Propunerile din cadrul pachetului Fit for 55 al Comisiei Europene includ crearea unui nou sistem de comercializare a cotelor de emisii de carbon, potricit Euractiv.com. CE dorește majorarea prețului carbonului în domeniile transportului rutier și al întreținerii construcțiilor. Analiștii avertizează că această mișcare ar atinge cele mai vulnerabile societăți.
„O creștere cu 5 EUR a prețului la pompa de benzină și 35-40 EUR pe lună la facturile de energie pentru gospodării va afecta negativ veniturile locuitorilor din zonele sărace”, a declarat Ludovic Voet, secretarul confederal al Confederației Europene a Sindicatelor (ETUC). El a adăugat că alternativele regenerabile nu sunt încă disponibile pentru gospodării.
Conform rapoartelor europene, sărăcia energetică este cea mai răspândită în Bulgaria, aproximativ 30% dintre cetățenii săi luptându-și să-și permită facturile de energie. „Românii și bulgarii plătesc deja cele mai mari prețuri la electricitate din Europa ca o consecință a Sistemul energetic de comercializare a emisiilor (EU ETS)”, a spus Jutta Paulus, membru al Parlamentului European, pentru Euractiv.com.
„Pachetul legislativ Fit for 55 al Comisiei Europene va penaliza europenii săraci”, a avertizat Martha Myers de la Friends of the Earth Europe. Săracii energetici ai Europei, cei care nu își pot încălzi confortabil casele, se estimează că se numără undeva între 50 și 125 de milioane de oameni (inclusiv Marea Britanie). Impactul sărăciei energetice asupra sănătății este recunoscut pe scară largă.
„Chiriașii, navetiștii, proprietarii de întreprinderi mici și mulți consumatori vor întâmpina costuri mai mari la energie și transport, fără o oportunitate reală de a se îndrepta către alternative pe termen scurt”, a susținut Silke Ernst, șeful influentului sindicat german de prelucrare a metalelor IG Metall.
Confederația Europeană a Sindicatelor a menționat că, dacă va fi adoptată, propunerea Comisiei Europene va avea un impact asupra a 50 de milioane de locuitori din UE care trăiesc deja în sărăcie energetică. Cu un preț de 170 de euro pe tona de dioxid de carbon, va rezulta o creștere anuală a costurilor de 373 de euro pentru transport și 429 de euro pentru întreținerea unei gospodării medi.
Comisia a răspuns criticilor propunând un fond pentru climă socială prezentat de vicepreședintele Frans Timmermans. Fondul, dacă este adoptat de statele UE așa cum se prevede, se va ridica la un total de 144,4 miliarde de euro.