Mulți contribuabili au primit acasă notificări privind impozitul pe clădiri pe anul viitor, pentru mulți dintre primitori fiind neclar și ce, și de ce au primit și ce au de făcut, atrage atenția Adrian Vascu, vicepreședinte al Asociației Evaluatorilor Autorizați din România (ANEVAR).
Potrivit lui, aceste notificări, care au căpătat diverse forme de la primărie la primărie, nu necesită acum nicio acțiune din partea contribuabililor.
Primăriile au fost obligate prin legea 252/2022 să notifice toți contribuabilii persoane fizice care dețin clădiri nerezidențiale și toți contribuabilii persoane juridice, că le expiră cei 5 ani de la ultima evaluare.
Fără această notificare, contribuabilii sunt protejați de creșterea cotelor de impozitare dacă au uitat să își refacă rapoartele de evaluare. Legea a fost dată să protejeze contribuabilii de efectele uitării, afirmă Vascu.
Termenul limită este 31 octombrie, așa că primăriile își fac treaba, iar contribuabilii iau act de acest document, spune el.
Ce este de făcut de către contribuabili urmează să știm exact după 1 ianuarie 2023, când vom cunoaște deja cum arată codul fiscal în acest domeniu (deocamdată este în Parlament).
Cei care au sediu fără activitate ca persoane fizice și au primit notificarea probabil vor declara la începutul anului viitor din nou proprietatea ca fiind sediu fără activitate, dacă nu s-a modificat nimic între timp, conchide Vascu.
Reamintim că impozitele pe proprietate vor crește cu până la 50% de anul viitor, decizia fiind luată în coaliția de guvernare, a transmis miercuri premierul Nicolae Ciucă (Detalii, AICI). Senatul a adoptat această măsură și urmează ca ea să fie votată și de către Camera Deputaților, for decizional.
Însă noua modalitate de impozitare pe proprietate ar putea duce la creșteri de 50% dar și mai mari ale impozitului pe locuință, spune Adrian Vascu.