CNAIR va aproba studiul de fezabilitate al Drumului Expres Oradea – Arad (DEx.11) în prima jumătate a lunii august, după care urmează Hotărârea de Guvern pentru indicatorii tehnico-economici și lansarea licitației pentru execuție, a anunțat președintele Consiliului Județean Bihor Ilie Bolojan. Joi, 20 iulie (n.r de Sf. Ilie), la Ministerul Transporturilor a fost semnat contractul de finanțare europeană pentru documentația tehnică (contract Consitrans), iar CNAIR a avut o primă analiză a studiului de fezabilitate.
„Ne propunem ca până la sfârșitul lunii august să încheiem procedura de avizare a studiului de fezabilitate, prin promovarea proiectului de hotărâre de guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici. După publicarea hotărârii de guvern și aprobarea proiectului tehnic, se va demara procedura de licitație pentru selectarea constructorilor. Începerea lucrărilor la Drumul Expres Arad – Oradea este o prioritate pentru noi și pentru partenerii noștri”, a declarat Ilie Bolojan.
În mai, 2023, la Ministerul Transporturilor, Ilie Bolojan anunța licitație pentru execuție în august (detalii aici), în timp ce ministrul Sorin Grindeanu estima procedura pentru la toamnă.
Schimbarea traseului în zona orașului Chișineu Criș ca urmare a exigențelor de mediu a dus la o întârziere a proiectului, a mai precizat Bolojan.
„Unul din cele mai importante avize este cel de mediu, având în vedere ariile protejate limitrofe traseului drumului expres. După ce la sfârșitul lunii iunie s-a finalizat etapa de consultare publică, inclusiv cele 4 dezbateri, în cursul acestei luni a fost avizat proiectul de Agențiile Județene de Mediu Arad și Bihor. Săptămâna viitoare vom răspunde la ultimele clarificări solicitate de Agenția Națională pentru Protecția Mediului, astfel încât să se poată emite și acest aviz. În prima jumătate a lunii august vom finaliza și ultimele detalii legate de identificarea proprietarilor afectați de traseul drumului expres. Traseul s-a modificat în zona orașului Chișineu Criș pentru respectarea condițiilor de mediu, astfel că avem o întârziere din cauza acestei schimbări de traseu”, a precizat el.
Traseul Drumului Expres Arad – Oradea va avea o lungime 120,1 km, cu profil de patru benzi de circulație. Proiectul mai prevede drumul de legătură cu orașul Salonta (județul Bihor), de 5 km, drumul de legătură cu orașul Arad, de 3 km, și drumul de legătură cu punctul de trecere a frontierei cu Ungaria (Salonta – Békéscsaba), de 9,85 km. Astfel, lungimea totală a drumului va fi de 138 km. Lucrările vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad. Valoarea totală estimată a proiectului, conform studiului de fezabilitate, este de 10,7 miliarde lei 10.710.315.053,99, inclusiv TVA.
Prima vamă pe un Drum Expres între România și Ungaria: „Acest Drum Expres de 10 kilometri (n.r legătura DEx. 11 la Salonta) este parte a proiectului mare Arad-Oradea, nu sunt separate. Acest proiect de Drum Expres Arad-Oradea cu varianta de Salonta se află în gestiunea autorităților locale, CJ Bihor și CJ Arad. Noi suntem doar pe post de a finanța acest proiecte, el le implementează, le derulează. Undeva în vara acestui an vom avea acordul de mediu din informațiile pe care le am, ceea ce e un lucru dificil, nu doar în România. Pe termenele pe care le avem de la colegii din Bihor în octombrie se va finaliza proiectul tehnic pentru ca apoi să lansăm licitația. Termenul de realizare este 2026”, a afirmat Sorin Grindeanu.
Proiectul este rezultatul unui parteneriat între Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională de Autostrăzi – CNAIR și patru autorități locale: Primăria și Consiliul Județean Arad, Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor.