Torino le propune turiștilor să încetinească ritmul și să se bucure de “slow food”, dar accesat de pe aplicații tech, are printre atracțiile de văzut o fostă fabrică auto transformată în spațiu multifuncțional și integrează inteligența artificială în ofertele sale culturale. Un fost oraș industrial care are acum și atracții culturale. În Spania, Benidorm a trecut dincolo de reputația sa de oraș cu soare și mare, a implementat proiecte de gestionare eficientă a resurselor și soluții din tehnologie: spre exemplu, o aplicație mobilă care poate oferi informații în timp real despre starea plajelor, vreme și evenimente locale care să ajute la gestionarea fluxului de vizitatori și la prevenirea supraaglomerării. Cele două orașe au fost desemnate capitale europene și pionieri “verzi” ai turismului inteligent, într-o competiție realizată sub egida Comisiei Europene. De ce au fost ele selectate și cât te-ar costa un city break cu plecare din România?
Torino (Italia) și Benidorm (Spania) au fost desemnate câștigătoare ale titlului de „Capitală europeană și pionier verde al turismului inteligent” 2025, în urma unei reuniuni a juriului european care a avut loc la Bruxelles în perioada 26-27 noiembrie 2024. Aceste competiții recunosc “realizările remarcabile în domeniul turismului inteligent și durabil”.
Torino – 2025 Capitala europeană a turismului inteligent
Cunoscut pentru patrimoniul său industrial bogat, Torino se transformă într-un oraș “care echilibrează dezvoltarea urbană cu conservarea culturală și durabilitatea”, au constatat jurații.
![](https://cdn.economedia.ro/wp-content/uploads/2025/02/New-Fiat-500-at-Lingotto-300x149.webp)
Transformarea orașului dintr-un centru industrial într-o “destinație culturală vibrantă este un exemplu de regenerare urbană inteligentă”, se mai arată în anunțul organizatorilor competiției. Situri emblematice precum Fabrica de automobile Lingotto (Fabrica care a lansat emblematicul Fiat 500) și OGR-Officine Grandi Riparazioni au fost reconvertite în spații multifuncționale. La Lingotto producția s-a închis în 1982 și Fiat i-a cerut celebrului arhitect Renzo Piano să dea o nouă viață acestei clădiri enorme. Planul a fost o renovare completă a clădirii, lăsând neschimbată structura originală și transformând fabrica într-o instalație multifuncțională pentru uz public, conform unui ghid al orașului. Rezultatul a fost un „oraș în oraș”. În interiorul fostelor spații de producție au fost create spații de natură diferită: de la un centru comercial, spații pentru expoziții, hoteluri și birouri pentru sectorul serviciilor, până la încăperi pentru departamente universitare speciale (cum ar fi departamentul auto al Politehnicii din Torino) și o grădină tropicală.
De asemenea, Torino a fost inclus în programul UNESCO „Omul și biosfera” (MAB), ceea ce subliniază angajamentul acestuia de a conserva resursele natural. Vizitatorii pot experimenta, de asemenea, scena culinară distinctă a orașului, înrădăcinată în tradițiile locale, cum ar fi Slow Food, în timp ce aplicația TorinoMercati, care promovează piețele stradale, adaugă o notă tehnologică la conservarea acestor practici prețioase.
Torino a luat măsuri pentru a atinge neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon până în 2030 prin intermediul contractului său Climate City, un angajament față de adaptarea la schimbările climatice și mobilitatea cu emisii reduse de dioxid de carbon. Orașul a adoptat o serie de inițiative ecologice, cum ar fi transformarea fostelor zone industriale în spații verzi și îmbunătățirea transportului public, se arată în descrierea orașului pe site-ul competiției. O inițiativă remarcabilă este considerată proiectul Case de cartier, care implică rezidenții în modelarea comunităților lor, făcând turismul și experiențele culturale mai incluzive.
Sistemul de transport public al orașului are autobuze și stații de metrou accesibile, iar muzeele din Torino creează experiențe senzoriale pentru vizitatorii cu handicap. Platforma Turismabile, lansată în 2007, este un prim exemplu al angajamentului Torino față de călătoriile accesibile, oferind informații multilingve și colaborând cu organizațiile pentru persoanele cu handicap.
Torino utilizează și tehnologia pentru a îmbunătăți atât turismul, cât și viața de zi cu zi. Prin proiecte precum 5G-Tours și NETA (Navigation Exploring Tourist Assistance), Torino integrează inteligența artificială (AI) și realitatea extinsă (XR) în ofertele sale culturale, permițând vizitatorilor să experimenteze orașul într-un mod unic și imersiv. Torino are și o aplicație de mobilitate integrată, pentru a face accesibile tuturor atât cultura, cât și serviciile orașului.
