Analiză BBC: Au mers companiile aeriene prea departe cu taxele și serviciile “extra”?

avion, zboruri, calatorii, turism Sursa foto: Pexels

Așa-numitele servicii “auxiliare” au devenit o parte importantă a modelelor de afaceri ale companiilor aeriene, generând anul trecut aproximativ 103 miliarde de dolari (81 de miliarde de lire sterline) la nivel mondial – în creștere de la 40 de miliarde de dolari în 2013, arată o analiză BBC.

Jonathan Massey, care călătorește frecvent, spune că a fost “înțepat” de mai multe ori de taxele suplimentare percepute de companiile aeriene.

“Vă puteți aștepta să fiți prins undeva pentru ceva ce ați trecut cu vederea”, spune el.

Și nu există nicio îndoială că achiziționarea unui zbor a devenit mai complicată.

Companiile aeriene oferă acum o multitudine de extra-uri în etapa de rezervare, de la îmbarcarea rapidă și verificarea bagajelor de cabină până la selectarea locului, toate acestea având un preț.

Apoi, pot exista taxe neașteptate la aeroport dacă nu respectați termenii și condițiile unui transportator.

BBC dă exemplul cuplului de vârstnici care a devenit viral săptămâna trecută, după ce Ryanair i-a taxat cu 110 lire sterline pentru a se înregistra și a-și imprima biletele la aeroport, după ce au descărcat din greșeală biletele de întoarcere.

“Nu am nicio problemă cu taxele suplimentare, atâta timp cât sunt clare”, spune Jonathan, 57 de ani, din Berkshire, care călătorește în mod regulat în interes de serviciu. Dar el crede că, de multe ori, acestea nu sunt comunicate în mod clar sau aplicate în mod consecvent.

De exemplu, o dată a fost taxat pentru bagajul de cabină pe un zbor de întoarcere din Maroc, dar nu a existat nicio problemă cu același bagaj la călătoria de plecare.

Venituri în creștere

Un sondaj recent realizat de grupul de consumatori Which? a întrebat oamenii despre experiențele lor de zbor din ultimii doi ani. Acesta a constatat următoarele:

  • 26% dintre persoanele care au plătit pentru selectarea locului nu au considerat că merită banii.
  • 29% dintre persoane nu au considerat că îmbarcarea rapidă/prioritară a meritat banii plătiți
  • 36% dintre persoane nu au considerat că mâncarea/băutura din timpul zborului a meritat banii.

Așa-numitele servicii “auxiliare” au devenit o parte importantă a modelelor de afaceri ale companiilor aeriene, generând anul trecut aproximativ 103 miliarde de dolari (81 de miliarde de lire sterline) la nivel mondial – în creștere de la 40 de miliarde de dolari în 2013.

Companiile aeriene spun că, prin “separarea” de prețul biletului a unor servicii suplimentare, cum ar fi mâncarea și băutura sau bagajele de cabină, călătorii au mai multe opțiuni și, în general, tarife mai mici.

Airlines UK, un organism din domeniu, spune că industria aviatică este extrem de competitivă și că transportatorii “lucrează din greu” pentru a menține tarifele pentru pasageri “cât mai mici posibil” în Marea Britanie, care este a treia piață aviatică din lume ca mărime.

Cu toate acestea, numărul tot mai mare de “extra” poate face ca procesul de rezervare să fie confuz, spun criticii.

De asemenea, unele avantaje cresc vertiginos în preț pe măsură ce beneficiile care erau gratuite sunt eliminate. De exemplu, trei dintre cele mai populare companii aeriene din Marea Britanie – Ryanair, EasyJet și Wizz Air – au redus la jumătate dimensiunea bagajului de cabină gratuit din 2018, a constatat o investigație a emisiunii Rip off Britain de la BBC.

“Mulți pasageri vor găsi nedrept să constate că trebuie să plătească mult mai mult decât tariful principal – multe companii aeriene adăugând taxe exorbitante doar pentru privilegiul de a sta cu copii mici sau de a lua un bagaj de cabină la bord”, spune Rory Boland, editor de călătorii la grupul de consumatori Which?, pentru BBC.

“Taxele pentru aceste “extraopțiuni” se pot aduna rapid, așa că este important să priviți dincolo de tariful principal atunci când vă gândiți la ceea ce vă va oferi cel mai bun raport calitate-preț.”

“Din ce în ce mai creativi
Taxele auxiliare au apărut în anii 1990, odată cu apariția companiilor aeriene de buget, precum Ryanair și EasyJet, dar s-au răspândit și la transportatorii mai mari, spune John Grant, analist senior la OAG, o firmă de date din domeniul aviației.

“În urmă cu 20 de ani, plăteai un bilet și chiar dacă nu voiai să înregistrezi un bagaj, plăteai pentru unul”, spune el pentru BBC.

Cu toate acestea, el spune că taxele suplimentare au devenit o parte mai importantă a modelelor de afaceri ale companiilor aeriene în ultimii șapte ani, iar transportatorii devin “din ce în ce mai creativi” în ceea ce privește ceea ce cer.

“Taxele cresc deoarece costul operațiunilor aeriene este în creștere”, spune el.

BBC ia exemplul EasyJet, care a majorat brusc tarifele pentru unele extraopțiuni în ultimii șase ani:

  • În 2017, compania aeriană a perceput 25 de lire sterline pentru anularea unui zbor online sau 30 de lire sterline la telefon, în condițiile în care era pregătită să acorde o rambursare. Acum percepe 49 și 55 de lire sterline
  • O schimbare de nume costa de la 15 lire sterline cu mai mult de 60 de zile înainte de călătorie, sau 45 de lire sterline dacă era mai puțin de 60 de zile. Acum costă 55 £ și 60 £.
  • Modificările de zbor efectuate cu 60 de zile sau mai puțin înainte de plecare costau 30 și 35 de lire sterline în 2017, iar acum costă între 49 și 54 de lire sterline
    EasyJet a declarat pentru BBC că “va fi întotdeauna competitivă și va oferi un preț bun”.

“Clienții pot alege să plătească doar pentru ceea ce doresc și nu plătesc pentru servicii de care nu au nevoie”, a adăugat compania.

Rezultatele companiei aeriene arată cât de importante sunt tarifele suplimentare pentru afacerea sa, reprezentând aproape o treime din venituri în 2022, cu puțin sub 1,6 miliarde de lire sterline.

De asemenea, suma pe care o câștigă per pasager a urcat cu 59% între 2019 și anul trecut, de la 14,32 la 22,73 lire sterline.

Ryanair a câștigat aproximativ 22,80 euro (19,40 lire sterline) per pasager în cel mai recent exercițiu financiar, față de 17 euro în 2019. În mod similar, mai mult de o treime din veniturile sale totale provin acum din servicii auxiliare, la 3,8 miliarde de euro.

Expertul în turism Simon Calder spune că nu are o problemă cu majoritatea suplimentelor companiilor aeriene, deoarece consumatorul are întotdeauna posibilitatea de a alege să nu le plătească.

Companiile aeriene, precum Ryanair, au redus, de asemenea, foarte mult costul călătoriilor cu avionul pentru public, spune el.

Dar Calder adaugă: “Odată ce se ajunge la taxe extrem de mari pentru a vă urca în avion, totul devine absurd și nu are nicio legătură cu costul pentru compania aeriană. Este vorba de a face bani”.

De asemenea, se opune faptului că trebuie să plătească pentru a sta împreună, așa cum se întâmplă pe zborurile Ryanair și Wizz Air.

În 2017, șeful Ryanair, Michael O’Leary, le-a spus pasagerilor să “înceteze să se mai plângă” în legătură cu această politică. Dar Calder o vede ca pe un “exercițiu simplu de a face bani”.

“În general, mi se pare că EasyJet și BA te așează împreună chiar dacă nu alegi un loc”, spune el.

Ryanair a declarat pentru BBC că produsele suplimentare, cum ar fi locurile alocate și îmbarcarea prioritară, sunt toate opționale, iar pasagerii pot “combina produsele auxiliare care se potrivesc nevoilor lor”.

Un purtător de cuvânt al WizzAir a declarat că o parte a structurii sale “ultra low-cost” permite clienților să “dezagregheze” produsele, astfel încât aceștia să plătească doar pentru ceea ce au nevoie.

“Pentru a zbura nu sunt necesare suplimente opționale și credem că clienților ar trebui să li se ofere posibilitatea și flexibilitatea de a alege produsele potrivite pentru ei”, a declarat purtătorul de cuvânt, citat de BBC.

 

Sursa foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *