Autocritica în Imobiliare. Când agenții din cea mai scumpă piață rezidențială din țară vorbesc (și) despre partea “gri” a practicilor din tranzacții: Piața, presărată cu “anunțuri complet aiurea”, doze de “amatorism și speculă”, “taxă de mafie”

agent imobiliar Foto: Pexels

“Vând fără agenție”, “închiriez fără agenția” – paginile de anunțuri imobiliare sunt pline de astfel de mențiuni și, în general, reputația profesiei de agent imobiliar nu e strălucită, deși cei care lucrează în domeniu încasează, în unele cazuri, comisioane de 1-3% din prețul de vânzare al unei proprietăți, ceea ce se traduce în mii de euro. De ce? Mulți dintre agenți nu au niciun fel de pregătire legată de domeniul construcțiilor, de vânzări sau orice alt background care ar însemna profesionalizare, nu au cunoștințe tehnice despre imobilele pe care le vând, unii nici măcar nu îți mai răspund la telefon după ce i-ai contactat, site-urile abundă de anunțuri de agenție cu proiecte a căror descriere e departe de realitate, în alte cazuri fiscalizarea e în zonă gri, iar unii încasează comisioane și de la cumpărător deși reprezintă vânzătorul. Sunt doar câteva probleme din piață, pe care le admit chiar reprezentanții din piață reuniți la o dezbatere în cea mai scumpă piață rezidențială a momentului – Cluj-Napoca, într-o secvență, oarecum atipică, de autocritică.

Reprezentanți ai agențiilor imobiliare cu activitate în Cluj, dar și la nivel național, ai unor dezvoltatori sau constructori s-au reunit marți la un eveniment organizat de platforma Imobiliare.ro, într-o perioadă în care, chiar și în exentrica piață din “capitala Transilvaniei”, cererea de locuințe a scăzut semnificativ, cu 30%, în vreme ce oferta cu “numai” 11%, conform datelor platformei Imobiliare.ro, ceea ce înseamnă că până și aici ne-am putea aștepta măcar la un fel de pauză. În acest context, agenții imobiliari, obișnuiți cu dinamica unei piețe în care se vinde și se cumpără rapid, vor avea de muncit mai mult, după cum spune unul dintre cei prezenți la conferința imobiliară.

După anii de comunism și blocuri grii, cei de haos din ’90, “cred că în ultimii 10 ani am început să avem cu adevărat imobiliare în România, acum se conturează și meseria de consilier imobiliar”, spune Bogdan Petrovai, reprezentant Blitz Imobiliare.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

“Impactul pozitiv al numărului mai scăzut de clienți din această perioadă, ne va obliga să nu avem atitudini de genul “ne mai sună clientul dacă chiar e interesat, revine el”. Cred că de 5 ani au existat mulți consilieri imobiliari care au confundat un context extrem de favorabil cu calitatea muncii prestate, mulți au avut rezultate ușoare, datorită dinamicii pieței și nu au făcut treaba100% profesionist. E un punct de cotitură, vom fi obigați să ne profesionalizăm. O mare masă dintre clienți ne văd într-o lumină negativă – a fost o doză de amatorism și speculă în Imobiliare”, adaugă Petrovai.

Un top al celor mai rele comportamente pe care le vedem în piața din Cluj? se interesează Răzvan Ionescu, CCO Imobiliare.ro și moderator al dezbaterii de la Cluj.

“Ce trebuie îmbunătățit? Comportamente de genul: mă sună clientul dacă chiar are nevoie de mine. Această tendință a agenților să fie supărat pe clienți nu e de înțeles, dacă ești în vânzări și ai atitudinea asta e o problemă”, începe repzentantul agenției imobiliare care s-a extins din Cluj cu o rețea la nivel național.

Zona de fiscalizare e o altă problemă mare în domeniu, admite chiar un om din domeniu. “Se fac foarte mult imobiliare la negru, modul în care ne tarifăm serviciile nu e cel mai profesionist. Apoi mai e partea de educație și de profesionalizare – e o meserie ca oricare alta, care se învață, pe care trebuie să o îmbunătățim constant”, adaugă Petrovai.

Mai e de lucrat și la partea de colaborare între agenți. “Nu suntem o breaslă, suntem o echipă de agenții, în cel mai bun caz. În primii 3-4 ani nici noi nu colaboram cu nimeni. Cu flux de colaborare constant avem acces la un număr mult mai mare de proprietăți. Acum avem relații cu aproape toți colegii din piață, începem să facem tranzacții în colaborare. 50% din ceva e mai mult decât 100% din nimic. Ar mai trebui și să avem relații mult mai deschise cu dezvoltatorii. Acum 3- 4 ani trebuai să sunăm de 5 ori ca să putem vorbi cu cineva. De prin 2008- 2010, nu ne-au sunat cu așa frecvență dezvoltatorii ca în ultimele șase luni”, spune repezentantul Blitz.

Andeea Miron, fondator al agenției de marketing specializată în imobiliare Landamark, mai punctează un minus al agenților: lipsa de cunoștințe și abilități. “Sunt mulți agenți, cei noi în piață, care au intenția de a vinde pe segmentul de locuințe noi, dar nu au skill-uri. Procesul de vânzare e diferit – trebuie să aveți cunoștințe de arhitectură, construcții,  pe care în mod uzual nu le folosiți în viața profesională de zi cu zi”, spune Miron.

Probabil vi s-a întâmplat nu o dată să dați de anunțuri de tipul “locuință în zonă verde” și apartamentul să nu aibă vreun parc pe aproape, “apartament în zona Mănăștur (cartier al Clujului)”, dar care e, de fapt, în localitatea vecină, Florești. Chiar și cei din domeniu recunosc că adesea anunțurile imobiliare sunt confuze.

“Nu avem calitate în anunțurile online . Vedem anunțuri complet aiurea, cu informații care diferă de la o agenție la alta și asta pentru că verificarea imobilului se face estetic nu juridic – într-un anunț apartamentul e la etajul 2, la o altă agenție același apartament ca fiind la trei”, exemplifică Cosmin Lupan, manager al Capital Imobilare, care a anunțat de ceva vreme că proprietățile din portofoliul agenției se vând fără comision la cumpărător. Această practică stârnește, de altfel, destule controverse printre agenți.

“Dacă ai contract cu proprietarul, înseamnă să promovezi, să te ocupi de proprietate. În acest caz, comisionul la cumparator e taxă “de mafie””, spune Lupan.

În replică, reprezentantul Blitz spune că termenul “taxa de mafie” e dur și susține că și cumpărătorii trebuie reprezentați.

De altfel, după mulți ani cu diverse valuri, de creșteri și descreșteri, de perioade agitate și de crize, există o preocupare pentru reglementarea profesiei. În februarie, o propunerea legislativă privind organizarea activității de intermediere imobiliară, inițiată de un număr semnificativ de parlamentari din circumscripții electorale din întreaga țară, a fost depusă la Camera Deputaților și înregistrată la Senatul României pentru dezbatere în prima etapă de legiferare.

Mai multe aici:

Proiect de lege: Agenții imobiliari vor fi obligați să urmeze cursuri de formare și să se înscrie într-un registru național

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: