Un control al Curții de Conturi a stabilit că există o colaborare ineficientă sau chiar o lipsă de colaborare între instituțiile desemnate să aducă la îndeplinire măsurile de aplicare a sancțiunilor internaționale împotriva Rusiei și Belarus, în contextul invaziei ilegale din Ucraina.
S-a ajuns astfel în situația ca propunerile formulate de reprezentanții ANAF pe parcursul anilor 2022 –2023 privind necesitatea modificării și actualizării legislației naționale specifice, respectiv a prevederilor OUG nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale în acord cu Regulamentele UE, să nu fie aprobate de toți factorii decizionali implicați, iar acum există riscul aplicării inadecvate sau chiar neaplicării legislației UE pe acest domeniu.
Citește aici raportul integral al Curții de Conturi
Inspectorii Curții de Conturi susțin că se impune o îmbunătățire, actualizare și clarificare a cadrului legal național (OUG nr. 202/2008) și, implicit, a colaborării între instituțiile din cadrul Consiliul interinstituțional, în condițiile în care au apărut sincope în colaborarea între ANAF și MAE, în cazul acordării unor derogări de la regimul sancționatoriu.
Nu au acces la conturile deschise de contribuabili
Deși respectivele derogări acordate de către ANAF au avut la bază în mod direct Regulamentul (UE) nr. 269/2014 privind măsuri restrictive în raport cu acțiunile care sau amenință integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei, de la nivelul ANAF s-a solicitat și către MAE emiterea avizului de conformitate cu dreptul internațional indicat de articolul 8, alineatul 3 din OUG 202/2008.
„Având în vedere că respectivele derogări se refereau la sancțiuni aplicate conform dreptului unional, MAE a răspuns că acest aviz conform nu este necesar în cazul respectivelor derogări, deoarece acestora le este aplicabil direct Regulamentul UE”, explică reprezentanții Curții de Conturi.
În prezent, Direcția Generală de Informații Fiscale nu are acces la conturile deschise de contribuabili la Trezoreria Statului, deși acest lucru a fost solicitat în repetate rânduri atât de la nivelul structurilor ANAF, cât și al altor instituții publice, în special al celor cu atribuții de cercetare penală.
Inspectorii Curții de Conturi consideră că este necesară o modificare a cadrului legal național existent ce vizează sancțiunile internaționale cuprins în OUG nr. 202/2008, prin care să se stabilească delimitarea exactă a competențelor și responsabilităților care privesc aplicarea sancțiunilor internaționale prevăzute de normele europene.
În cazul de față este vorba de Regulamentul (UE) nr. 269/2014 privind măsuri restrictive în raport cu acțiunile care subminează sau amenință integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei precum și Regulamentul (CE) nr. 765/2006 din 18 mai 2006 privind măsuri restrictive având în vedere situația din Belarus și implicarea Belarusului în agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei actualizate.
Principalele concluzii ale echipei de audit:
– Vulnerabilități în ceea ce privește cadrul legal național existent incident domeniului sancțiunilor internaționale cuprins în OUG nr. 202/2008 din punct de vedere al conținutului prin care să se stabilească delimitarea exactă a competențelor și responsabilităților
– Nu sunt clarificate responsabilitățile structurilor cu atribuții în realizarea atribuțiilor de înghețare a fondurilor și a resurselor economice, în baza regulamentelor UE, fără emiterea unui ordin al președintelui ANAF de blocare a fondurilor și a resurselor economice;
– O colaborare ineficientă sau lipsa de colaborare între instituțiile desemnate să aducă la îndeplinire măsurile de aplicare a sancțiunilor internaționale, astfel că propunerile formulate de reprezentanții ANAF pe parcursul anilor 2022 – 2023, așa cum a fost prezentat în punctul de vedere al reprezentanților ANAF, privind necesitatea modificării/actualizării legislației naționale specifice, respectiv a prevederilor OUG nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale în deplin acord cu Regulamentele UE nu au fost aprobate/acceptate de toți factorii decizionali implicați ceea ce poate conduce la riscul aplicării inadecvate sau chiar neaplicării legislației UE pe acest domeniu