București, Port la Dunăre : Grindeanu anunță continuarea lucrărilor la Canalul București -Dunăre. Contractul pentru Studiul de Fezabilitate va fi semnat în 2023

barje Dunare Foto: captura, stirileprotv

Contractul pentru reactualizarea Studiului de Fezabilitate necesar reluării lucrărilor pentru finalizarea Canalului București-Dunăre va fi semnat anul viitor, a anunțat luni, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Contractul relansat de Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile (la licitația din 2021 nu au fost depuse oferte) are în vedere „Amenajarea râurilor Argeș și Dâmbovița pentru navigație și alte folosințe”. Ministerul Transporturilor a primit două oferte la a doua licitație pentru reactualizarea Studiului de Fezabilitate necesar finalizării Canalului București – Dunăre, un proiect început de Ceaușescu în anii 80 care a deja costat 2,7 miliarde euro, dar abandonat la aproximativ 70% după Revoluție. Proiectanții TPF Inginerie și Aqua Prociv Proiect au depus cele două oferte la contractul de 6 milioane lei, iar procedura este în etapa de soluționare a contestației, potrivit ministrului de resort. Autoritățile estimează că va fi cel mai mare proiect de investiții, cu 21.600 noi locuri de muncă în perioada execuției și 520 de angajați în perioada de exploatare.

Ministrul Grindeanu a făcut precizări despre intenția pentru reluarea lucrărilor la Canalul București -Dunăre după un control la balastierele de pe traseu : ,,Aviz firmelor dornice de câștiguri rapide pe seama comunităților mici și a proiectelor cu importanță strategică! În urma sesizărilor unor cetățeni, am dispus mai multe controale pe traseul proiectului Canalului navigabil București-Dunăre. Au fost date amenzi de peste jumătate de milion de lei și au fost aplicate 21 de sancțiuni firmelor care exploatează balast în zonă.

-IGPR a constatat comiterea a 2 infracțiuni (evaziune fiscală și nerespectarea legii mineritului).
-Garda de Mediu a oprit activitatea a 3 firme care nu dețineau acord de mediu și a dat amenzi cu o valoare de 167.500 lei.
-ISCTR a amendat mai multe firme care au depășit greutatea maximă pentru transportul pe drumurile publice- 95.000 lei.
-Compania Națională Apele Române a aplicat 8 sancțiuni de 270.000 lei. Controalele au fost desfășurate pe raza județelor Giurgiu, Ilfov și Călărași, în baza unui protocol încheiat între Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne și Ministerul Mediului. Deși lucrările la Canalul București-Dunăre (începute în 1986) au intrat în conservare în 1989, proiectul nu trebuie lăsat să se degradeze iremediabil. Statul român intenționează să reia acest proiect care ar permite navelor fluviale să transporte mărfuri spre și dinspre București, ceea ce ar transforma Capitala României într-un important nod logistic naval. În prezent, contractul pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate privind continuarea lucrărilor pe Canalul București-Dunăre are un câștigător. Procedura se află în faza soluționării contestațiilor iar anul viitor (2023) ar urma să fie semnat contractul.” -Sorin Grindeanu.
NOTĂ : În Sistemul Electronic de Achiziții Publice termenul pentru evaluarea ofertelor este 8 decembrie, termen care contrazice afirmațiile ministrului.

Potrivit Caietului de Sarcini, Bucureștiul va avea două Porturi, la Glina pe Dâmbovița și în localitatea 1 Decembrie pe Argeș.

Calea Navigabilă are pe râul Argeș o lungime de 73 de kilometri până la Oltenița și preia o diferență de nivel de 53 metri prin patru noduri hidrotehnice (NH) – ecluze, iar pe Dâmbovița o diferență de nivel de 14 metri prin 2 noduri hidrotehnice. Secțiunea transversală este trapezoidală cu lățimea la baza de 80 de metri pe Argeș respectiv 40 de metri pe Dâmbovița și o adâncime minimă de 4,5 metri.

Finalizarea proiectului prin care Bucureștiul va avea acces direct la Portul Constanța și fluvial (nu doar rutier și feroviar) și mai departe la orașele europene de pe Dunăre și la rețeaua de căi navigabile din Europa este necesară pentru că lucrările în care s-au investit 2,7 miliarde de Euro înainte de anii 90 sunt avansate, dar abandonate și în continuă degradare și vandalizare, arată Ministerul Transporturilor. Capacitatea totală a căii navigabile va fi de 24 mil. tone/an.

Captură Caiet de Sarcini

Foto: captura, stirileprotv

Comentarii

  1. Mai mâncam o merdenea, mai facem un studiu de fezabilitate!😵
    Nu aducem plusvaloare!
    Nu avem proiecte noi dar resuscitam proiecte vechi!
    Alea despre care ziceam ca sunt faraonice!🙃

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *