Salariile la CFR Infrastructură, companie cu 25.000 de angajați, vor crește cu 33% ca urmare a majorărilor decise în 2022 și a aplicării Legii Statutului Personalului Feroviar de la 1 iulie 2023, potrivit Proiectului de Buget. CFR Infrastructură, administratorul rețelei de cale ferată din România, și CFR Călători au intrat în toamnă fără bugete aprobate pentru anul în curs dar, spre deosebire de CFR Călători, unde este în vigoare Contractul Colectiv de Muncă, la CFR SA – Infrastructură, în lipsa bugetului nu s-a semnat un nou CCM, iar pe 15 septembrie a fost și o grevă de avertisment care a afectat sute de trenuri.
Este a patra încercare de a trece bugetul CFR Infrastructură prin Guvern, la proiectele anterioare Ministerul Finanțelor solicitând reducerea cheltuielilor, inclusiv reducerea personalului. Proiectul de Buget prevede o pierdere de 859 de milioane lei, în creștere cu 808% față de 2022, ca urmare a „diminuării veniturilor din transferuri pentru întreținerea infrastructurii feroviare-265 milioane lei și a creșterii cheltuielilor de personal cu 33,75%, respectiv cu suma de 616 milioane lei, față de suma aprobată conform HG nr. 1278/2022, urmarea aplicării creșterilor salariale conform prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar începând cu data de 01.07.2023”.
„Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 2.610.824,98 mii lei, au fost estimate în creștere cu 33,71%, respectiv cu suma de 598.063,88 mii lei față de suma aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat al anului 2022, prin HG nr.1278/2022. Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 598.063,88 mii lei, se datorează:
– creșterii câștigului mediu brut pe salariat datorat majorării salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2023 și alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, cu suma de 79,83 mii lei, în conformitate cu prevederile art.63, alin.(1) lit.b) din Legea nr.368/2022- legea bugetului de stat pe anul 2023, a Hotărârii Guvernului nr. 1447/2022 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și a Hotărârii Guvernului nr. 900/2023 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată;
– creșterii cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, cu suma de 271.152,38 mii lei (compusă din suma de 219.594,79 mii lei reprezentând reîntregire cheltuieli cu salariile și suma de 51.557,59 mii lei reprezentând reîntregire cheltuieli cu tichetele de masă) ca urmare a acordării unor creșteri salariale și bonusuri și a creșterii numărului de personal în anul 2022, conform art. 63 , alin 1, lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023, nr. 368/2022, din care:
– 830,19 mii lei, reprezentând creșterea cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora în anul 2023 pentru perioada 01.01-15.03.2022, data la care Compania Națională CFR S.A. a preluat un număr de 2.239 salariați de la societatea afiliată Electrificare C.F.R. S.A. (compusă din suma de 30.025 mii lei reprezentând reîntregire cheltuielil salariale și suma de 1.805,19 mii lei reprezentând reîntregire cheltuieli cu tichetele de masa);
– 322,19 mii lei, reprezentând creșterea cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, ca urmare a acordării unor creșteri salariale și bonusuri în anul 2022, conform art. 63, alin 1, lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023, nr. 368/2022 (compusă din suma de 189.569,79 mii lei reprezentând reîntregire cheltuieli cu salariile și suma de 49.752,40 mii lei reprezentând reîntregire cheltuieli cu tichetele de masă).
– creșterii cheltuielilor de natură salarială cu suma de 322.737,48 mii lei, ca urmare a acordării unor creșteri salariale, începând cu data de 01.07.2023, conform prevederilor Legii nr.195/2020 privind statutul personalului feroviar și art.63, alin.(1) lit.d) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022”.
Pentru investiții, CFR Infrastructură a prevăzut peste 3 miliarde lei, cu 1,3 miliarde lei fonduri de coeziune și aproape 1,5 miliarde lei PNRR.
Cele mai importante lucrări în execuție pentru modernizarea rețelei de cale ferată sunt contractele pentru M 200 Brașov – Sighișoara și Simeria – Arad. În etapa de proiectare sunt șapte din cele opt loturi pe M 100 Caransebeș – Timișoara – Arad, respectiv M 300 Cluj-Napoca – Oradea, însă licitația pentru proiectare și execuție pentru secțiunea Craiova – Caransebeș a fost anulată. De asemenea, linia de tren București – Giurgiu ar putea fi redeschisă în primăvara anului viitor.
Majorarea salarială se acordă prin modificarea coeficienților minimi de ierarhizare: de la coeficientul 1 pentru muncitorii necalificați, 1,50 pentru cei calificați, 1,60 maiștri și 2,20 pentru studii superioare.