Autostrada Transilvania : CNSC dă dreptate turcilor de la Makyol pentru contestația depusă împotriva solicitărilor CNAIR pe ,,lotul Meseș”/Câștigătorul ar putea fi anunțat pe 29 martie

A 3 Meseș

Constructorul Makyol (Turcia) a câștigat la CNSC contestația depusă împotriva CNAIR care solicitase clarificări suplimentare privind oferta financiară pentru contractul de 8 miliarde lei Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău, lotul de 41 km. de pe traseul Autostrăzii Transilvania.  Consiliul Național pentru Soluționarea Contestaților a admis contestația Makyol, prin urmare constructorul nu trebuie să dea mai multe răspunsuri CNAIR care menține (deocamdată) termenul estimat de 29 martie pentru desemnarea câștigătorului.

Makyol este al doilea constructor din România după UMB raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați, cu 68 de kilometri pe toate cele 4 loturi ale secțiunii Sibiu – Făgăraș. Pe 23 ianuarie 2024, CNAIR a finalizat evaluarea ofertelor tehnice urmând ca până la finalul lunii martie (conform termenelor din SEAP, dar care pot fi prelungite) să termine evaluarea financiară.

Potrivit datelor din contestație pe care le-a consultat Economedia, pe 26 ianuarie, în etapa de evaluare financiară, CNAIR a transmis o solicitare către Makyol pentru a justifica prețurile din oferta declarată admisibilă. Deși anonimizată, din contestație se poate înțelege că oferta Makyol ar putea fi semnificativ sub estimarea CNAIR, situație care obligă Autoritatea contractantă să ceară explicații suplimentare așa cum a fost și cazul altor contracte. Makyol arată că a răspuns clar și detaliat solicitării de clarificare, dar că nu recunoaște legalitatea clarificării CNAIR, însă a dat curs acesteia pentru a nu-i fi descalificată oferta.

Astfel, la peste un an de la lansarea licitației, CNAIR încă nu are un constructor desemnat. Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturior (manadatul Cătălin Drulă) critică întârzierea celui mai mare contract pentru o autostradă licitat în România : ,,Contestație admisă de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) în cadrul licitației de lucrări. Cel mai greu tronson din Autostrada Transilvania are 40km și se află în Sălaj, între Poarta Sălajului, Zalău și Nușfalău. Este inclus în proiect și tunelul Meseș de 3km și încă vreo 7km de poduri și viaducte. Grindeanu a anulat o primă licitație de lucrări în ianuarie 2023. A lansat-o pe a doua, dar încă nu a fost în stare să anunțe un constructor. Și, pe deasupra, zilele trecute CNSC a admis o contestație depusă de o companie turcească, nemulțumită de modul în care Compania de Drumuri i-a evaluat propria ofertă. Așa că mai durează mult și bine până vom avea un constructor. Care va avea la dispoziție nu mai puțin de 6 ani și jumătate să termine autostrada. Cu Sorin Grindeanu la Transporturi, avem șanse mai mari să circulăm prin tunelurile dacice decât prin tunelul Meseș.” Horațiu Cosma.

Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău cu tunel de 3 kilometri la Meseș a fost lansată în urmă cu mai bine deun an, pe 10 februarie 2023, iar în august au fost depuse 7 oferte: UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen (Ozaltin a depus singura ofertă pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB). Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz)  ar trebui să înceapă în a doua jumătate a anului lucrările pe lotul 2 Boița –Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești. Makyol este al doilea constructor din România după UMB după numărul kilometrilor de autostradă contractați (68 A13 Sibiu – Făgăraș), iar WeBuild începe lotul de 37 km dintre Tigveni și Cornetu pe A1 Sibiu – Pitești cu termen de 45 luni.

– Asocierea SA & PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o (România – Bosnia Herțegovina)
– WEBUILD SPA – MILANO (Italia)
– IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (Turcia)
– Asocierea MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (Turcia)
– MAPA INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia)
– Asocierea NUROL INSAAT VE TICARET A.S. – DUYGU TAAHHÜT VE İNŞAAT A.Ş. (Turcia)
– Asocierea TEKFEN-Dogus

TUNELUL MESEȘ 

Tunelul Meseș are o lungime de 2,8 kilometri și două galerii. Viteza de proiectare este de 120 km/h.

Comentarii

  1. CNAIR u lu peste trage de timp cat mai mult ca sa faca loc celor de la UMB
    adica asteapta sa termine umb ce are luat ca sa se poata apuca de asta
    si turci iau cam incurcat cu oferta lor mai mica
    si acum nu stiu cum sai descalifice
    iar noi inbatranim conducat tot pe dn urii

  2. Sincer, eu mi-as dori ca lotul asta sa fie castigat de webuild.
    Stiu ca la podul de la braila sunt probleme, dar pe A1 se misca binisor si din ce firme au licitat, eu prefer un tunel prin munti sa fie facut de o societate din italia, nu de turci si nici de romani

  3. În nici un caz nu castiga Umb acest lot. E pentru firme cu expérienta. Umb va mai postula pentru loturi cu tunele mici în asociere.

  4. Probabil va castiga turci de la Makyol, au cel mai bun pret. Insa probabil Webuild ar trebui sa castige, poate ar intarzia 1-2 ani dar macar sunt in stare sa termine. Lotul 5 este construit intr-un ritm bun.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *