„Antreprenor cu valoare adăugată”: Doi arhitecți au lansat Koaliția, care produce obiecte cu temă sportivă, din nevoia de a scăpa de stresul proiectării / „De multe ori perfecționismul ne-a ținut în loc, dar în acest caz cred că ne avantajează”

koalitia, monica safta, razvan socol, formula 1 Sursa foto: Koaliția (colaj Economedia)

Koaliția este un mic studio de design care produce obiecte cu temă sportivă, precum cărți de joc, postere sau obiecte sportive de colecție. În spatele afacerii se află doi arhitecți din Brașov, Monica Safta și Răzvan Socol, care sunt prieteni de peste 12 ani și colaborează de șase ani. Cei doi au și o firmă de arhitectură împreună.

Koaliția a apărut dintr-un cumul de factori, potrivit lui Socol. „Mai întâi, pasiunea pentru Formula 1 și câteva alte sporturi pe care încă nu le acoperim, plăcerea de a desena și nevoia de a ne diversifica ocupațiile creative cu ceva mai puțin stresant decât proiectarea”, a declarat arhitectul pentru Economedia. El a adăugat că au căutat „zone de independență față de domeniul construcțiilor”, de care sunt atât de legați prin cariera pe care și-au ales-o.

Numele Koaliția a fost ales după o sesiune de „brainstorming în joacă”, pe care au făcut-o cândva în 2021. Apoi, la finele lui 2023, când a luat naștere Koaliția, au considerat că acesta este potrivit pentru conceptul de „sporturi unite”. „Pentru că, indiferent ce sport ne place, ne unește această frenezie, bucurie intensă amestecată cu adrenalină pe care o trăim doar atunci când suntem implicați trup și suflet într-un sport”, explică Socol.

Deocamdată, în proiect sunt implicați doar cei doi fondatori. Ei mai primesc câte o mână de ajutor ocazional din partea prietenilor. Monica și Răzvan se ocupă de design, finisare, controlul calității, iar printarea și tăierea sunt realizate cu ajutorul unor parteneri locali. Arhitecții vor, însă, să efectueze tot mai multe operațiuni in-house: „Am început să achiziționăm diferite utilaje pentru a acoperi zone pe care firmele colaboratoare fie nu le îndeplinesc la standardele noastre, fie nu le oferă.”

Deși este la început, proiectul este profitabil, potrivit lui Socol: „Marja de profit variază între 54% și 86% în funcție de produs, iar în primele șase luni am avut vânzări lunare medii de 1.153 de euro.”

Poster cu pilotul de F1 Lewis Hamilton. (Sursa foto: Koaliția)

Deocamdată, Koaliția acoperă doar două sporturi, fotbalul și Formula 1. Răzvan a explicat de ce au fost selectate acestea: „Fotbalul este sportul rege, așa că era evident necesar să-l acoperim. Tema de Formula 1 a fost aleasă de la bun început în mod organic, ca preferință personală.”

Multe comenzi sunt venite din afara țării

Tenisul și ciclismul sunt următoarele două sporturi de care antreprenorii doresc să se ocupe. „Amândoi iubim tenisul, iar Monica este înnebunită după ciclism, așa că acest pas este inevitabil”, mai spune arhitectul.

Investiția inițială în proiect a fost de câteva sute de euro. Totuși, cei doi au investit mult timp în Koaliția. Au realizat tot ce ține de concept, branding, mesaj, strategie, web design, web development, marketing, SEO, prezență pe social media, creație de conținut, testare produse, logistică și asistență în vânzări. „Cu siguranță va trebui să ne mărim echipa atunci când vom lua decizia că vrem să creștem acest business”, a declarat Socol.

Există cerere mare pentru produsele lor venită de pe piețele externe. Aproximativ 40% din vânzări sunt făcute în Europa, Statele Unite sau Canada. În România, cei mai mulți clienți sunt din București și zona Ardealului.

Cel mai mare succes îl au pachetul de cărți de joc ilustrate cu piloți legendari de Formula 1 și posterele cu Cristiano Ronaldo, Liverpool și Lionel Messi.

O provocare pentru cei doi prieteni este găsirea unor parteneri de producție serioși, care pun accentul pe calitate. „În prezent, cea mai mare provocare este găsirea unor tipografii care să nu ne pună bețe în roate cu greșeli, în rest cred că potențialul acestui business este departe de a fi atins. Spun asta pentru că încă suntem în punctul în care orice mică acțiune pe care o realizăm are un impact uriaș în vânzări, iar feedback-ul a fost, până acum, mereu pozitiv”, potrivit lui Socol.

Monica și Răzvan își doresc ca această afacere să devină independentă de ei, păstrând standardele ridicate de acum, la care țin foarte mult, deoarece, fiind arhitecți, sunt „instinctiv foarte atenți la detalii”.

„De multe ori perfecționismul ne-a ținut în loc, dar în acest caz cred că ne avantajează”, a conchis Răzvan Socol.

Prin campania „Antreprenor cu valoare adăugată”, Economedia promovează ideile de afaceri care îi inspiră pe antreprenorii români să dezvolte și să vândă produse fabricate parțial sau total pe plan local, sub branduri proprii.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: