Ministerul Dezvoltării urmează să aprobe vineri, 29 septembrie, indicatorii tehnico-economici ai Autostrăzii Unirii (A8), secțiunea de munte Miercurea Nirajului – Leghin. Segmentul cu o lungime de aproape 160 de kilometri are o valoare estimată de 6 miliarde de euro/fără TVA, dar acesta este un cost estimat, iar CNAIR va lansa licitația cu o valoare de sub 6 miliarde de euro. După aprobarea din Consiliul Interministerial de la Ministerul Dezvoltării, Hotărârea de Guvern cu indicatorii tehnico-economici ajunge pe masa Executivului, iar după avizul Guvernului CNAIR poate lansa licitația (trimite documentația la ANAP). Nici Ministerul Transporturilor și nici CNAIR nu au comunicat deocamdată, detalii despre lotizare (câte loturi va avea secțiunea de munte, valoarea fiecărui lot și durata pentru proiectare și execuție).
„Am ajuns la finalul unei etape, după 12 ani (2011) – Interministeriala, în care se va decide avizarea SF-ului pe secțiunea montană, Miercurea Nirajului-Leghin (159 km) de pe Autostrada Unirii-A8 cu indicatorii tehnico-economici”, a transmis directorul general interimar al Companiei de Investiții Rutiere (CNIR) Cătălin Urtoi.
Sunt două traversări de munte, 47 de tuneluri și 255 de poduri, pasaje și viaducte, iar licitația ar urma să fie lansată până la sfârșitul anului. Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin va avea o lungime totală de 159,2 km, iar traseul acesteia va include:
– 5 noduri rutiere la intersctarea DN13A (Sovata), DN13B (Joseni), DN12 (Ditrău), DN15 (Tulgheș), DN15B (Pipirig),
– 437 de structuri (119 poduri, 19 pasaje, 117 viaducte, 179 podețe),
– 47 tuneluri, în lungime totală de 11,64 km (cu lungimi individuale cuprinse între 70 m și 940 m). Autostrada va beneficia și de 4 parcări de scurtă durată, 1 punct de sprijin și întreținere, 6 spații de servicii, 2 centre de întreținere și coordonare.
Finanțarea este asigurată prin Programul Transport (2021-2027) cu 40% fonduri europene și principiul „primul venit primul servit”, finanțarea nerambursabilă prin întregul PT pentru toate proiectele de infrastructură fiind de aproape 5 miliarde de euro. Deși României i s-a permis o supracontractare de 300%, există riscul ca banii să nu ajungă pentru toate investițiile propuse.
Pe secțiunea Târgu Mureș – Târgu Neamț, contractul din PNRR câștigat de UMB pe lotul 3 a fost semnat miercuri 20 septembrie, iar pentru lotul I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului CNAIR este la a doua prelungire a termenului pentru desemnarea câștigătorului.
Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț (211,1 km), parte a A8, este împărțită în 3 secțiuni, astfel:– Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km): finanțare PNRR,– Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin (156,8 km): finanțare PT,– Secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,9 km): finanțare PNRR.”Contractul încheiat între ACCIONA (INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL SA) și CNAIR în 2019 este un exemplu perfect despre cât de mult ne-au costat criteriul „păgubos” prețul cel mai mic și subevaluarea unui Studiu de Fezabilitate, „cărămida” pentru un bun proiect. În 2019, Acciona a semnat contractul de completare a studiului de fezabilitate pentru 17 milioane lei, față de cele 35 milioane lei estimarea CNAIR, aceasta fiind una dintre problemele contractului, lungimea totală a traseului fiind de 211 km. Spre comparație, următorul segment al A8, Târgu Neamț – Iași – Ungheni, a avut în 2021 un contract de 58 milioane lei (n.r. include și PT). Până la sfârșitul anului urmează să fie predat și Studiul de Fezabilitate pentru secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni (93 km).