Ministerul Transporturilor face o nouă încercare pentru modernizarea secțiunii Craiova-Caransebeș, pe Magistrala M 100 București-Craiova-Timișoara. La un an de la lansarea primei licitații (anulată în septembrie 2023 din lipsă de oferte), noul proiect pentru indicatorii tehnico-economici aduce o suplimentare cu 8 miliarde lei, de la 12 miliarde (proiectul inițial) la 20 de miliarde lei, costurile estimate după actualizare. Față de valoarea aprobată de 20 miliarde lei respectiv 17 milairde lei pentru construcție cu TVA, la publicarea în SEAP, costurile vor scădea, Cel mai greu lot va fi cel cu Tunelul Balota din județul Mehedinți, tunel de 6 kilometri lungime, al doilea după cel în lucru de la Ormeniș pe Magistrala Brașov-Sighișoara.
În martie 2023, CFR Infrastructură lansa cele licitațiile pentru cele șase loturi ale secțiunii Craiova-Caransebeș, dar pentru că erau valori estimate mult sub costurile reale niciun constructor nu a mai depus ofertă, după cum Economedia a explicat aici.
,,Secţiunea de la cale ferată a Coridorului Orient/Est Mediteraneean ce traversează România, are o lungime de 513 km şi este una dintre cele mai folosite secţiuni, din reţeaua CNCF”CFR”SA, atât pentru traficul (de călători şi marfă) naţional, cât şi pentru cel internaţional. Această secțiune cuprinde următoarele tronsoane de cale ferată:
– Arad – Timişoara – Caransebeş;
– Caransebeş – Drobeta Turnu Severin – Craiova;
– Craiova – Calafat.
Acest sector de cale ferată, parte a Coridorului Orient/Est Mediteraneean, se află într-o stare tehnică precară a liniei și a lucrărilor de artă, care a condus la o înrăutățire severă a condițiilor de exploatare, cu creșterea mare a timpilor de mers. Proiectul ”Reabilitarea liniei feroviare Craiova – Drobeta-Turnu Severin – Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est – Mediteraneean”, face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT), aprobat de Guvernul României prin H.G. nr. 666/2016, cu modificările și completările ulterioare.
Lungimea totală a liniei de cale ferată în cadrul acestui studiu este de 226,165 km, fiind linie CF electrificată pe toată distanța, linie dublă electrificată Craiova – Strehaia (60 km) și linie simplă electrificată Strehaia – Caransebeș (174km). Pe această linie CF circulă atât trenuri de călători cât și trenuri de marfă, în prezent fiind existente 32 puncte de secționare. Sistemul de semnalizare este semi-automat între stații și electro-mecanic în stații, toate mecanismele căii ferate (semnale, treceri la nivel și aparate de cale) fiind comandate și controlate prin mecanismele existente. După darea în exploatare a liniei aceasta a trecut printr-un lung proces de modernizare în ceea ce privește suprastructura, lucrările de artă, instalațiile de tracțiune și semnalizare. În anul 1951 s-a realizat dublarea liniei CF pe tronsonul Craiova – Filiași în lungime de 36 km.”-Proiect Hotărâre de Guvern indicatori M 100 Craiova-Caransebeș.
De la București la Craiova CFR Infrastructură are în lucru Studiul de Fezabilitate pentru modernizare la viteza de 160 km/h. la trenurile de călători, iar de la Caransebeș la Timișoara și Arad sunt contracte semnate PNRR pe toate cele 4 loturi.