Constructorul lotului 3 al Autostrăzii A 0 Nord, compania China Civil Engineering Construction (China) a transmis CNAIR o factură de 8,7 milioane lei, aferentă serviciilor de proiectare pentru lotul de 8,5 kilometri dintre Pantelimon -DN 3 și Afumați -DN 2, potrivit datelor financiare pe care le-a consultat Economedia. Contractul pentru lotul 3 al Autostrăzii A 0 Nord a fost semnat cu firma CCECC în martie 2023, iar ordinul pentru începerea proiectării a fost dat începând cu data de 22 mai 2023, durata de realizarea a proiectului tehnic fiind de 12 luni cu 18 luni pentru execuție. Atribuirea a fost posibilă pentru că procedura de achiziție și depunerea ofertelor s-au făcut anterior Ordonanței de Urgență (din 2021) care interzice firmelor din China să participe la licitațiile publice ale Statului Român.
Chiar dacă factura de 8,7 milioane lei reprezintă doar un foarte mic procent din valoarea totală a contractului (400 milioane lei) poate fi un prim semnal că antreprenorul din China este de acord să înceapă înainte de termen lucrările pe tronsonul de 2 kilometri până în DN 2 care să ,,salveze” cei 9 kilometri de autostradă -muzeu de pe lotul terminat de UMB în noiembrie 2023 (lot de 19 kilometri, dar cu circulație deschisă pe doar 10 kilometri între DN 1 și A 3).
În toamna anului trecut, înainte de inaugurarea lotului UMB, șeful CNAIR, Cristian Pistol dădea asigurări că firma din China va intra în șantier în avans față de contract : „Lotul 2 nu va putea fi utilizat intergral. Pe de altă parte el va putea asigura legătura între Drumul Național 1 și Autostrada A3 (București – Ploiești). Mai lipsesc aproximativ 2 kilometri până la DN 2. Am luat legătura cu firma din China pentru a-i ruga să urgenteze proiectarea și execuția lucrărilor pentru a asigura continuitatea lotului până în DN 2 pentru a asigura legătura DN 1 – A3 și DN 2 prin inel de autostradă. Cel mai probabil în 2024 va fi gata și legătura cu DN 2. Loturile 3 și 4 sunt în proiectare, pe lotul 3 vor asigura cu prioritate descărcarea. Pentru lotul 4 îmi doresc ca procedurile de mediu să se finalizeze odată pentru a începe execuția efectivă”, a explicat Pistol.
,,Antreprenorul va realiza mai multe lucrări de artă complexe, incluzând 7 pasaje pe și peste autostradă, două dintre acestea având lungimi de 318,30 m, respectiv 466,50 m precum și nodul rutier cu DN 2.” a transmis CNAIR la semnarea contractului. Rămâne de văzut cum se va organiza constructorul din China și cu ce resurse interne sau externe va lucra efectiv pe șantier pentru că nu este o Asociere cu lider din China, ci ofertă unică.