România e pe locul opt în Europa la producție auto, cu 437.628 de modele fabricate în 2020, fiind depășită de Germania, Franța, Spania, Italia, Cehia, Slovacia și Ungaria. Interesant e că, potrivit ACEA, România are cei mai mulți angajați din UE în producția de automobile, 194.787, dar cea mai mică productivitate, cu doar 2,5 automobile produse anual de un muncitor, la nivelul anului 2018.
Producția auto, deși a pierdut teren în ultima vreme, din cauza pandemiei și a crizei de semiconductori, scăzând cu peste 20% în 2020, e dominată de Germania, care produce peste 3,4 milioane de mașini, urmată de Spania cu 1,75 milioane și Cehia cu 1,12 milioane.
Spre deosebire de România, cele trei țări sunt și foarte productive, cu 18 mașini produse anual de un muncitor în Spania, opt în Cehia și 6,4 în Germania. Foarte productive sunt și Slovenia, cu 13,2 mașini pe muncitor anual sau Slovacia cu 12,8 mașini produse de un muncitor anual.
Cum se explică productivitatea redusă a muncitorilor români? Aceasta e în parte cauzată de sindicate, care nu acceptă moderinzarea celor două fabrici auto din România, plus a celei de motoare, iar acest fapt, deși păstrează numărul de angajați, rod la productivitatea generală a țării, ajunsă zona europeană, cu cei mai mulți angajați în producția auto, dar cu cea mai mică productivitate.
De altfel, suntem printre ultimii, dată fiind dimensiunea pieței românești, și la numărul de înmatriculări, dar și la dimensiunea parcului auto. În ceea ce privește mașinile noi, în România, acestea erau, în 2020, șapte la mia de locuitori, pe penultimul loc din Europa, depășind doar Bulgaria.
De asemenea, România e penultima din UE la rata generală de motorizare cu 414 mașini la mia de locuitori, într-un top condus de Luxemburg, cu 781/1.000, Polonia 747/1.000 și Italia 742/1.000.