„Dacă tot traficul este concentrat într-un singur punct – în cazul nostru Ruse–Giurgiu –, pierdem complet capacitatea de transport atunci când apar blocaje pe direcția sud–nord. Aceasta nu este o arhitectură de transport sustenabilă. Avem nevoie urgentă de cel puțin o nouă trecere în est, de exemplu un pod la Silistra–Călărași”, a declarat Karadjov.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Ministrul bulgar al transporturilor a spus și acum o lună că este necesar un pod între Silistra și Călărași.
„Trebuie să conectăm Bucureștiul cu Atena și Alexandroupolis cu Odesa – aceasta este sarcina comună a celor trei țări ale noastre”, a afirmat el. Karadjov a subliniat, de asemenea, necesitatea unei integrări reale, nu doar declarative, a transporturilor:
„Putem discuta despre conectivitate încă decenii, dar fără proiecte și acțiuni reale, această conectivitate nu se va realiza. Dacă mergeți la Călărași și aruncați o piatră, ea va cădea pe malul bulgăresc, atât de aproape suntem. Și, în același timp, camioanele așteaptă ore în șir să traverseze Dunărea cu singurul feribot”.
Ministrul grec Konstantinos Kiranaki a exprimat sprijin pentru inițiativă și a subliniat necesitatea de a acționa pe termen scurt: „Până la sfârșitul anului 2025 este disponibilă o resursă europeană de finanțare. Dacă vom reuși să dezvoltăm o hartă comună a transporturilor, în special în sectorul feroviar, vom putea candida cu proiecte integrate”.
La rândul său, Horatiu Cozma a subliniat importanța strategică a coridorului Alexandroupolis–Ruse–Giurgiu–Moldova pentru București: „Problema esențială este finanțarea. Suntem pregătiți să cooperăm pentru construirea mai multor poduri. Putem începe cu primul și apoi continua discuțiile pentru altele”, a declarat oficialul român.
S-a convenit ca la începutul lunii noiembrie, la Salonic, să aibă loc o întâlnire tehnică între companiile de infrastructură din cele trei țări. Scopul este elaborarea unor propuneri comune de proiecte, care urmează să fie prezentate Comisiei Europene până la sfârșitul anului 2025, pentru a candida în cadrul programelor europene adecvate.
Discuții și pentru al doilea pod Giurgiu – Ruse
Despre al doilea pod de la Ruse au discutat în urmă cu o lună, telefonic, premierii României și Bulgariei. Un punct central al convorbirii a fost necesitatea construirii celui de-al doilea pod peste Dunăre, la Ruse, pentru reducerea aglomeraţiei din punctul actual de trecere, se menționează în comunicatul executivului de la București.
În acest scop, va fi creat un grup de lucru comun pentru analiza şi coordonarea proiectelor transfrontaliere.
CNAIR are 11 oferte pentru al doilea pod
Compania de Drumuri a primit 11 oferte la licitația pentru studiul de fezabilitate pentru al doilea pod peste Dunăre la Ruse – Giurgiu, a anunțat la începutul lunii iulie a acestui an șeful CNAIR Cristian Pistol. Anterior au fost peste 10 amânări succesive al deschiderii licitației.
Durata maximă alocată elaborării Studiului de fezabilitate este de 23 de luni din momentul începerii contractului, care are o valoare de 60,87 de milioane de lei (fără TVA), sumă asigurată prin CEF 2 (Mecanismul pentru Interconectarea Europei) -Componenta Mobilitate militară.
Conform lui Cristian Pistol, studiul de fezabilitate, care trebuie să fie elaborat în maximum 23 de luni, trebuie să stabilească:
– amplasamentul podului Giurgiu-Ruse 2,
– tipul podului (doar rutier sau rutier și feroviar)
– valoarea construcției.

Sursa foto: google maps