Autostrada Moldovei: Guvernul aprobă proiectul de lege pentru împrumutul de 600 de milioane de euro de la BEI / Banii din PNRR pentru autostrăzi și căi ferate, condiționați și de reforma pensiilor speciale

A 7 Buzău-Focșani UMB CNAIR mai 2023

Proiectul de Lege pentru contractul de finanțare al Autostrăzii Moldovei Ploiești – Pașcani (320 km) va fi aprobat joi, 3 august, în ședința de Guvern. Pentru Autostrada Moldovei (A7) Guvernul vrea să ia împrumut de la BEI 600 de milioane de euro pentru cofinanțarea proiectului A7 Ploiești – Pașcani, dar în realitate întreaga autostradă se construiește cu bani de la bugetul de stat pentru că banii din PNRR pentru sectorul rutier reprezintă împrumuturi cu dobândă foarte mică și pe termen mare și doar investițiile feroviare din PNRR sunt susținute din granturi (bani gratis). În plus, tranșa III din PNRR este condiționată de îndeplinirea jaloanelor, în special reforma pensiilor speciale, „picată” miercuri la CCR.

Autostrada Moldovei Ploiești – Pașcani este cel mai mare proiect de infrastructură rutieră finanțat din PNRR din toată Uniunea Europeană, contracte sunt semnate pe 12 din cele 13 loturi, iar constructorul român UMB lucrează pe 10 loturi de la Buzău la Pașcani și ar urma să finalizeze unele tronsoane începând cu a doua jumătate a anului viitor, termenele fiind cuprinse între 20 și 30 de luni, în funcție de lungimea loturilor. CNAIR nu are contract semnat pe Lotul 3 Pietroasele – Buzău (14 km) și urmează să anunțe câștigătorul după o nouă rundă de reevaluare a ofertelor (detalii aici).

Valoarea totală estimată a proiectului este de 6,7 miliarde de euro (cu TVA), alocarea aferentă din PNRR fiind în sumă de 1,949 miliarde de euro. Diferenţa, până la concurenţa valorii totale, urmează a fi acoperită de la bugetul de stat, împrumutul în valoare de 600 milioane de euro vizând acoperirea parţială a acestei contribuţii a bugetului de stat.

„Obiectivul principal al Proiectului este reprezentat de construcția unei autostrazi cu o lungime de 319 km, profil 2×2 benzi de circulație, între Ploiesti si Pascani. Pentru facilitarea implementării, proiectul a fost divizat în 4 sectiuni, după cum urmează:
– Ploiești – Buzău, cu o lungime de 63,25 km;
– Buzău – Focșani, cu o lungime de 82,44 km;
– Focșani – Bacău, cu o lungime de 95,9 km;
– Bacău – Pașcani, cu o lungime de 77,39 km

Se estimează că Proiectul se va finaliza în 2025, data finală de disponibilizare a împrumutului fiind de până la 48 de luni de la data semnării Contractului de finanțare. Conform prevederilor Contractului de finanțare, împrumutul poate fi tras în maxim 20 tranșe, valoarea minimă a unei tranșe fiind de 30 milioane euro. Împrumutul acoperă până la 50% din costul total al Proiectului. Nu sunt eligibile cheltuielile cu TVA și cele privind exproprierile. Termenii financiari aferenți împrumutului, respectiv maturitatea, modalitatea de rambursare, tipul de dobândă (fixă sau variabilă), frecvența și termenele de plată a serviciului datoriei publice vor fi stabilite pentru fiecare tranșă în parte cu ocazia tragerii, cu luarea în considerare a termenilor și condițiilor standard ale BEI, așa cum sunt prevăzute în Contractul de finanțare, respectiv: maturitatea de până la 25 ani de la data tragerii, pentru fiecare tranșă în parte, pentru opțiunea de rambursare în mai multe rate și de până la 16 ani de la data tragerii tranșei, pentru opțiunea de rambursare într-o singură tranșă”, arată un proiect de lege pentru împrumutul BEI de 600 milioane de euro pentru A7.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *