Licitația pentru electrificarea liniei de tren Constanța – Mangalia a ajuns „pe masa” Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), după ce constructorii din Asocierea Ictaș (Turcia) – Rotary (România) au depus contestație împotriva CFR Infrastructură care a anulat procedura de achiziție pe motiv că ofertele au depășit suma maximă estimată.
Licitația de 1,3 miliarde lei pentru electrificarea liniei Constanța – Mangalia a fost anulată pe 5 decembrie 2024, cei doi ofertanți, Asocierile Drum Asfalt – Alstom și Ictaș –Rotary, având oferte peste suma maximă acceptată de CFR Infrastructură. Potrivit informațiilor pe care le-a consultat Economedia, ofertele au fost de 1,44 miliarde, respectiv 1,49 miliarde lei, peste valoarea de 1,31 miliarde lei pe care o estimase CFR. În Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) contractul are o valoare estimată de 1,31-1,55 miliarde lei (cu rezerve de implementare și cheltuieli suplimentare).
În contestația depusă, Ictaș solicită CNSC să impună Companiei CFR Infrastructură continuarea procedurii de achiziție, întrucât oferta nu depășește procentul de 15%, pragul până la care o ofertă poate fi admisă, chiar fiind peste valoarea maximă, conform Legii 99/2016, art. 241. În plus, ofertanții menționează și o corespondență a Ministerului Transporturilor care indică posibilitatea disponibilizării unor fonduri suplimentare.
Potrivit indicatorilor tehnico-economici pe care i-a aprobat Guvernul în 2023, modernizarea pe linia Constanța – Mangalia va permite un mers cadențat la 30 de minute, ceea ce corespunde unui serviciu de Tren Metropolitan. Pentru linia simplă modernizată lungimea este de 16,5 kilometri, iar linia dublă va avea 28, 2 kilometri. Un an este etapa de proiectare. Firma de proiectare Baicons a realizat Studiul de Fezabilitate pentru această investiție. Lucrările de modernizare se fac pentru o viteză maximă de 120 km/h la trenurile de călători (Magistralele CFR se reabilitează pentru viteza de 160 km/h), iar pe tronsonul nou Costinești – Mangalia linia va fi dublată (detalii aici). Linia va fi electrificată pe toată lungimea, în prezent fiind doar pe 10 kilometri între Constanța și Agigea.
„Proiectul „Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Constanţa – Mangalia” face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT) şi este propus pentru finanţare în perioda 2021 – 2030, conform Anexei 10.35 – “Surse de finanţare pentru structura feroviară 2020 – 2030”. Linia de cale ferată Constanţa – Mangalia este o linie importantă a reţelei de cale ferată din Romania pentru traficul de călători şi marfa, deoarece deserveşte din punct de vedere feroviar zona turistică de sud a litoralului Mării Negre şi agenţii economici amplasaţi pe platforma porturilor Constanţa şi Mangalia. Electrificarea, dublarea şi reabilitarea liniei va asigura accesul trenurilor de lung parcurs în staţiunile aferente litoralului românesc fără transbordarea călătorilor sau schimbarea mijlocului de remorcare, ceea ce va permite preluarea traficului de călători din sectorul rutier atât pentru descongestionarea zonei, cât şi pentru reducerea numărului de accidente. Obiectivul principal al lucrărilor este creșterea atractivității / competitivității transportului feroviar prin îmbunătățirea calității serviciilor concomitent cu îmbunătățirea siguranței în exploatare. Linia c.f. Constanța – Mangalia face parte din Magistrala 800 București – Constanța – Mangalia, are o lungime de 42,9 km ( măsurați între ax stație Constanța – ax stație Mangalia) și deservește stațiunile turistice din zona de sud a litoralului românesc cât și Portul Constanța și Portul Mangalia”, se arată în SEAP.
„Pe linia Constanţa – Mangalia cu o lungime de 42,9 km: Constanţa – Agigea Ecluză (linie dublă şi electrificată – 9,6 km), Agigea Ecluză – Mangalia (linie simplă neelectrificată – 33,3 km) sunt amplasate: 8 puncte de secţionare – 6 staţii CF: Constanţa, Agigea Nord, Eforie Nord, Eforie Sud, Costineşti, Mangalia și 2 halte de mişcare: Agigea Ecluză H.m., Neptun H.m. și 4 puncte de oprire: Tuzla h, Pescăruș h, Costineşti Tabără h.c., Neptun h.c. Viteza maximă, conform Livretelor cu mersul trenurilor de călători şi de marfă 2020/2021, este de 80 km/h, iar pentru trenurile de marfă este de 60 km/h. Modul de remorcare al trenurilor este tracţiune diesel – electrică, atât pentru trenurile de călatori, cât şi pentru cele de marfă. Circulaţia trenurilor se desfăşoara pe bază de bloc de linie automat, doar între Constanţa şi Eforie Nord, iar între Eforie Nord şi Mangalia circulaţia trenurilor se desfăşoară la cale liberă. Scopul investiției vizează creşterea atractivităţii și competitivităţii transportului feroviar prin îmbunătăţirea calităţii serviciilor concomitent cu îmbunătăţirea siguranţei în exploatare. Obiectivele preconizate vizează:
– reducerea timpului de călătorie prin creșterea vitezei de circulație;
– îmbunătățirea condițiilor de siguranță a traficului feroviar;
– reducerea timpului de călătorie prin creşterea vitezei maxime de circulaţie permise de traseu pe distanţa Constanţa – Mangalia şi eliminarea necesităţii schimbării locomotivei în staţia Constanţa
– un mers cadenţat la 30 minute al trenurilor de călatori pe distanţa Constanţa – Mangalia”, arată proiectul de Hotărâre de Guvern pentru electrificarea liniei Constanța – Mangalia.
Linia de tren Constanța – Mangalia are o lungime de 43 de kilometri, este simplă, neelectrificată, iar în sezonul estival turiștii care merg în stațiunile din sudul Litoralului trebuie să aștepte schimbarea locomotivei la Constanța. Mai mult, în zilele călduroase, locomotivele diesel nu fac față garniturilor de 15 vagoane și nu asigură climatizarea, în special pentru vagoanele care au stat în soare.
În sezonul estival, între București și Constanța (singura magistrală complet modernizată și electrificată) circulă 75 de trenuri de călători, cea mai încărcată secțiune fiind Medgidia – Constanța, iar pe linia Constanța – Mangalia 36 de trenuri de la CFR Călători și operatorii privați. În privința trenurilor de marfă, pe M 800 București – Constanța sunt 65 de garnituri (Fetești – Medgidia), iar pe secția Constanța – Mangalia 2 marfare, potrivit datelor CFR Infrastructură.