Penalizările pe care le aplică Metrorex companiei Alstom (Franța) pentru întârzierea celor 13 rame de metrou au ajuns la 110 milioane lei, iar în cazul celor 37 de trenuri electrice InterRegio de lung parcurs, penalizarea de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară pentru același producător este de 80 de milioane lei, a anunțat luni, 8 aprilie, la Digi24, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. (n.r. Ministrul Grindeanu s-a referit la penalizări CFR, dar contractul pentru 37 de trenuri de lung parcurs este semnat de ARF)
Practic, pentru contractul Metrorex semnat la finalul anului 2020, penalizarea actuală este de aproape un sfert din valoarea contractului de 500 de milioane lei. Pentru contractul celor 37 de trenuri noi, fiecare zi de întârziere calcultată din octombrie/noiembrie 2023 este de 800 000 lei.
Prima ramă de metrou, botezată ,,Giurgiu” va ajunge la București până la sfârșitul lunii și va intra în teste pentru 10 000 km. Trenul nou de la Alstom pentru CFR Călători face teste la Făurei, iar estimarea pentru intrarea în circulație este toamna 2024.
,,La Metrou, trebuie să se livreze trenuri noi de metrou (n.r Alstom)…astăzi când vorbim penalizările sunt la 22 milioane Euro. Știți cât sunt penalitățile la CFR ? același constructor…80 de milioane lei. Mă interesează să am trenuri noi, că altfel stăm pe la CNSC și Curtea de Apel. Nu mai bine începem să livrăm ceea ce avem prin contract ? Că războiul din Ucraina, că s-au schimbat liniile de aprovizionare. La câtă comandă este, prin PNRR, prin Programul Transporturi ca acești producători să considere România o prioritate. Eu nu sunt adeptul rezilierii, că înseamnă ani pierduți. Îmi doresc să respecte contractul, dacă nu-l respectă, plătesc..alte pârghii nu am. Nu vreau să iau decizia abruptă de reziliere” -Sorin Grindeanu.
În privința contractului semnat cu PESA (Polonia) pentru 62 de trenuri ,,întors” la Curtea de Apel București, ministrul Grindeanu a spus că va intra în reevaluare.