Ministerul Sănătății a lansat luni în dezbatere publică un proiect de OUG care reglementează modul de eliberare, verificare și certificare pentru Certificatul digital COVID. Acest certificat intră în vigoare de la 1 iulie și are rolul de a asigura libera circulație în interiorul UE pentru persoanele vaccinate cu vaccinul anti-COVID sau imunizați în urma îmbolnăvirii și vindecării.
Certificatul va putea fi obținut de pe site-ul certificat-covid.gov.ro (deocamdată nefuncțional), singurul site oficial în acest sens. Certificatele sunt eliberate de Sistemul informatic integrat de emitere și verificare a certificatelor digitale ale UE privind Covid-19 (SII-CDC), aflat în administrarea operațională a Ministerului Sănătății, dezvoltat și implementat de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).
Certificatele sunt valabile astfel:
- Certificat de vaccinare: pentru persoanele vaccinate: până la 30 iunie 2022
- Certificat de vindecare: pentru persoanele care au trecut prin boală, sunt valabile 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru Sars-Cov-2, înegistrat în platforma informatică Corona-forms
- Certificat de testare: valabile 24 sau 72 de ore de la efectuarea testului pentru Sars-Cov-2, în funcție de tipuld e test efectuat
Pe lângă site-ul certificat-covid.gov.ro, autoritățile vor avea la dispoziție și aplicația mobilă CoronaScan pentru verificarea certificatelor prin intermediul codului QR.
Pentru validarea identității solicitantului de certificate digitale, sunt necesare următoarele date personale:
Pentru certificatele de vaccinare:
- în cazul persoanelor identificate la vaccinare cu CNP, e nevoie de: nume, prenume, CNP, seria și numărul actului de identitate, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului, județul/țara în care s-a efectuat vaccinarea
- în cazul persoanelor identificare la vaccinare cu act de identitate emis de un alt stat sau cu pașaport, e nevoie de: nume, prenume, numărul actului de identitate / pașaportului, cetățenie, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului, județul/țara în care s-a efectuat vaccinarea
Pentru certificatele de vindecare:
- în cazul persoanelor identificate la testare cu CNP, e nevoie de: nume, prenume, CNP, seria și numărul actului de identitate, luna efectuării primului test al cărui rezultat este pozitiv la testul pentru Sars-Cov-2, județul în care s-a efectuat testarea
- în cazul persoanelor identificare la testare cu act de identitate emis de un alt stat sau cu pașaport, e nevoie de: nume, prenume, numărul actului de identitate / pașaportului, cetățenie, luna efectuării primului test al cărui rezultat este pozitiv la testul pentru Sars-Cov-2, județul în care s-a efectuat testarea
Pentru certificatele de testare:
- pentru persoanele care s-au identificat la testare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea;
- pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate, emis de alt stat decât România, sau pașaport: nume, prenume, numărul pașaportului/ actul de identitate, cetățenie, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea
Pentru eliberarea certificatelor în cazul minorilor cu vârsta sub 14 ani se vor solicita, în funcție de tipul de certificat solicitat, datele menționate mai sus, cu excepția seriei și numărului actului de identitate, precum și completarea numelui și prenumelui persoanei care exerictă autoritatea părintească asupra minorului, conform legii, precum și confirmarea faptului că există acordul acesteia pentru eliberarea certificatului solicitat.
Sistemul informatic va fi format din:
- Un portal online, https://certificat-covid.gov.ro, ca unic punct de eliberare al certificatelor digitale UE, pe baza informațiilor privind persoanele vaccinate înregistrate în Registrul Electronic Național de Vaccinări, a rezultaelor testelor pentru virusul SARS-CoV – 2, precum și evidența persoanelor vindecate de COVID – 19 înregistrate în platforma informatică “Corona – forms”
- Aplicația mobilă “CoronaScan” pentru verificarea autenticității, valabilității și integrității certificatelor, prin scanarea codului QR de pe certificate
În fundamentarea acestui proiect de act normativ este precizat că punerea în aplicare la nivel national a măsurilor deja aprobate la Bruxelles este o urgență – de aceea se dă OUG, așa că certificatul digital nu poate fi adoptat printr-o lege.
Proiectul de OUG este inițiat de ministrul Sănătății, Ioan Mihăilă, și va avea nevoie de avizele viceprim-ministrului Dan Barna, ministrului Apărării Nicolae Ciucă, ministrului Afacerilor Interne Lucian Bode, ministrul de Externe Bogdan Aurescu, ministrul Justiției Ioan Stelian, șeful Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal – Ancuța Opre, și șeful STS Ionel – Sorin Bălan.
Prevederile proiectului de OUG:
“Art. 1 – Prezenta ordonanță de urgență reglementează modul de eliberare, verificare și acceptare a Certificatelor digitale ale UE privind COVID, care atestă vaccinarea, testarea sau vindecarea titularilor, denumite în continuare Certificate, în conformitate cu Regulamentul UE nr. 2021/953 și regulamentul UE nr. 2021/954.
Autoritățile și instituțiile publice din România, cu atribuții în îndeplinirea prevederilor Regulamentului UE nr. 2021/953 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iunie 2021 privind cadrul pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatelor interoperabile de vaccinare, testare și vindecare COVID – 19 pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei COVID-19 și ale Regulamentului UE nr. 2021/954 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iunie 2021 privind cadrul pentur eliberarea, verificarea și acceptarea certificatelor interoperabile de vaccinare, testare și vindecare de COVID – 19 referitor la resortisanții țărilor terțe aflați în situație de ședere legală sau care au reședință legală pe teritoriul statelor membre, pe durata pandemiei de COVID – 19, începând cu data de 1 iulie 2021, “Sistemul informatic integrat de emitere și verificare a certificatelor digitale ale UE privind COVID – 19, denumit in continuare SII-CDC”, se arată în proiectul de act normativ.