Analiză. Sectorul care nu a oprit angajările nici în pandemie: IT-ul. Care sunt multinaționalele ce au dominat piața forței de muncă în ultimii doi ani

digitalizare, calculator, cod, programare

 

Companiile medii de IT din România au înregistrat o creștere de 13% în București. La Cluj, a doua cea mai mare piață a țării, cele mai active au fost marile corporații (cu filiale în oraș). Datele au fost sintetizate de SRD-media și Adrian Lupău, specialist în vânzări B2B și expert LinkedIn, într-un studiu despre evoluția domeniului IT din România.

Analiza se bazează pe datele a peste 200 companii, atât românești cât și filialele corporațiilor internaționale, și a urmărit schimbările de pe piața muncii din 2019 până în 2021, în ceea ce privește numărul angajaților din această industrie. În studiu au fost cuprinse 79 de companii din Cluj si 74 de companii din București, acestea fiind de altfel deocamdată principalele piețe de IT din țară, la care se alătură Timișul și Iașiul. “Fie că vorbim despre sănătate sau educație, fie că vorbim de industrie, piaţa muncii sau interacţiune socială, putem spune că nouă realitate ne-a făcut să simţim nesiguranța zilei de mâine. Dacă în 2019 a merge la un târg de cariere, a aplica la un job, a merge la un interviu sau, pur şi simplu, a merge la serviciu erau lucruri absolut normale, totul a luat o turnură neaşteptată în martie 2020”, amintesc autorii analizei, care au încercat să afle cum a influențat pandemia acest segment de lucru.

În ceea ce privește segmentul companiilor mici de IT din Cluj, numărul angajaților a crescut semnificativ din 2019. Datele arată că în 2021 au fost cu 3,5% mai mulți decât în 2020 și cu 15% mai mulți decât în 2019. Nu același lucru se poate spune însă și despre cele din București. În capitală, s-a înregistrat o scădere de 0,4% în 2021 față de 2020, în rândul angajaților din cadrul acestor firme.

Datele companiilor de IT din Cluj care au între 50 și 100 de angajați au arătat o creștere de aproximativ 11% din 2019 până în prezent. O evoluție se observă și în cazul companiilor din București, unde avem o creștere de aproape 13% pe piața de muncă în IT, pe acest segment.

Foarte active au fost corporațiile internaționale, ale căror filiale din România au angajat în ultimii 2 ani. Multinaționalele care au dominat segmentul IT din București au fost Microsoft, Google și IBM. Creșteri semnificative au înregistrat și filialele clujene ale corporațiilor Emerson și Magneti Marelli. Alte multinaționale care au angajat masiv au fost Amazon – cu sediul în Iași – și Intel – cu sediul în Timiș. La nivel mondial, companiile mari de IT cu filiale în Cluj au înregistrat o creștere de 33% față de anul precedent și de 57% față de 2019, conform datelor din LinkedIn. Totuși, creșteri semnificative au fost înregistrate și de sediile din București ale marilor corporații din IT – cu 8% mai mulți angajați decât în 2019.

“Procentele ne arată că avem de-a face cu o creștere în industria IT la nivel global. Sigur că aceasta vine și natural, dar e clar că și pandemia a fost un factor extern puternic, care a accentuat nevoia digitalizării în toate domeniile. Când vine vorba de piața IT din România, trebuie să avem în vedere mai întâi filialele companiilor foarte mari din afară, dar și proiectele de outsourcing. De ce noi? Pentru că angajatorii găsesc un raport foarte bun între calitatea oferită și prețul perceput de IT-iștii români”, comentează Raul Siderias, CEO, srd-media – Technical SEO & Digital Marketing Agency.

Cum au reacționat companiile IT în primele luni de pandemie?

Pe piața IT, primele luni de la izbucnirea pandemiei au adus precauție în ceea ce privește forța de muncă, arăta o analiză realizată în vara 2020, semnată de Raluca Bunduchi, lector la University of Edinburgh și Cătălina Crișan, conferențial la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul UBB-Cluj. În ceea ce privește procesul de recrutare de personal, reacția cea mai comună a fost una de precauție în ceea ce privește noile angajări – unele au fost anulate sau întârziate. “Pentru a face față cererii suplimentare, s-a recurs fie la parteneriate cu alte organizații, fie la o utilizare mai largă a externalizării de activități. În prima etapă a manifestării crizei Covid-19, s-a observat o instabilitate pe piața muncii, ceea ce a creat noi oportunități de a aborda angajați valoroși, la costuri mai mici, dificil de cooptat înainte de criză. Mai mult decât atât, procesul de recrutare, în condiții de tele-muncă, a deschis noi ocazii de a angaja personal din locuri îndepărtate geografic, identificându-se în acest fel noi surse de eficientizare a costurilor”, potrivit analizei.

IT-ul rămâne însă un sector care a trecut cu plus chiar și prin primul an de pandemie (+20%) și în care s-au făcut constant angajări.

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *