Ministerul Transporturilor a aprobat joi, 21 septembrie, studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici pentru secțiunea de munte a Autostrăzii Unirii (A8). Tronsonul montan dintre Miercurea Nirajului în județul Mureș și Leghin (Vânători) în județul Neamț are o lungime de 159 de kilometri, iar valoarea estimată este de 7,5 miliarde de euro, potrivit secretarului de stat Ionel Scrioșteanu. Hotărârea de Guvern care va permite lansarea licitației pentru proiectare și execuție va detalia costurile pentru lucrări. Față de valoarea estimată de 7,5 miliarde de euro, costul din licitație va scădea semnificativ, iar o a doua scădere va fi prin valoarea ofertelor depuse. În august, CNAIR aprobase o valoare de 6 miliarde de euro/fără TVA pentru indicatori (detalii aici).
Sunt două traversări de munte, 47 de tuneluri și 255 de poduri, pasaje și viaducte, iar licitația ar urma să fie lansată până la sfârșitul anului/
„Proiect de 7,5 miliarde Euro avizat. Astăzi au fost avizați în Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii indicatorii tehnico-economici ai Secțiunii 2 Miercurea Nirajului -Leghin a Autostrăzii Târgu Mureș-Târgu Neamț-Iași-Ungheni (Autostrada Unirii A 8). Vom face în așa fel încât celelalte avize necesare, precum și Hotărârea de Guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici, să se finalizeze cât mai repede, astfel încât să ne ținem de promisiunea de a avea licitația începută anul acesta”, afirmă Ionel Scrioșteanu.
Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin va avea o lungime totală de 159,2 km, iar traseul acesteia va include:
– 5 noduri rutiere la intersctarea DN13A (Sovata), DN13B (Joseni), DN12 (Ditrău), DN15 (Tulgheș), DN15B (Pipirig),
– 437 de structuri (119 poduri, 19 pasaje, 117 viaducte, 179 podețe),
– 47 tuneluri, în lungime totală de 11,64 km (cu lungimi individuale cuprinse între 70 m și 940 m). Autostrada va beneficia și de 4 parcări de scurtă durată, 1 punct de sprijin și întreținere, 6 spații de servicii, 2 centre de întreținere și coordonare.
Finanțarea este asigurată prin Programul Transport (2021-2027) cu 40% fonduri europene și principiul „primul venit primul servit”, finanțarea nerambursabilă prin întregul PT pentru toate proiectele de infrastructură fiind de aproape 5 miliarde de euro. Deși României i s-a permis o supracontractare de 300%, există riscul ca banii să nu ajungă pentru toate investițiile propuse.
Pe secțiunea Târgu Mureș – Târgu Neamț, contractul din PNRR câștigat de UMB pe lotul 3 a fost semnat miercuri 20 septembrie, iar pentru lotul I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului CNAIR este la a doua prelungire a termenului pentru desemnarea câștigătorului.
Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț (211,1 km), parte a A8, este împărțită în 3 secțiuni, astfel:– Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km): finanțare PNRR,– Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin (156,8 km): finanțare PT,– Secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,9 km): finanțare PNRR.”Contractul încheiat între ACCIONA (INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL SA) și CNAIR în 2019 este un exemplu perfect despre cât de mult ne-au costat criteriul „păgubos” prețul cel mai mic și subevaluarea unui Studiu de Fezabilitate, „cărămida” pentru un bun proiect. În 2019, Acciona a semnat contractul de completare a studiului de fezabilitate pentru 17 milioane lei, față de cele 35 milioane lei estimarea CNAIR, aceasta fiind una dintre problemele contractului, lungimea totală a traseului fiind de 211 km. Spre comparație, următorul segment al A8, Târgu Neamț – Iași – Ungheni, a avut în 2021 un contract de 58 milioane lei (n.r. include și PT). Până la sfârșitul anului urmează să fie predat și Studiul de Fezabilitate pentru secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni (93 km).