Oferta culturală include Muzeul Egiptean – al doilea ca mărime din lume – care atrage vizitatori din întreaga lume, iar strategia culturală a orașului include numeroase festivaluri care celebrează cinematografia, literatura și muzica, dintre care unele datează de zeci de ani. Cu un accent puternic pe participarea comunității, industriile creative din Torino au înflorit, oferind o gamă variată de experiențe, de la expoziții de artă contemporană la conservarea siturilor istorice.
Cum ajungeți în Torino din România
Din România, aveți zboruri directe spre Torino din București, care durează aproximativ două ore și jumătate, în cinci zile pe săptămână. Am făcut o simulare de city break de primăvară, care ar include weekendul de 8 martie, și am găsit pe platformele de specialitate zboruri care costă 51-67 de euro, cu operatorii Ryanair sau WizzAir, pentru perioada 7-10 martie. În ceea ce privește cazarea, în medie, un hotel de 3* situat în Torino costă 530 lei per noapte, iar hotelurile de 4 stele costă 821 lei per noapte. Câteva exemple de prețuri: cazarea pentru un adult, 3 nopți la un hotel de 2 stele, costă aproximativ 520 de lei, iar la 3* puteți găsi prețuri cuprinse în intervalul 1200-1600 de lei.
Benidorm – “pionier european ecologic al turismului inteligent”
A doua opțiune de “capitală” europeană premiată e orașul spaniol Benidorm, care în 2025 e desemnat “pionier european ecologic al turismului inteligent”.
Tranziția ecologică a orașului Benidorm este subliniată de demersurile sale pentru gestionarea durabilă a apei și energiei, spun organizatorii competiției: orașul a implementat un sistem inteligent de gestionare a apei care a reușit să reducă consumul de apă cu 18%, susținut de utilizarea apei gri reciclate pentru spațiile publice și irigații. Acest sistem completează eforturile mai ample ale orașului Benidorm în materie de energie regenerabilă, cu panouri solare care alimentează clădirile publice și hotelurile și care au redus semnificativ amprenta de carbon.
Recunoscând necesitatea de a depăși modelul său tradițional de turism de soare și mare, Benidorm și-a diversificat oferta turistică, spun organizatorii competiției. Această schimbare strategică ajută la atenuarea vârfurilor sezoniere ale turismului, dar oferă și oportunități de angajare stabile, pe tot parcursul anului. Dezvoltarea unor terenuri de golf ecologice, a unor excursii culturale și a unor parcuri tematice durabile îmbogățește atractivitatea orașului, “făcându-l o destinație care oferă mult mai mult decât faimoasele sale plaje” .
“O abordare proactivă a adaptării la schimbările climatice include construirea de diguri și reîmpădurirea zonelor urbane cu specii native pentru a îmbunătăți calitatea aerului. Aceste eforturi sunt esențiale pentru atenuarea efectelor schimbărilor climatice, cum ar fi creșterea nivelului mării și fenomenele meteorologice extreme. Investiția orașului în practici durabile de gestionare a plajelor asigură protejarea ecosistemelor sale marine și de coastă pentru generațiile viitoare”, se arată în prezentarea orașului câștigător.
Încorporarea tehnologiei inteligente a fost o componentă-cheie a tranziției ecologice a orașului Benidorm. Un exemplu: o aplicație mobilă care oferă informații în timp real despre starea plajelor, vreme și evenimente locale ajută la gestionarea fluxului de vizitatori și la prevenirea supraaglomerării, în beneficiul turiștilor și al locuitorilor.
Pentru a ajunge în orașul spaniol, turiștii români pot opta pentru zboruri spre Alicante, cu Wiz Air, care costă în jur de 800 lei și durează 3 ore jumătate, într-un weekend prelungit 6-9 martie. Autobuzul Alicante-Benidorm face 1 oră până la destinație și costă 3-14 dolari. Cazarea pentru un hotel de 3* costă de la 900 de lei la 2400 de lei, pentru un adult, 3 nopti.
Cum este selectat câștigătorul competiției?
> Evaluarea Etapa 1
Toate cererile depuse, admisibile și eligibile sunt evaluate în funcție de un set de criterii stabilite de către un grup de experți independenți. Evaluarea de către experți determină care sunt orașele cu cele mai bune rezultate în fiecare categorie individuală. Pe baza evaluării acestora, Comisia stabilește apoi o listă scurtă care va trece la următoarea etapă de evaluare.
> Etapa de evaluare 2
Orașele de pe lista scurtă sunt apoi invitate să își prezinte cazul în fața unui juriu european. În urma acestor prezentări, juriul european selectează Capitala europeană a turismului inteligent 2025.
Puteți găsi AICI informații despre alte orașe finaliste.