Cârciumile tradiţionale din satele din Cehia sunt în pericol de închidere din cauza creşterii costurilor: „În urmă cu cinci sau zece ani, în week-end cârciuma era plină. Nu era un loc liber vineri sau sâmbătă seara”

Carciuma Sursa foto: Pexels

Cârciumile tradiţionale au un rol important pentru locuitorii satelor din Cehia, o ţară renumită pentru cultura berii, însă creşterea costurilor ameninţă să închidă multe din aceste locaţii, transmite Reuters, citată de Agerpres.

Un exemplu este cârciuma U Kryslu din satul Sec, cu o populaţie de 318 de locuitori, care suferă de pe urma unei prăbuşiri a veniturilor pe măsură ce clienţii şi-au redus cheltuielile de consum, aceasta fiind cea mai recent lovitură dată unui sector care se chinuie să îşi revină după restricţiile din timpul pandemiei.

„În multe sate, poate chiar şi la noi, cârciuma va înceta să existe”, spune primarul din Sec, Helena Chytra, care acum caută un nou operator pentru cârciuma U Kryslu. „În urmă cu cinci sau zece ani, în week-end cârciuma era plină. Nu era un loc liber vineri sau sâmbătă seara”, adaugă Helena Chytra.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Chiar dacă sunt lideri mondiali la consumul de bere per capita, cu 129 de litri pe an, cehii au început să se îndrepte spre consumul la domiciliu, o tendinţă care a continuat şi după ce pandemia s-a încheiat, mai ales după ce anterior interzicerea fumatului a afectat şi ea afacerile cârciumilor.

Potrivit firmei Plzensky Prazdroj, compania care produce renumita marcă de bere Pilsner Urquell, aproximativ 12% din pub-urile din localităţile din Cehia cu mai puţin de 5.000 de locuitori s-au închis în ultimii trei ani, o rată dublă faţă de situaţia din marile oraşe. Potrivit multor analişti creşterea rapidă a costurilor ar putea fi lovitura finală pentru multe alte cârciumi de la sat.

„Deseori, datele economice pentru o cârciumă dintr-un sat nu arată prea bine”, spune Lubos Kastner, proprietar de restaurant şi membru al Institutului gastronomic din Cehia. Potrivit acestuia, cârciumile de la sat vor suferi o lovitură mai dură pe măsură ce condiţiile economice se vor înrăutăţi.

Mulţi proprietari de cârciumi mici se tem să recurgă la creşteri de preţuri de teamă că vor pierde şi puţini clienţi pe care îi mai au, chiar dacă în luna mai inflaţia în Cehia a urcat la 16%, cel mai ridicat nivel din ultimii 30 de ani, pe fondul creşterii facturilor la electricitate şi alte costuri,

„La toamnă va începe o perioadă dificilă pentru multe cârciumi mici”, estimează Hanus Vala, proprietarul cârciumii Na Palube Steakhouse din Milevsko, regiunea Boemia.

Pentru ajutor, unii proprietari de cârciumi s-au îndreptat spre programul “Village” lansat de producătorul de bere Plzensky Prazdroj care oferă consultanţă şi sprijin financiar.

Un exemplu este Eva Vejvancicka, proprietara cârciumii U Kantu din satul Myslovice, care a primit finanţare de Plzensky Prazdroj pentru a moderniza terasa pub-ului şi a împiedica închiderea singurului loc unde se pot organiza evenimente în satul cu 131 de locuitori. „Cârciuma este importantă pentru oamenii care vor să se întâlnească. Aici nu avem nici măcar un magazin. Dar aici a fost întotdeauna o cârciumă”, spune Eva Vejvancicka.

Producătorul de bere Plzensky Prazdroj şi-a început programul în 2017 cu 80 de pub-uri iar acum ajută aproape 900 de pub-uri, adică aproximativ 10% din cârciumile din satele din Cehia. Ajutorul include granturi directe precum şi consultanţă cu privire la îmbunătăţirea meniului şi aspectului cârciumi. Purtătoarea de cuvânt Petra Kubova subliniază că programul vizează cârciumile din localităţile cu mai puţin de 5.000 de locuitori unde pub-ul este unul din puţinele locuri unde oamenii pot socializa.

„Fiecare sat se bazează pe trei piloni: biserica, stadionul de fotbal şi cârciuma, care ajută la susţinerea comunităţii. Fără unul din aceşti piloni, satul pierde un picior de susţinere”, spune Petra Kubova.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: