Miniștrii europeni ai economiei au discutat pe 29 septembrie, în cadrul Consiliului Competitivitate, modalitățile de eliminare a restricțiilor teritoriale de aprovizionare (Territorial Supply Constraints – TSC), practici considerate nejustificate și care duc la creșterea prețurilor și limitarea opțiunilor pentru consumatori în interiorul Uniunii Europene.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Într-un document neoficial (non-paper) semnat de Austria, Belgia, Cehia, Croația, Grecia, Luxemburg, Țările de Jos și Slovenia, statele membre cer Comisiei Europene să adopte măsuri legislative ferme pentru a elimina aceste practici.
„Mulțumim Austriei pentru readucerea pe agenda Consiliului a temei restricțiilor teritoriale de aprovizionare. Comisia ar trebui să țină cont de apelul statelor membre, care au cerut o soluție legislativă pentru a acoperi golurile din regulile actuale de concurență”, a declarat Christel Delberghe, director general EuroCommerce, organizația care reprezintă la nivel european sectorul de retail și distribuție en-gros.
Restricțiile teritoriale de aprovizionare sunt considerate de Comisie una dintre cele „zece bariere majore” ale Pieței Unice. Ele presupun practicile prin care marii producători fragmentează deliberat piața, impunând prețuri diferite între state și împiedicând comercializarea produselor în piețe pentru care nu sunt destinate oficial. Actualele reguli de concurență nu acoperă în totalitate aceste comportamente, ceea ce permite unor producători dominanți în anumite categorii de produse să mențină diferențele artificiale de preț și să restrângă opțiunile consumatorilor.
Potrivit unei estimări a Comisiei Europene din 2019, numai câteva categorii de produse afectate de TSC au generat costuri suplimentare de 14 miliarde de euro pentru consumatori, iar impactul total rămâne necunoscut.
„Avem nevoie urgentă de legislație pentru a opri aceste practici. Cei care fragmentează deliberat Piața Unică trebuie să înceteze să profite de lacunele legislative, prin care unii consumatori din UE plătesc mai mult decât alții”, a subliniat Delberghe.
EuroCommerce este principala organizație europeană care reprezintă sectorul de retail și en-gros, reunind asociații naționale din 27 de state și cinci milioane de companii, de la mari jucători internaționali până la mici afaceri locale. Sectorul asigură un loc de muncă din șapte la nivel european, cu 26 de milioane de angajați, dintre care mulți tineri, și susține milioane de alte locuri de muncă pe lanțurile de aprovizionare.