Asociația Pro Infrastructură (API) trage un semnal de alarmă cu privire la stadiul lucrărilor de pe tronsonul feroviar Brașov-Sighișoara (110 km), un coridor vital care paralizează legăturile feroviare dintre Capitală, Brașov și vestul țării.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

În ciuda comunicatelor optimiste ale CFR SA, care susțin că totul decurge “conform graficului”, API arată că după cinci ani de la semnarea contractelor (cu termen inițial de 4 ani), nicio variantă nouă de traseu nu este deschisă, iar întârzierile acumulate fac ca termenul real de finalizare să fie, cel mai probabil, abia în anul 2030.

Blocaje majore și riscul de reziliere

Situația cea mai critică este pe secțiunea Cața-Archita. API avertizează că alunecările de teren majore declanșate de lucrări încă din 2021 (la km 245, 248, 250 și 253) au rămas nerezolvate până în prezent.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
Lot Cata Sighisoara - Km 245+600
Sursa foto: Facebook/ Asociația Pro Infrastructură

“CFR refuză să-și asume aprobarea reproiectării propuse de către antreprenor, în condițiile în care proiectantul inițial nu mai există în România,” afirmă API.

Există temeri serioase că soluțiile necesare sunt prea scumpe pentru a fi incluse în contractul actual, ceea ce ar putea duce la scoaterea lor din contract și o re-licitare, similar cu situația de pe Autostrada A3. Acest lucru ar adăuga cel puțin 1-2 ani de întârziere doar pentru procedurile de licitație.

Ritmul lent al tunelurilor

Pe secțiunea Apața-Cața (Antreprenor Aktor), ritmul de foraj al tunelurilor lungi este considerat “mult sub cel dorit”. Din cei 24 de kilometri de galerie (pe linia dublă), au fost forați puțin peste 5,5 km în cinci ani.

Analiza API indică un progres mediu de doar 3 metri pe zi la Tunelul Ormeniș, mult sub cei 15 metri promiși de constructor.

“În acest ritm, se va ajunge la străpungere prin 2029 și trafic feroviar prin 2030,” estimează API.

În plus, la viaductul Măieruș (2 km), filmările din dronă arată avans zero între aprilie și octombrie 2025.

Progrese minime pe porțiunile ușoare și situația Gării Brașov

Chiar și pe porțiunile considerate “ușoare”, precum platoul Brașov-Apața (30 km), progresele sunt extrem de slabe, mai subliniază Asociația. După cinci ani, antreprenorul (Euroconstruct) abia a ajuns la Bod (12 km), iar calea ferată veche pe porțiunile Bod-Feldioara și Feldioara-Măieruș este aproape neatinsă.

Situația din Gara Brașov, una dintre cele mai importante din țară, este catalogată drept “rușinoasă”. Gara a fost ținută paralizată timp de cinci ani, iar deși liniile 1-3 au fost redeschise recent, traficul spre București și Sighișoara continuă să se desfășoare pe un singur fir.

API solicită CFR SA să comunice de urgență planurile pentru zona afectată de alunecări și să anunțe public, cu minim șase luni înainte, datele de deschidere pentru fiecare din cele 15 variante noi de traseu.

Timpul actual de parcurs pe Brașov-Sighișoara depășește 4 ore. După finalizarea lucrărilor, ar trebui să scadă la puțin sub o oră.