Al cincilea tren de metrou Alstom a ajuns în depoul Berceni al Metrorex, anunță compania pe pagina sa de LinkedIn. În curând, va sosi și al șaselea, precizează Alstom.
“În timp ce mulți oameni recapitulează numele renilor lui Moș Crăciun , noi trecem în revistă trenurile de metrou livrate de Alstom la București. Deci, cum se numește cel de-al cincilea tren de metrou Metropolis, pentru Magistrala 5? Se numește Sibiu și se află acum în depoul Berceni al Metrorex, urmând să parcurgă etapele pregătitoare intrării în circulație pe cea mai modernă magistrală. Așadar: Giurgiu, Ilfov, Teleorman, Sălaj și Sibiu. Iar în curând li se va alătura și trenul numărul 6, Cluj! Între timp, primul sosit, trenul „Giurgiu” – cel cu farurile aprinse – , își continuă programul obligatoriu de testare / validare și obținere a Agrementului Feroviar, în vederea autorizării de punere în circulație cu pasageri.”
La sfârșitul lui octombrie, Mariana Miclăuş, director general al Metrorex, spunea că până la finele anului Metrorex va avea în depou în total zece trenuri din cele 13 contractate pentru Magistrala 5.
“Din contractul de 13 trenuri, au fost livrate patru trenuri, care în prezent se află la Depoul Berceni şi se realizează testele – teste statice, teste dinamice. Trenul cinci şi trenul şase au fost recepţionate preliminar la furnizor şi urmează să ajungă în ţară. Din discuţii cu furnizorul în cadrul întâlnirilor, al şedinţelor de progres care se realizează pe acest contract, sperăm ca până la sfârşitul anului să fie livrate zece trenuri din 13″, a declarat Miclăuș.
Potrivit acesteia, primul tren Metropolis din lotul de 13, sosit în ţară în luna aprilie 2024, va intra în circulaţie cu călători în trimestrul al doilea al anului viitor, după finalizarea testelor şi a probelor de anduranţă în luna martie.
“Este prognozat să-şi termine absolut toate testele, adică inclusiv probele de anduranţă, cei 10.000 de kilometri în luna martie 2025, să poată să intre în circulaţie cu călători, apoi etapizat şi celelalte trenuri, după parcurgerea testelor şi a celor 2.000 de km. Asta înseamnă că ar putea să intre în circulaţie după primul trimestru, martie – aprilie, în funcţie de cum se finalizează testele de anduranţă. Aceste probe de anduranţă de fapt nu sunt teste, este un kilometraj pe care trebuie să-l parcurgă trenul fără defecte majore”, a menţionat șefa Metrorex la sfârșitul lui octombrie.
Mariana Miclăuş a precizat că deocamdată se fac testele statice şi dinamice în Depoul Berceni, ulterior urmând să se stabilească programul de circulaţie, pentru a îndeplini numărul de kilometri necesari, cei 10.000.
În ceea ce priveşte penalizările aplicate Alstom pentru întârzierile în livrarea garniturilor, Miclăuş a spus că acestea au ajuns la aproape 30 de milioane de euro, însă ele au fost contestate în instanţă.
“Penalizările aplicate Alstom au ajuns la aproximativ 30 de milioane de euro şi au fost şi facturate. Sunt facturate lună de lună şi se încasează la finalul contractului. Ele au fost contestate în instanţă de către furnizor”, a precizat aceasta.
Economedia a scris în septembrie, în exclusivitate, că primul tren nou de metrou cumpărat de la Alstom (Franța) care trebuia să circule pe Magistrala 5 va fi introdus în circulație abia în 2025, conform unui răspuns Metrorex transmis la solicitarea Economedia.
Rama electrică a ajuns din Brazilia în depoul Berceni al Metrorex, iar oficialii din Ministerul Transporturilor avansau punerea în circulație în același an, de Crăciun (2023), pentru a nu pierde finanțarea europeană, ulterior în vara, toamna și apoi iarna acestui an.
„În conformitate cu cele mai recente date transmise de Furnizorul ALSTOM TRANSPORT S.A., punerea în funcțiune a primului tren de metrou se estimează a se realiza în trimestrul I, 2025”, arată răspunsul Metrorex de la mijlocul lunii septembrie.
În august, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a atenționat public compania Alstom (Franța) pentru întârzierea celor 13 rame de metrou pentru și a celor 37 de trenuri electrice InterRegio de lung parcurs și spunea că, în momentul în care s-a depășit cadrul legal, nu va avea „nicio ezitare” să sesizeze organele penale. La începutul lunii octombrie 2024, producătorul ajunsese la penalizări de peste 20 de milioane de euro pentru întârzierea garniturilor de metrou și de 90 de milioane lei pentru întârzierea livrărilor de trenuri, spunea tot ministrul Grindeanu.
Sorin Grindeanu a lansat și anterior mai multe avertismente către Alstom, pentru întârzierile la livrarea garniturilor de metrou și a trenurilor. (Luna iunie și luna aprilie)
În iulie, Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație al Metrorex, declara la TVR Info că producătorul francez Alstom are de plată în acest moment penalităţi de 24 milioane euro pentru întârzierile înregistrate la livrarea trenurilor garniturilor de metrou care trebuiau să circule pe Magistrala 5.