Angajaţii companiei Aeroporturi Bucureşti, care administrează aeroporturile Băneasa şi Otopeni, vor intra în şomaj tehnic, după ce negocierile între Consiliul de Administraţie şi sindicate pentru reducerea cheltuielilor cu personalul au eşuat. Potrivit unui comunicat de presă, decizia de implementare a şomajului tehnic s-a luat pe fondul scăderii semnificative a traficului aerian, cu 70% anul trecut faţă de 2019 şi cu 75% în primul trimestru din 2021 față de primul trimestru din 2020.
De asemenea, alte măsuri administrative pentru reducerea cheltuielilor s-au dovedit ineficiente, iar, ca urmare a impredictibilităţii restricţiilor de zbor din Europa, revenirea traficului de pasageri a fost mult mai lentă decât cea așteptată, ceea ce a condus la agravarea situației financiare a CNAB, la finalul primului trimestru înregistrându-se un deficit al veniturilor prognozate de aproximativ 21 milioane lei.
Potrivit prevederilor din CCM, angajaţii care intră în şomaj tehnic vor încasa 75% din salariu. Cel mai probabil, şomajul tehnic efectiv se va aplica din vară, în etape, iar personalul critic va fi exceptat (de exemplu angajaţii din zona de siguranţă).
Conducerea CNAB a propus angajaţilor (n.r., CNAB are aproape 1.500 de salariaţi) varianta de reducere a programului (Kurzarbeit) sau șomaj tehnic, respectiv încheierea unui acord pentru neplata unor drepturi salariale prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă și în Contractele Individuale de Muncă, limitat la exercițiul bugetar al anului 2021.
Eşecul negocierilor a dus la decizia de implementare a şomajului tehnic, precizează Compania. „Un prim scenariu prevedea mai multe variante de reducere a programului (Kurzarbeit) sau șomaj tehnic, iar cel de-al doilea scenariu prevedea, pe lângă reducerea cheltuielilor cu bunuri și servicii, încheierea unui acord cu organizațiile sindicale pentru neplata unor drepturi salariale prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă și în Contractele Individuale de Muncă, limitat la exercițiul bugetar al anului 2021. În cel de-al doilea scenariu, conducerea Companiei se angaja să nu ia măsuri suplimentare care să afecteze personalul, respectiv șomaj tehnic sau restructurări. Întrucât, până la data de 27 aprilie a.c., nu s-a ajuns la un acord cu sindicatele din Companie, privind aplicarea celui de al doilea scenariu, Consiliul de Administrație a mandatat conducerea executivă să demareze procedurile legale de implementare a șomajului tehnic la nivelul CNAB”, a anunţat conducerea Aeroportului.
Ministerul Transporturilor a publicat astăzi, Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al CNAB. Pentru anul acesta propunerea de buget arată o estimare de trafic aerian de 6.850.000 milioane pasageri (n.r în 2020 au fost doar 4,4 milioane) şi o creştere a veniturilor cu 31% pe fondul reluării zborurilor comerciale.