Comportamentul clienților a devenit mai precaut în anul 2024, iar deciziile de cumpărare au fost frecvent amânate, spune Oana Pascu, fondatoarea Complice.ro, magazin online ce oferă o serie de pachete de experienţe pentru persoane fizice şi companii.
Pentru companie, anul 2024 a fost mai complicat și imprevizibil decât anul 2023, nu neapărat dur. Dacă în decembrie anul precedent rezultatele au depășit așteptările, în 2024 s-a resimțit impactul tensiunilor economice și politice.
La începutul anului 2024, compania si-a setat ca obiectiv o creștere semnificativă față de 2023, având în vedere tendințele pozitive observate atunci. Primele nouă luni s-au aliniat acestor așteptări, însă creșterea a încetinit în a doua jumătate a ultimului trimestru, o perioadă critică pentru activitatea companiei având în vedere sezonalitatea specifică domeniului.
„Schimbările economice și politice din ultima perioadă au fost imprevizibile și au avut un impact direct asupra comportamentului de consum. În astfel de situații, am realizat că strategiile pe termen lung trebuie ajustate în timp real pentru a răspunde noilor condiții. Această lecție a redefinit felul în care privesc viitorul, adică planurile sunt importante, dar flexibilitatea este cea care ne permite să trecem cu succes printre provocări. Este o abordare pe care ne-o vom însuși din plin în anii ce vin”, a spus Oana Pascu, fondator Complice.ro, pentru Economedia.
Ultimul trimestru al anului rămâne, în mod tradițional, cea mai favorabilă perioadă pentru acest tip de business, datorită sezonului cadourilor și evenimentelor corporate. Totodată, cererea pentru experiențe ca alternative la cadourile clasice a înregistrat o creștere constantă de la an la an, întrucât tot mai multe persoane și companii optează pentru investiții în momente memorabile.
Anul trecut, această tendință s-a tradus într-un al patrulea trimestru foarte bun. În 2024, însă, influența tensiunilor politice și economice a avut un impact semnificativ, determinând o mai mare prudență în luarea deciziilor de achiziție. În acest context, menținerea nivelului de performanță de anul trecut a fost o realizare importantă, deși obiectivul inițial era de a obține noi creșteri ale veniturilor, a transmis Oana Pascu.
Cea mai dificilă perioadă a fost începutul lunii decembrie, când instabilitatea politică și economică a afectat semnificativ planurile de afaceri. În mod obișnuit, în jurul datei de 6 decembrie, vânzările către segmentul rezidențial atingeau un vârf de intensitate, dar anul acesta s-a înregistrat o scădere semnificativă. Gestionarea vânzărilor în al patrulea trimestru, într-un astfel de context dificil, a reprezentat un veritabil test de adaptabilitate, conchide ea.