Un tunel construit prin inginerie inovatoare este etapa finală a proiectului de conectare a Danemarcei – și a țărilor nordice în ansamblu – la restul Europei, relatează The Guardian. Este vorba despre cel mai lung tunel scufundat din lume – termen care desemnează un tunel construit în altă parte și apoi scufundat în loc: tunelul Fehmarnbelt
De pe cheiul orașului danez Rødbyhavn, cu Marea Baltică strălucind în razele soarelui, Germania este atât de aproape încât o poți vedea – un grup de turbine eoliene la orizont.
Orașul german Puttgarden se află la doar 11 mile distanță, dar pentru a ajunge acolo este nevoie fie de o călătorie de 45 de minute cu feribotul – plus timp pentru îmbarcare și debarcare -, fie de un drum de șase ore cu mașina care traversează o mare parte din Danemarca.
Însă sub apă, construcția unui viitor alternativ este în plină desfășurare, sub forma celui mai lung tunel scufundat din lume – termen care desemnează un tunel construit în altă parte și apoi scufundat în loc. Când tunelul Fehmarnbelt se va deschide în 2029, oamenii vor putea traversa această întindere de apă în doar 7 minute cu trenul și 10 minute cu mașina.
Tunelul va eclipsa cu mult actualul deținător al recordului pentru drumuri și căi ferate, tunelul Drogden de 3,5 km, care, împreună cu podul Øresund, leagă Danemarca și Suedia.
Noul tunel este, de asemenea, considerat etapa finală a unui proiect de infrastructură în trei părți – alături de podul Øresund și de podul Great Belt care traversează insulele daneze Zealand și Funen – care leagă Danemarca și țările nordice în ansamblu de restul Europei.
Odată ce tunelul va fi finalizat, va fi posibil să se transporte pe calea ferată mărfuri, inclusiv oțel, din nordul Norvegiei până în centrul și sudul Europei. Acesta va reduce considerabil durata călătoriei cu trenul între Copenhaga și Hamburg de la 4,5 la 2,5 ore.
La nivel național, acesta simbolizează punctul culminant al unei transformări a psihicului danez din ultimul sfert de secol, de la o peninsulă relativ izolată și o colecție de insule la un centru internațional.
„Face parte din această legătură pe care Europa încearcă să o realizeze între nordul Norvegiei și sudul Europei, care a început atunci când am construit podul Øresund între Copenhaga și Malmö”, a declarat Mikkel Hemmingsen, CEO al companiei de stat Sund & Bælt. „Pentru a finaliza legătura, trebuie să construim această conexiune”.
Spre deosebire de o mulțime de tuneluri care trec pe sub apă – inclusiv tunelul Canalului Mânecii – care au fost construite cu ajutorul unor mașini de forat care sapă prin pământ, secțiunile tunelului Fehmarnbelt sunt construite deasupra solului și scufundate pe fundul mării. Hemmingsen a declarat că această abordare este mai eficientă și mai bună pentru mediu.
Articolul integral poate fi citit AICI