În spatele fiecărei afaceri solide este o poveste plină de determinare, pasiune și curaj. Pentru un bucătar-șef din Timișoara, această poveste începe cu o viață dedicată sportului și culminează într-o reușită în lumea gastronomiei. Călătoria lui Daian Borcovici a început în copilărie, când și-a descoperit cele două pasiuni aparent complet diferite: sportul și bucătăria. Ambele însă, practicate cu talent, pot conduce către succes și performanță.
Daian este un antreprenor în adevăratul sens al cuvântului, care și-a construit afacerea, restaurantul The Fisher, din a doua încercare, cu mult curaj și pasiune. Povestea lui face parte din campania “Vis de Antreprenor”, lansată recent de METRO România.
Absolvent al Facultății de Educație Fizică și Sport a Universității de Vest Timișoara, specializarea Lupte Greco Romane, Daian și-a dezvoltat de mic abilitățile culinare din dorința de a se descurca singur în bucătărie, având în vedere că mama sa nu avea o pasiune pentru gătit. Primele sale aventuri culinare au inclus creații inedite, cum ar fi pizza din aluat de clătite.
„Mama mea nu știe să gătească nici acum. Acasă nu am avut de unde să învăț să gătesc. Așa că făceam tot felul de experimente, cum ar fi pizza din aluat de clătite, pentru că pe atunci nu aveam acces la informații de specialitate. Cum părinții mei erau profesori și aveau prieteni, eram invitați la evenimente, unde mergeam să ajut în bucătărie. Așa a început povestea mea în gastronomie. Ajungând la Timișoara, am lucrat în bucătărie în timp ce eram student la Facultatea de Educație Fizică și Sport a Universității de Vest Timișoara, specializarea Lupte Greco Romane. La finalul studiilor, am ales bucătăria pentru că mi-a plăcut mai mult și pentru că din sport nu se câștigă. Așa am ajuns să cutreier lumea, în căutarea inspirației”, a declarat Daian Borcovici, proprietarul restaurantului cu specific pescăresc The Fisher.
Acesta povestește că a fost în Spania, Grecia, Turcia și Franța pentru a învăța arta gătitului și specificul bucătăriilor pe care le apreciază cel mai mult. Însă, dorința de a se întoarce acasă l-a însoțit permanent, iar în 2017 a revenit la Timișoara, unde și-a deschis primul restaurant cu specific pescăresc, împreună cu doi asociați. Pentru că au existat neînțelegeri, el a ales în cele din urmă să continue singur.
În 2022 și-a deschis propriul restaurant, specializat în preparate pe bază de pește și fructe de mare, o alegere influențată de plăcerea sa de a găti astfel de preparate. Începuturile au fost dificile, cu multe provocări, dar datorită perseverenței și inovației a reușit să-și croiască drumul spre succes. A atras o bază tot mai mare de clienți, iar contribuția esențială a fost o strategie eficientă de promovare pe platformele de socializare.
„Am decis să nu mai colaborez cu cei doi parteneri ai mei deoarece nu am avut niciun ajutor din partea lor. Începutul la al doilea restaurant a fost foarte greu, cel puțin în primele 6 luni. Apoi am avut un boom pe TikTok, unde postările mele s-au bucurat de o mare vizibilitate și așa m-am trezit că în restaurantul meu au început să vină clienți de peste tot din țară”, povestește Daian.
Schimbarea locației a fost o adevărată provocare, având în vedere spațiul mult mai mare și investiția în acest loc, care a fost de aproximativ 100.000 euro.
„Primul The Fisher nu a fost foarte mare, de circa 60-70 de locuri, iar clienții așteptau chiar și trei zile pentru a-și putea face rezervare. Din cauza asta am decis să ne mutăm într-un restaurant mai mare, cu 150-200 de locuri. Cum prima locație era mai centrală am pierdut, o perioadă, o parte din clienți, dar i-am recuperat între timp, iar acum am început să ne redresăm”.
De la bucătar-șef la antreprenor
Lui Daian nu i s-a părut dificilă trecerea de la bucătar-șef la antreprenor, mai ales pentru că era obișnuit să lucreze cu oamenii. Cu excepția contabilității, domeniu în care Daian nu avea experiență.
