Valoarea totală a cheltuielilor cu serviciile de cloud public pentru utilizatorul final s-au ridicat în 2021 la aproximativ 392 de miliarde de euro la nivel global, iar pentru acest an, o analiză a companiei Forscope indică un total de 562 de miliarde de euro, cea mai mare pondere fiind alocată serviciilor Software as a Service (SaaS), respectiv 33%.
”Cheltuielile utilizatorilor finali cu serviciile de cloud au crescut cu aproximativ 30% în 2023 faţă de 2021, la nivel global, în ciuda unei oferte diversificate”, arată o analiză Forscope România, sucursala locală a celui mai mare broker de software pre-deţinut din Europa Centrală şi de Est.
Totodată, compania atrage atenţia că aproximativ acelaşi procent de 30% îl reprezintă cheltuielile inutile cu aceste servicii, în condiţiile în care organizaţiile nu reuşesc să identifice cu precizie nevoile proprii de spaţiu de stocare şi alte caracteristici oferite de cloud.
Potrivit Forscope România, doar începând cu luna aprilie 2022, unii dintre cei mai mari furnizori de servicii cloud şi-au scumpit oferta cu procente cuprinse între 10% şi 15%.
”Într-un context economic imprevizibil, în care inflaţia rămâne ridicată iar companiile doresc să reducă din costuri pentru a evita problemele financiare, perspectivele IT sunt mai puţin favorabile decât se preconiza anterior. Clienţii se confruntă cu creşteri de preţuri legate de utilizarea cloud-ului, însă există soluţii care să reducă aceste costuri pentru organizaţii cu până la 40% într-un interval de cinci ani”, arată Ionuţ Les, country manager pentru România la Forscope.
Serviciile cloud includ adesea o gamă largă de instrumente şi funcţii care nu sunt utilizate în totalitate, dar care trebuie plătite. Acestea reprezintă o parte fixă a pachetului şi sunt prezentate în mod obişnuit ca o justificare pentru un cost mai mare al abonamentului, arată Forscope. Deşi pot fi necesare pentru unii utilizatori de volume mari de date, cele mai multe companii nu maximizează valoarea produsului, iar cheltuielile operaţionale devin treptat mai mari, fără niciun efect pozitiv tangibil asupra performanţei angajaţilor lor.
În acest caz, decizia optimă este implementarea unei soluţii hibrid pentru utilizatorii care nu au nevoie de putere mare, respectiv o combinaţie de servicii cloud pe bază de abonament şi de produse software perpetue, la faţa locului. Aceasta permite organizaţiilor să îşi ajusteze cheltuielile pentru software (şi uneori chiar pentru hardware), obţinând în acelaşi timp toate caracteristicile şi serviciile de care au nevoie pentru a-şi desfăşura operaţiunile.
”Abonamentele costisitoare pot fi reduse doar la utilizatorii care au cu adevărat nevoie de ele, iar restul angajaţilor pot lucra cu aceleaşi instrumente ca şi până acum, dar cu o cheltuială semnificativ redusă pentru organizaţie. Cu cât o companie poate controla mai bine cheltuielile cu cloud-ul, cu atât mai mulţi bani va avea la dispoziţie pentru a angaja un inginer de software, de pildă, pentru a dezvolta un nou produs sau pentru a accesa un nou segment de piaţă”, precizează Ionuţ Les.
Forscope este cel mai mare broker de software din regiunea Europei Centrale şi de Est. Compania se concentrează pe furnizarea de produse software second-hand pentru companii de toate dimensiunile şi instituţii publice. Sediul central al Forscope se află în Brno, Republica Cehă, iar compania operează în alte 9 ţări din regiune.