Firma de proiectare Proyapi a depus pe 7 noiembrie 2024 o nouă contestație la contractul de aproximativ 50 de milioane lei pentru supervizarea lucrărilor pe lotul 3 al Autostrăzii Sibiu – Făgăraș, dar și la contractul pentru supervizare pe lotul 1, Sibiu (Boița) – Mârșa.
Pentru Lotul 3, Arpașu de Jos-Sâmbăta de Sus (18 km) unde constructorul Makyol (Turcia) a început lucrările pregătitoare, Proyapi a depus a doua contestație și cere reevaluarea ofertelor după ce CNAIR a desemnat proiectantul Consitrans câștigător al licitației. După prima evaluare a ofertelor, în iulie 2024 CNSC a admis contestația Proyapi și a dispus reevaluarea ofertelor.
La a doua contestație, proiectantul din Turcia susține că firma Consitrans nu ar îndeplini critierul „servicii de consultanță/supervizare de 20.000.000 lei duse la bun sfârșit”, conform documentelor pe care le-a consultat Economedia.
A doua contestație Proyapi la contractul pentru supervizare pe Lotul 3:
Ce include contractul pentru supervizare:
„Obiectul contractului Servicii de Supervizare „Proiectare si Executie Autostrada Sibiu – Fagaras, Tronsonul 3: Arpasu de Jos (DN1) – Sambata de Sus (DJ 105B) km 34 + 175 – km 51+785” va consta în furnizarea de servicii de supervizare de înaltă calitate, atât în timpul perioadei de proiectare și execuție a lucrărilor, cât și pe parcursul perioadei de garanție a lucrărilor, în vederea urmăririi corectei utilizări a fondurilor disponibile și pentru a se asigura că Antreprenorul proiectează și execută lucrările în conformitate cu obligațiile contractuale, în special în ceea ce privește durata, cantitatea, calitatea și costul proiectarii și al lucrărilor. “
Asocierea Makyol – Yapi Merkezi a devenit în noiembrie 2023 al doilea constructor din România după UMB raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați, după ce a câștigat licitația pentru construcția celor 68 de kilometri reprezentând toate cele 4 loturi ale secțiunii A13 Sibiu – Făgăraș, parte din A13 Sibiu – Brașov – Bacău. Totodată, Makyol ar putea semna și contractul pentru ,,Lotul Meseș” de pe Autostrada Transilvania, dacă UMB și/sau WeBuild nu depun contestații la contractul de peste 6 miliarde lei.
La începutul lunii noiembrie, Proyapi a depus contestație și la contractul pentru Lotul 1, însă contestația este anonimizată.
Situația loturilor Autostrăzii Sibiu – Făgăraș:
Lotul 1 Sibiu (Boița) – Mârșa cu o lungime de 14 kilometri. Contract semnat în decembrie 2023. Ordin pentru începerea proiectării: 26 februarie 2024. Contestație Proyapi la contractul de supervizare
Lotul 2 Mârșa – Arpașu de Jos, lungime 19 kilometri. Contract semnat în 28 decembrie 2023. Ordin pentru proiectare 26 februarie 2024.
Șapte oferte au fost depuse la contractul pentru supervizare. Câștigător desemnat în 5 noiembrie.
Lotul 3 Arpașu de Jos – Sâmbăta de Sus (18 kilometri lungime). Contract semnat pe 24 august 2023. Ordin pentru proiectare emis în data de 16 octombrie 2023. Proyapi a depus o nouă contestație.
Lotul 4 Sâmbăta de Sus – Făgăraș (17 km). Contract semnat în noiembrie 2023 cu ordin pentru începerea proiectării în 15 ianuarie 2024.
Pentru lotul 4 sunt șase oferte depuse pentru supervizare. Câștigător desemnat în 5 noiembrie.
Autostrada Sibiu – Făgăraș are 68 kilometri (cu 5 km drum de legătură Lot 4), cuprinde 4 loturi, iar durata este de 48 de luni din care primele 12 pentru proiectare și 36 de luni pentru șantier. Investiția se ridică la aproape 7 miliarde de lei. Este prima secțiune a Autostrăzii dintre municipiile Sibiu și Brașov (A3 Râșnov).
Tronsonul 1 Sibiu (Boița) – Avrig – Mârșa, lungime 14 kilometri și valoare estimată între 2 și 2,4 miliarde lei.
Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1), în lungime de 19,92 km și cu o valoare estimată între 1,7 și 2 miliarde lei.
Tronsonul 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B), în lungime de 17,61 km și cu o valoare estimată de 1,836 miliarde lei și 2,1 miliarde lei.
Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Municipiul Făgăraș (cu o lungime de 16,26 km) și Drum de legătură cu DN1 (cu o lungime de 5,65 km), cu o valoare totală estimată 1,1 și 1,37 miliarde lei.