Angajații de la companiile feroviare, CFR Infrastructură, Marfă, Călători și Metrorex, primesc tichetele de masă pe noiembrie și decembrie. Grindeanu vine cu Memorandum în ședința de Guvern și cu Proiectele de Buget pentru 2023

Grevă CFR Infrastructură Sursa Foto : CFR Infrastructură

Aproape 50 000 de salariați la companiile feroviare, CFR Infrastructură, Călători, Marfă și Metrorex vor primi bonurile de masă aferente lunilor noiembrie și decembrie, potrivit unui Memorandum pe care Guvernul îl va discuta în ședința de joi, 16 noiembrie. Este un memorandum pentru exceptarea companiilor feroviare de stat care înregistrează pierderi de la prevederile legii 296/2023 ,,legea austerității”, pe care Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu l-a anunțat în urmă cu o săptămână. Totodată, în ședința de Guvern vor fi aprobate și bugetele CFR Infrastructură și CFR Călători pentru 2023 (detalii aici).

,,MEMORANDUM cu tema: Exceptarea Companiei Naţionale de Căi Ferate “C.F.R.” S.A., a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători ,,C.F.R. Călători” S.A., a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă .,C.F.R. Marfă” S.A. şi a Societăţii Comerciale de Transport cu Metroul Bucureşti ,,Metrorex” S.A. de la prevederile art. XL şi XLI ale Legii nr.296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung” -Memorandum în Guvern.

Ce prevede Legea 296/2023 : ,,Cheltuielile privind drepturile de hrană/indemnizația de hrană/tichete de masă/norma de hrană, indiferent de denumirea acestora, stabilite conform reglementărilor legale sau conform contractelor colective de muncă, nu pot depăși anual contravaloarea a două salarii minim brute pe țară/an/persoană valabile la data de 1 ianuarie 2019, actualizată cu indicele prețului de consum comunicat de Institutul Național de Statistică. Actualizarea acestor drepturi se face începând cu luna ianuarie 2025.”

Ministrul Transporturilor s-a referit la plafonul de 10 000 de lei, dar plafonul este de 8000 lei : „Ştiţi foarte bine că s-a dat acea ordonanţă prin care se încearcă să se ţină anumite cheltuieli într-o anumită marjă, astfel încât să ne înscriem în deficit. Doar că eu cred că, dacă există o regulă pentru toată lumea, şi anume să se dea tichete de masă pentru cei care au salariu până în 10.000, acelaşi lucru e valabil şi pentru CFR şi pentru Metrou. Deci, da, pot să spun că da, voi merge în Guvern săptămâna viitoare cu memorandum, astfel încât angajaţii CFR şi angajaţii Metroului să poată să beneficieze de aceste tichete. De ce erau exceptaţi? Pentru că sunt companii care sunt pe pierdere şi atunci exista această excepţie, doar că nu e o pierdere care a apărut acum, sunt pierderi istorice. Oamenii trebuie să beneficieze de aceste tichete. (…) Săptămâna viitoare merg cu memorandumul în Guvern prin care să facem excepţie pentru CFR-işti şi pentru Metrou de la prevederile ordonanţei, ceea ce îi va duce în situaţia de a-şi lua tichetele la fel ca şi ceilalţi. Toată lumea îşi ia tichetele”, a declarat pe 9 noiembrie Sorin Grindeanu.

Salariile la CFR Infrastructură, companie cu 25.000 de angajați, vor crește cu 33% ca urmare a majorărilor decise în 2022 și a aplicării Legii Statutului Personalului Feroviar de la 1 iulie 2023, potrivit Proiectului de Buget. CFR Infrastructură, administratorul rețelei de cale ferată din România, și CFR Călători au intrat în toamnă fără bugete aprobate pentru anul în curs dar, spre deosebire de CFR Călători, unde este în vigoare Contractul Colectiv de Muncă, la CFR SA – Infrastructură, în lipsa bugetului nu s-a semnat un nou CCM, iar pe 15 septembrie a fost și o grevă de avertisment care a afectat sute de trenuri.

Este a patra încercare de a trece bugetul CFR Infrastructură prin Guvern, la proiectele anterioare Ministerul Finanțelor solicitând reducerea cheltuielilor, inclusiv reducerea personalului. Proiectul de Buget prevede o pierdere de 859 de milioane lei, în creștere cu 808% față de 2022, ca urmare a „diminuării veniturilor din transferuri pentru întreținerea infrastructurii feroviare-265 milioane lei și a creșterii cheltuielilor de personal cu 33,75%, respectiv cu suma de 616 milioane lei, față de suma aprobată conform HG nr. 1278/2022, urmarea aplicării creșterilor salariale conform prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar începând cu data de 01.07.2023”.

Sursa Foto : CFR Infrastructură

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *