În 2020, cifra de afaceri a domeniului auto a fost de 26,4 miliarde de euro, în scădere cu 15% față de 2019, potrivit lui Adrian Sandu, secretar general al ACAROM, iar un milion de oameni sunt dependenți într-un fel sau altul de industria auto, care are 14% din PIB, 27% din export, iar cei mai mari trei exportatori provin din acest domeniu, și anume Dacia, Ford și Daimler.
„În auto ne confruntăm cu patru sau cinci crize: coronavirus, care a afectat domeniul, iar primele luni ale anului trecut nu s-a mișcat nimic, mașinile nu prea s-au mișcat, ca atare nici serviciile pentru ele. A doua ține de semiconductori, care afectează multe sectoare. Din cauza opririlor fabricilor suntem undeva la o pierdere de 70.000 de mașini, care a afectat și furnizorii. De asemenea, mobilitatea se schimbă, piața se mișcă spre electrificare, care nu are doar efecte pozitive asupra domeniului. Fără a se indentifica soluții potrivite pentru toată lumea, va apărea o presiune uriașă asupra pieței auto. În fine, creșterea prețurilor la materii prime, la oțel, ca cauciuc, sticlă, iar restartul după pandemie a dat totul peste cap, s-a creat o cerere uriașă, care nu poate fi satisfăcută. Mai e și criza transporturilor, containerele s-au scumpit foarte mult”, spunea Adrian Sandu la o conferință pe teme economice.
De asemenea, România se confruntă și cu faptul că atragerea de noi investiții a devenit un lucru foarte dificil. Mai mult, România are și problema perpetuă a căilor de transport, care afectează producătorii, deși pare a se mișca ceva mai bine în această perioadă.
„În 2022, sperăm să scăpăm de criza de semiconductorilor, deși va fi foarte scump, să construiești asemenea fabrici e extrem de costisitor”, explică Adrian Sandu.
De asemenea, acesta speră ca lumea să scăpe de pandemie, sau măcar de varianta Omicron.
În fine, în opinia secretarului general al ACAROM, România ar putea avea producție de sisteme electronice, și „un al treilea producător auto, deși am pierdut Mercedes și BMW, dar trebuie să fim inteligenți”.
În plus, cu resursele sale de grafit, România ar putea deveni un punct important pe harta producției de baterii pentru mașini electrice, loc ocupat acum de Ungaria. De altfel, rămâne întrebarea dacă viitoare sau viitoarele fabrici de baterii plănuite de Volkswagen vor fi făcute în România sau nu.