Autorităţile avertizează românii cu privire la extinderea tentativelor de fraudă de tip spoofing în care atacatorii folosesc date care imită instituţii publice, precum DIICOT, ANAF, Poliţia Română sau BNR. DIICOT susine că scopul acestor atacuri este obţinerea de date personale, acces la conturi bancare sau transferuri frauduloase de bani. Cea mai importantă măsură pe care pot să o ia prima dată este să nu divulge informaţii personale la telefon și să verifice autenticitatea apelului şi adresa reală a site-ului sau expeditorului, potrivit News.ro.
De asemenea, DIICOT a explicat pe site-ul oficial, că infractorii sună sau trimit mesaje SMS/Email care par a proveni de la autorităţi, folosind un limbaj oficial, numere reale şi adrese de email falsificate.
Totodată, sunt invocate dosare penale, datorii fiscale sau verificări urgente, cerându-se date bancare, coduri de autentificare sau plăţi în conturi sub pretextul „verificării”.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Instituţiile publice nu solicită niciodată informaţii confidenţiale prin telefon. Cetăţenii sunt sfătuiţi să nu ofere date personale, să nu acceseze linkuri din mesaje suspecte şi să verifice autenticitatea apelurilor prin contact direct cu instituţiile. Tentativele pot fi raportate la Directoratul Naţional pentru Securitate Cibernetică”, menţionează DIICOT.
DIICOT precizează că atacatorii contactează victimele folosind un număr de telefon care pare a fi asociat cu o instituţie publică. În realitate, numărul afişat nu este cel real, ci este falsificat printr-o tehnică numită spoofing, care implică folosirea tehnologiei Voice over IP (VoIP) pentru a masca numărul real al apelantului, exploatând informaţiile de contact ale victimei fără acordul acesteia. Există instrumente online care facilitează astfel de atacuri, unele oferite contra cost. Totuşi, atacatorii pot crea propriile instrumente cu resurse limitate, ascunzându-şi numărul real şi afişând unul falsificat pentru a câştiga încrederea victimei.
Spoofind este o tehnică prin care infractorii falsifică informaţiile transmise în identificatorul apelantului (caller ID), astfel încât să apară pe ecranul victimei un număr oficial sau recunoscut — precum cel al unei instituţii publice.
Această tehnică le permite atacatorilor să câştige încrederea victimei (apelul pare autentic), să obţină date personale (CNP, coduri IBAN, parole, coduri de autentificare etc.), să convingă victima să facă plăţi sau transferuri de bani şi să obţină acces la conturi bancare sau alte servicii sensibile.
Dat fiind contextul, autorităţile le recomandă cetăţenilor să nu divulge informaţii personale la telefon – instituţiile publice nu solicită niciodată date sensibile prin apel telefonic, să verifice autenticitatea apelului sunând înapoi la numărul oficial al instituţiei (verificat pe site-ul real), să nu acceseze linkuri primite prin SMS sau email nesolicitat, să verifice adresa reală a site-ului sau expeditorului, să instaleze un antivirus, să folosească aplicaţii care detectează spoofing-ul şi să raporteze tentativa la DNSC.