CNAIR a prelungit până la 29 februarie 2024 evaluarea celor 7 oferte pentru lotul Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău, lotul de 41 kilometri de pe Autostrada Transilvania, potrivit datelor oficiale din SEAP. Pe 23 ianuarie s-a încheiat analiza ofertelor tehnice după care a început evaluarea financiară cu termen -limită sfârșitul lunii februarie. Anterior, oficialii din Ministerul Transporturilor și CNAIR anunțaseră că desemnează câștigătorul celui mai mare contract pentru o autostradă de până acum până la sfârșitul lunii decembrie 2023 și apoi în ianuarie 2024. Potrivit surselor publicației Gândul, Asocierea Makyol-Ozaltin ar fi avut cea mai bună ofertă tehnică, însă componenta financiară, prețul ofertei are o pondere de 55 % din punctajul total. În situația ipotetică a semnării contractului în următoarele 3-4 luni (luând în calcul eventualele contestații CNSC și Curtea de Apel București) și cu cele 18 luni pentru etapa de proiectare, mai devreme de primăvara anului 2026 nu ar putea începe lucrările. Chiar dacă are o lungime de 3 kilometri, cele mai lung tunel rutier care va fi construit în România, forajul va fi realizat prin metoda NATM nu cu TBM-uri care se folosesc la CFR sau Metrou. Un utilaj de foraj TBM se pretează pentru tuneluri feroviare unde gabaritul liniei nu are o lățime atât de mare comparativ cu o cale de autostradă (peste 10 metri 2 benzi și bandă de urgență/acostament).
Pentru cei 41 de kilometri de pe Autostrada Transilvania, CNAIR a prevăzut o durată de proiectare și execuție de 78 de luni, adică șase ani și jumătate. Spre comparație, Lotul 2 de pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești, cel mai greu contract semnat, are o durată de 68 de luni, 18 proiectare și 50 execuție. Contractul prevede inclusiv construcția a 65 de viaducte, poduri și pasaje (în lungime totală de aproximativ 13 km) și a Tunelului Meseș (în lungime de 2,89 km). Valoare estimată este de 7,48 miliarde lei fără TVA, iar finanțare va fi asigurată din Fonduri Europene Nerambursabile.” a transmis șeful CNAIR, Cristian Pistol.
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău cu tunel de 3 kilometri la Meseș a fost lansată în urmă cu un an, pe 10 februarie 2023, iar în august au fost depuse 7 oferte : UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A 1 Lugoj-Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia : Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol-Ozaltin și Tekfen. (Ozaltin a depus singura ofertă pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB). Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz) ar trebui să înceapă în a doua jumătate a anului lucrările pe lotul 2 Boița-Cornetu de pe A 1 Sibiu-Pitești. Makyol este al doilea constructor din România după UMB după numărul kilometrilor de autostradă contractați (68 A 13 Sibiu-Făgăraș), iar WeBuild începe lotul de 37 km. dintre Tigveni și Cornet pe A 1 Sibiu-Pitești cu termen de 45 luni.
– Asocierea SA & PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o (România – Bosnia Herțegovina)
TUNELUL MESEȘ
Tunelul Meseș are o lungime de 2,8 kilometri și două galerii. Viteza de proiectare este de 120 km/h.