Drumul Expres Oradea – Arad și „Autostrada Calafat – Lugoj” au fost incluse în Proiectul Via Carpatia, iar cele două proiecte au o valoare de aproximativ 2,5 miliarde euro, a anunțat joi, la Parlament, în cadrul Forumului de Afaceri al Inițiativei celor Trei Mări, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu.
Drumul Expres Oradea – Arad are o lungime de 120 de kilometri, iar „Autostrada Calafat – Lugoj”, așa cum a precizat ministrul, are o lungime de aproximativ 250 de kilometri, dar adunate ministrului îi dau 470 de kilometri.
„Printre proiectele pe care România le-a propus în cadrul Inițiativei celor trei Mări, două sunt de mare importanță economică și valoare strategică respectiv Rail2Sea și Via Carpatia. Legat de proiectul Via Carpatia, noi am obținut finanțare de 100 %, fonduri europene și este 35 % realizat …În România, Coridorul Via Carpatia are trei ramuri însumând 1700 de kilometri de autostradă și drum expres. În proiect au fost introduse sectoare de drum care nu erau prevăzute în programele de investiții. Este vorba despre tronsonul Oradea-Arad care are aproximativ 120 de kilometri respectiv Lugoj-Calafat care are în jur de 250 de kilometri lungime, întregind astfel întregul traseu principal de pe teritoriul României cu aprox. 470 de kilometri de autostradă. Valoarea însumată a celor două proiecte este de 2,5 miliarde de euro. Ambele proiecte sunt demarate”, spune Grindeanu.
Calculele ministrului Grindeanu, de la minutul 4:
RUTIER:
Licitația pentru execuția Drumului Expres Oradea – Arad va fi lansată până la sfârșitul anului, conform estimărilor președintelui CJ Bihor Ilie Bolojan (detalii aici). În privința Autostrăzii spre Lugoj, proiectul este Filiași – Lugoj (A6) și sunt semnate contracte pentru realizarea studiilor de fezabilitate doar pe primele două loturi (detalii aici).
FEROVIAR:
CFR Infrastructură are toate cele patru mari contracte din PNRR pentru M 300 Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor acum în etapa de proiectare. Pe M 100 București – Timișoara sunt lansate licitațiile pentru cele șase loturi Craiova – Caransebeș (etapa depunere oferte) și sunt contracte semnate pe loturile 2, 3 și 4 Caransebeș – Timișoara – Arad. Întârzieri majore sunt pe toate cele trei loturi Aktor/RailWorks pe Magistrala Brașov – Sighișoara.
Ce a transmis ministrul Grindeanu, joi, la Parlament: „Subiecte de interes major pentru Uniunea Europeană și NATO sunt dezbătute astăzi în cadrul Forumului de Afaceri al Inițiativei celor Trei Mări – „Investing into a resilient tomorrow”, de la Palatul Parlamentului. Consolidarea economiilor europene și asigurarea mobilității militare pe Flancul Estic al NATO vor putea fi asigurate eficient inclusiv prin implementarea a două proiecte transnaționale importante: Rail2Sea și Via Carpatia, menite să eficientizeze conexiunea Marea Baltică- Marea Neagră și Marea Egee. În domeniul rutier, Via Carpatia va asigura rutele de transport care vor tranzita România pe sectoare noi de drum de mare viteză (Oradea – Arad și Lugoj – Calafat). Pentru transportul feroviar, proiectul Rail2Sea va asigura conexiuni noi între frontiera vestică și Portul Constanța (Calea Ferată Cluj – Episcopia Bihor și Brașov – Sighișoara), dar și pe traseul sudic (Calea Ferată Arad – Timișoara – Caransebeș – Craiova – Calafat). Componentele ambelor proiecte care tranzitează România beneficiază de finanțare europeană”.