Asociația Pro Infrastructură face un bilanț al construcției de autostrăzi și drumuri expres din România și a ajuns la concluzia că nici în acest an nu vor sări pragul de 1.000 de kilometri.
Astfel notează asociația pe pagina sa de Facebook, vom încheia anul 2022 cu 994,6 km de autostradă și drum expres aflați în exploatare.
„Pentru o rețea decentă (chiar dacă nu completă), mai avem nevoie de aproximativ 2000. În următorii 10 ani TREBUIE și PUTEM construi MĂCAR 900 kilometri, chiar dacă ținem cont de bâlbele și poticnelile legendare ale autorităților, provocările tehnice și riscurile la trecerile Carpaților și lălăiala și lenea unor antreprenori generali.”
ONG-ul estimează că în 10 ani mai pot fi adăugați încă 900 de km și arată că o parte sunt în licitație, iar o parte au deja contrate semnate.
„Avem 444 kilometri de autostradă în licitație. Astăzi vă prezentăm monitorizarea noastră independentă a tuturor proiectelor de autostradă aflate momentan în procedură de achiziție publică. Sunt 18 segmente de pe 4 autostrăzi (A0, A3, A7 și A13), puțin peste 444 km cu o valoare estimată totală de 6,54 miliarde euro. Unele merg neașteptat de bine (A7 unde UMB a ofertat extrem de agresiv și a speriat competitorii), iar altele își continuă epopeile halucinante începute acum mai bine de 3 ani (A0 Nord).
Cei 444 în licitație se adaugă celor 451 kilometri de autostradă și drum expres care au contracte de lucrări semnate în acest moment. Împreună sunt 895 km care pot fi livrați în următorii 10 ani, într-un scenariu realist-optimist, inclusiv secțiunile teribile de pe A1 Sibiu-Pitești (69 km prin creierii munților) și A3 Poarta Sălajului-Nușfalău (include Tunelul Meseș lung de aproape 3 km).”
Asociația Pro Infrastructură crede că trebuie dublat ritmul de lucru pentru a atinge aceste obiective : „O medie de 90 km inaugurați pe an este dublul vitezei medii a ultimilor 5 ani, dar este un obiectiv care poate fi atins și trebuie asumat de toți miniștrii Transporturilor și de către responsabilii CNAIR.”