Lotul 2 al Autostrăzii București Nord pe care UMB îl va deschide (parțial) în noiembrie este primul proiect de autostradă din România pe care se aplică un normativ de siguranță rutieră aprobat la sfârșitul anului 2020. Un Ordin al Ministrului Transporturilor semnat pe 30 decembrie 2020 de Cătălin Drulă la doar câteva zile de la preluarea mandatului (23 decembrie 2020) a prevăzut retragerea parapetelui median de protecție față de marcajul lateral stânga de pe banda a II (banda de viteză). Practic, prin acel ordin, CNAIR a obligat proiectanții să prevadă o distanță de siguranță mai mare (plus 25 cm) între marcaj și glisiera de metal dintre sensurile de mers, standardul fiind atunci de doar 25 de centimetri.
„A0 Nord 2, primul proiect de autostradă din țară pe care se aplică normativul pe care l-am modificat în 2021 privind retragerea parapetelui median: mai mult confort la condus pe B2, o șansă în plus de redresare spre drum la intrarea pe marcajul rezonator fără a lovi automat parapetele”, a explicat, pe forumul Asociației Pro Infrastructură, fostul secretar de stat Horațiu Cosma (USR).
Spațiul de siguranță „câștigat” pentru siguranța șoferilor s-a făcut prin reducerea lățimii zonei mediene, dintre sensurile de mers, de la 3 metri la 2,5 metri explica fostul ministru Cătălin Drulă.
„Pe autostrăzile românești parapetul median este prea apropiat de banda de circulație. În țări din jurul nostru precum Austria, Ungaria, Grecia sau Slovenia parapetul median este mai retras față de banda de circulație. Pentru șoferi condusul este astfel mai confortabil, senzația de “periat parapetul cu oglinda” neexistând. M-am întrebat mai demult de unde vine această diferență. Chiar ieri, m-a întrebat cineva într-un comentariu la o postare de ce e parapetul așa aproape în România. Am făcut o cercetare comparativă, în special cu standardul de profil transversal de autostradă din Ungaria. Diferența vine din spațiul median, distanța dintre parapetele centrale de pe cele două sensuri este de 3 metri în România (măsurată de la fața acelor lise/glisiere ale parapetului), în timp ce în Ungaria este de doar 1,60 metri. Astfel, în România distanța între extremitatea marcajului median și lisa parapetului este de doar 25cm, în timp ce în Ungaria aceasta este de de 90cm. O diferență mare din punct de vedere al confortului la condus dat de apropierea/depărtarea de parapet. Soluția ar fi micșorarea spațiului median în România. Dacă nu la 1,60m ca în Ungaria, măcar reducerea la 2,50m de la 3m, cât este în prezent. De altfel, profilul de autostradă montan din România (spre deosebire de cel de șes/deal) are exact această dimensiune pentru spațiul median”, spunea Cătălin Drulă în 2020.
Doar 9,5 kilometri din cei 19 kilometri ai lotului 2 de pe Autostrada A0 București Nord se pot deschide, dar nu în octombrie, ci în noiembrie, susține Asociația Pro Infrastructură (API), care a realizat cea mai recentă monitorizare a lotului UMB. CNAIR nu a reușit să rezolve nici descărcarea provizorie în DJ 200 la Ștefănești, deși despre această soluție se discută din 2022. Săptămâna trecută, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu estima deschiderea lotului 2 în octombrie menționând o inaugurare „pe aproape 20 de kilometri”, deși cunoaște că se poate deschide într-o primă etapă doar segmentul DN 1 Corbeanca – Autostrada A3 București – Ploiești.
Astfel, aproape 10 kilometri din lotul pe care l-a construit UMB rămân „muzeu”, arată Asociația.