Anumite zone din jurul traseelor de metrou M4 și M5, dar și în zona Piața Unirii din Capitală, ce urmează să fie sub-traversate de infrastructura de transport, prezintă deformări importante, arată datele unui studiu realizat de Sixense, relatează Agerpres.
Potrivit studiului, cartierele și zonele ce urmează să fie sub-traversate de liniile de metrou aflate în dezvoltare, M5 și M4, prezintă deformări de până la +15 mm în ultimul an. O altă zonă considerată sensibilă în București este și Piața Unirii, arată studiul realizat în perioada aprilie 2023 – octombrie 2024.
Magistrala M4, vizează zonele Gara de Nord – Gara Progresul. Traseul va avea 12 kilometri și 13 stații, iar costul acestuia se apropie de 3,5 miliarde de euro. Economedia a scris anterior despre asta aici.
Magistrala M5 vizează traseul tronson Eroilor – Piața Iancului, iar Magistrala M7 vizează Voluntari – Bragadiru, precum și Piața Unirii.
Studiul arată că zone importante din proximitatea sau de la intersecția viitoarelor magistrale M5 și M4 prezintă deformări semnificative.
De asemenea, printre aceste zones se numără și cartierele Eroilor, Berceni, Colentina sau Giulești. Cu toate acestea, în cazul zonei Piața Unirii, au putut fi observate chiar deformări diferențiale.
„Studiul satelitar indică zone sensibile ce necesită monitorizare atentă atât în timpul execuției lucrărilor, cât și ulterior, în faza de exploatare, pentru a garanta că noile dezvoltări nu pun în pericol mediul construit din proximitate și, bineînțeles, pentru a preveni orice incidente sau accidente care ar putea afecta zona de influență”, a declarat Mariana Garștea, director general Sixense România, inițiator al studiului.
„Ceea ce contează este ca autoritățile și dezvoltatorii de infrastructură să aibă acces la informații precise, necesare pentru luarea deciziilor responsabile și proactive. Lipsa unor date clare despre impactul asupra mediului construit poate genera conflicte juridice, riscuri operaționale și, cel mai grav, pericole pentru comunități. Prin acest demers, ne propunem să oferim o abordare echilibrată, demonstrând că există soluții viabile pentru dezvoltarea unei infrastructuri sigure și sustenabile, bazate pe cunoașterea detaliată a stării de fapt și a sănătății structurale a patrimoniului construit’, a mai spus Mariana Garștea.
Studiul realizat de către Sixense România, împreună cu Sixense Satellite, divizia specializată în măsurători din satelit din cadrul Sixense Group a fost realizată pe întreaga suprafață a Bucureștiului, prin măsurarea a peste 2.681.778 puncte și captarea de imagini cu ajutorului satelitului COSMO-SkyMed, în perioada aprilie 2023 – octombrie 2024. Această tehnologie presupune folosirea imaginilor InSar (Interferometric Synthetic Aperture Radar) captate de satelitul COSMO-SkyMed care orbitează în jurul Pământului și care colectează date despre valoarea deformărilor acumulate în timp. Imaginile obținute au fost procesate cu ajutorul Atlas, soluție dezvoltată de către Sixense Group.
O analiză similară realizată în 2021 de către companie a subliniat existența unor deplasări semnificative ale solului în zone precum Republica, Militari, Berceni și Colentina.
Sixense România este o companie care oferă tehnologii de instrumentare și monitorizare a riscurilor structurale și geotehnice asociate șantierelor, precum și inginerie specializată pentru diagnosticarea, protecția și întreținerea activelor (asset management) și platforme informatice digitale. Compania este prezentă pe piața locală de peste 14 ani și face parte din Sixense Group. Compania este și membru co-fondator al Asociației Profesionale de Monitorizare Geotehnică și Structurală (APMGS).