mare din Regiunea Moldova. CNAIR continua să aibă prostul obicei de a fixa aceste ședințe la ora 8 dimineața. Prezenta la ședința de astăzi a fost foarte redusă .Unii au lipsit motivat ,probabil erau în trafic spre școală sau serviciu ,iar alții nemotivat ,din comoditate. Așadar, situația principalelor proiecte se prezintă astfel:
– A8 Pașcani – Ungheni. Consitrans ,firma care execută Studiul de fezabilitate și proiectarea pe acest tronson, a amânat încă o dată termenul de obținere a acordului de mediu. Noul termen asumat este sfârșitul lunii februarie 2024. CNAIR și MT tac!
– A8 tronsonul ll, zona montană Leghin – Miercurea Nirajului, 159 km. Se așteaptă ca în următoarea perioadă Guvernul sa aprobe indicatorii tehnico- economici. De la: ”până la sfârșitul acestui an se va scoate la licitație întreg tronsonul montan, 159 km”, s-a ajuns la: ”până la sfârșitul acestui an este posibil sa fie scos la licitație un segment de 25-30 km”. Așa domnilor, fiți realiști Deși se discută mult și prost, tronsonul montan nu are asigurată finanțarea. Probabil același motiv, lipsa banilor, ține blocat și tronsonul Pașcani – Iași – Ungheni. Unii mai spun și că PSD-ul local, prin influența pe care o are la Ministerul Transporturilor ar bloca intenționat acest tronson ca să nu treacă drept realizare a prietenilor liberali aflați momentan la conducerea CJ (n.r CJ Iași). Îi cred în stare, sunt suficient de cinici !”, arată Asociația „Împreună pentru A8”.
Lotul 3 PNRR Leghin – Târgu Neamț: contract semnat cu UMB pe 20 septembrie cu termen de proiectare și execuție 30 de luni.
Secțiunea de Munte: Miercurea Nirajului-Leghin (km. 22 – km. 181) Ministerul Transporturilor a publicat Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru indicatorii tehnico-economici, o investiție de 6 miliarde de euro și 54 luni termen de execuție. Sunt 6 loturi, 265 structuri de artă și 47 de tuneluri după cum Economedia a scris aici. În documentație apare și denumirea „drum expres”, posibil eroare de redactare tip copy-paste de la alte proiecte HG. „Vom face în așa fel încât celelalte avize necesare, precum și Hotărârea de Guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici, să se finalizeze cât mai repede, astfel încât să ne ținem de promisiunea de a avea licitația începută anul acesta”, a declarat secretarul de stat Ionel Scrioșteanu.
Secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni: septembrie 2024 este termenul estimat de CNAIR pentru finalizarea contractului cu Consitrans (studiu de fezabilitate, proiect tehnic, proiect autorizație de construire). Întârzierea este cauzată și de problemele legate de alegerea traseului final (detalii aici).