„Atunci când lucram în străinătate am fost promovat de la bucătar la bucătar-șef. Acum am ajuns să mă aprovizionez, să coordonez oamenii. Partea aceasta a fost mai simplă. Partea mai dificilă au fost plățile, cum să le gestionezi, mai ales salariile. Mi-a fost foarte greu la început, însă m-am descurcat și am învățat din mers”.
Cu timpul, Daian Borcovici a învățat să își gestioneze afacerea cu pricepere, implicându-se în tot fluxul operațional, de la aprovizionare, la conceperea rețetelor și gătit, precum și la coordonarea echipei sale. În ciuda provocărilor financiare și a schimbărilor din piață, a reușit să își mențină afacerea pe linia de plutire.
O afacere de familie
„Eu mă ocup de partea de aprovizionare, de mâncare, de rețete. Plec dimineața la cumpărături, apoi intru în bucătărie. Soția mea se ocupă de acte, de plăți, de salarii. Este o afacere de familie. Noi am plecat de la ideea de a face fish and chips (rețetă populară în Marea Britanie, de proveniență portugheză – n.r.). Să fie ceva al nostru. Am plecat de la acest concept și ne-am împrumutat cu o mică sumă de la prieteni și restul de la familie. La început am atras clienții cu numele meu. Fiind în Timișoara de atâta vreme, lumea mă cunoștea. Probabil că ar fi fost mai greu dacă nu eram deja cunoscut. Internetul a fost apoi vehiculul prin care am început să promovez fructele de mare și să creez o serie de platouri, iar filmele postate au fost văzute de mulți oameni care au venit apoi în restaurant”, precizează antreprenorul.
Restaurantul său este cunoscut și pentru faptul că are mereu pește proaspăt, cel mai important furnizor al său fiind METRO.
Forța de muncă reprezintă în continuare o problemă și pentru Daian, așa cum este pentru majoritatea operatorilor din industria ospitalității. Antreprenorul precizează că a căutat să aducă angajați din București și Constanța, însă nu a reușit să găsească pe nimeni potrivit.
„Doream pe cineva care să îmi ia din atribuții, iar eu să mă ocup de clienți. Însă nu am reușit să găsesc. Lumea e obișnuită cu mine. Întreabă de mine. Am reușit din fericire să îmi instruiesc personalul, care lucrează mai bine decât personalul calificat. Am 17 angajați”.
Românilor le plac fructele de mare
Antreprenorul transmite că se poate vedea o schimbare a comportamentului de consum. Clienții sunt acum mult mai informați, consumă mai mult pește și fructe de mare decât o făceau acum 10 ani.
„Dacă înainte lumea nu era atât de interesată de fructele de mare si nu cunoștea atât de multe lucruri, în momentul de față este o creștere a apetitului pentru aceste produse, deoarece lumea a început să călătorească mai mult, să le descopere în străinătate și să își dorească să aibă experiențe culinare diferite. Lumea a evoluat. Pe de altă parte, observ o diferență mare între vânzările de anul trecut și vânzările de anul acesta, deoarece toate produsele s-au scumpit. Lumea nu mai e dispusă să plătească la fel de mult. Sunt anumite zile când lucrez mai mult și alte zile când lucrez mai puțin, iar la final de zi când tragi linie îți dai seama că nu poți acoperi toate costurile. Am discutat cu mai mulți antreprenori și am realizat că așa este peste tot. Toate produsele s-au scumpit și în mod firesc lumea este mult mai atentă la ce cheltuiește”, precizează acesta.
Daian povestește că, deși nu este ușor și se confruntă cu multe probleme, nu poate și nu va renunța la restaurantul său, pornit de la un vis, crescut cu mult efort și investiții.
„Poți doar să speri că va fi bine și să mergi înainte. Nu mai este o constantă ca înainte. Este greu pentru toată lumea, dar faci cumva să te acomodezi. Eu când am deschis restaurantul nu am dorit să fie doar pentru cei cu o situație financiară foarte bună, ci am inclus în meniu și preparate mai accesibile, pentru toate bugetele”, concluzionează antreprenorul.
Articolul face parte dintr-o campanie susținută de METRO.