Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins contestația turcilor de la Ictas la licitația CNAIR pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB pentru secțiunea Nădășelu – Zimbor de pe Autostrada A3 Transilvania. Astfel, CNAIR poate debloca licitația acum suspendată și va stabili un nou termen pentru depunerea ofertelor. Lotul Nădășelu – Zimbor (30 km) este finanțat din PNRR, iar achiziția lucrărilor pentru cele două viaducte a primit tot finanțare din PNRR, deși semnarea contractului până la sfârșitul anului (jalon în PNRR) este imposibilă.
Licitația de un miliard de lei pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB pe Autostrada Transilvania a fost suspendată pe 23 octombrie după ce constructorul Ictas (Turcia) a depus contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Economedia a scris despre contestația Ictas la contractul pentru cele două viaducte de 3,2 kilometri, iar criticile constructorului din Turcia se referă la responsabilitățile și riscurile pe care CNAIR le-ar pune în sarcina ofertanților. Contractul este finanțat din PNRR, iar prelungirea licitației riscă să scoată lotul Nădășelu – Zimbor din PNRR.
„Autoritatea Contractantă (n.r CNAIR nu a scos la licitație nimic altceva decât o linie pe o hartă – care indică, în teorie, viitorul traseu al Autostrăzii”, arată contestația pe care a consultat-o Economedia. Constructorii au cerut CNAIR mai multe date tehnice despre execuția viaductelor, studii geotehnice și studii pentru relocarea de utilități, iar printre răspunsurile CNAIR se regăsesc explicațiile despre renunțarea la soluția inițială de tunel tip cut&cover, dar și date despre alunecările de teren: 38 metri adâncime la Topa Mică. Din explicațiile tehnice pe care le-a consultat Economedia rezultă că, pe lângă expertiza tehnică din februarie 2022 care a propus varianta tunelului cut&cover, complementul de expertiză din decembrie 2022 a mers pe varianta unui viaduct de 2000 metri.
„Proiectarea și execuția lucrarilor de deviere a traseului situate intre km 10+009 – km 12+000 si km 21+406– km 24+890, aferente Autostrazii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500)”, arată contractul din SEAP. Pe secțiunea din PNRR Nădășelu – Poarta Sălajului, traseul actual va fi deviat, iar la Nădășelu și Topa Mică unde sunt alunecări de teren vor fi construite două viaducte cu o lungime de peste 3 kilometri. Noile lucrări costă aproximativ un miliard de lei, iar durata este de 27 de luni (9 proiectare și 18 execuție).
Lotul Nădășelu – Zimbor de pe Autostrada Transilvania ar putea fi terminat în primăvara anului 2025, dar în lipsa viaductelor de la Nădășelu și Topa Mică (3,2 km) riscă să devină „cea mai frumoasă autostradă-muzeu”, avertiza recent Asociația Pro Infrastructură, care a publicat cea mai recentă monitorizare a loturilor finanțate din PNRR pe care lucrează constructorul român UMB. Dacă anul trecut lotul de 30 de kilometri dintre Nădășelu și Zimbor era cea mai avansată autostradă din PNRR și chiar se discuta despre o posibilă inaugurare în decembrie 2023 (n.r. UMB nu avea contracte pe aproape 500 km), acum proiectul riscă să iasă din calendarul PNRR, potrivit API. UMB ar putea termina lucrările în primăvara anului 2025, dar în lipsa viaductelor CNAIR riscă rușinea unei noi „autostrăzi-muzeu”.