Invazia zombie continuă, așa cum arată datele companiei de consultanță în management Kearney, cu o creștere netă de 164 de companii zombie la nivel global, crescând de la 2206 în 2022 la 2370 în 2023. Doar în 2023, Kearney a identificat 827 de noi companii zombie—depășindu-le pe cele 534 care au fost „resuscitate” prin îmbunătățirea situației financiare și pe cele 127 care au fost delistate de la bursă. În România, numărul companiilor zombie a variat de la criza financiară din 2008, de la zero în 2010-2011 la 5 în 2020 (6.5% din companiile analizate în acel an) și scăzând la 1 (1,4%) în 2023.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Pentru a determina aceste cifre, Kearney a analizat 75.000 de întreprinderi cotate la nivel mondial din 154 de industrii și 152 de țări. Setul de date include mai mult de 5,5 milioane de date individuale și acoperă informații din anul 2000 până în prezent.

În România, au fost analizate 78 de companii cotate, active, în 2023 și a fost identificată o singură companie zombie, adică 1,4% din totalul business-urilor. Această cifră este mai mică decât media globală de 5,8% și mai mică decât cea a unor țări similare din Europa Centrală și de Est – Polonia are 26 de companii zombie, reprezentând 4% din companiile analizate. În ansamblu, CEE se situează mai bine decât media globală.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Florian Teleabă, Principal and Head of Bucharest office la Kearney, comentează: „După pandemie, multe companii au reînceput să investească pentru creștere, inclusiv prin îndatorare; însă ratele dobânzilor în creștere și încă ridicate reprezintă o altă problemă pentru unele dintre ele. Companiile zombie nu dispun de rezerve financiare solide, iar dobânda plătită pentru împrumuturile destinate investițiilor sau susținerii creșterii este variabilă, ceea ce face ca ratele ridicate să fie și mai greu de suportat în prezent. În România, până în prezent, companiile par să se descurce în medie mai bine decât la nivel global – prin ponderea companiilor zombie – dar există încă presiuni și probabil că acestea vor crește în viitorul apropiat (încetinirea sau evoluția sub așteptări ale economiei). Creșterea veniturilor încetinește mai repede decât capacitatea de a gestiona creșterea costurilor prin operațiunile normale de zi cu zi. Pentru aceste companii, așteptarea unei schimbări a piețelor nu este suficientă. Pentru a evita falimentul sau închiderea definitivă a porților, firmele zombie, sau altele aflate în situație de risc, își pot oferi o a doua șansă cu o strategie potrivită, fie prin schimbarea modelului de afaceri si transformare, fie prin restructurare sau chiar prin conversia unei părți din datorie în acțiuni – și ne așteptăm ca tot mai multe companii din România să analizeze astfel de măsuri în viitorul apropiat.”

Ce este o companie zombie?

Pentru a asigura coerența și comparabilitatea, Kearney a utilizat definiția recunoscută la nivel internațional a OCDE privind societățile zombie, mai precis:

A fost activă pe piață și a avut venituri mai mari de zero timp de 10 ani consecutivi, demonstrând o activitate continuă în sectorul său de activitate și că nu este un start-up.

Nu a reușit să își îndeplinească obligațiile privind dobânzile prin profituri din exploatare timp de trei ani consecutivi.

În plus, Kearney definește o societate ca nemaifiind un zombie în cazul în care și-a revenit din punct de vedere financiar, a devenit insolvabilă și a ieșit din afaceri sau a fost achiziționată.