De la Dacia Spring la Renault Scénic E-Tech, fără să uităm de Austral Full Hybrid și Mégane hibrid reîncărcabil, publicația franceză L’Argus dezvăluie prețurile bateriilor care echipează vehiculele electrificate ale grupului Renault. Bateria valorează uneori jumătate din prețul mașinii.
Mașinile electrice sunt compuse din mult mai puține piese decât echivalentele lor cu motor cu combustie, o diferență care se regăsește în mare parte în lanțurile lor de propulsie. Cu toate acestea, ele sunt vândute la un preț mult mai mare. Acest lucru se datorează costului bateriilor lor, ale căror celule conțin materiale rare. Valoarea unei baterii poate depăși jumătate din valoarea unui vehicul electric, dar această proporție variază foarte mult de la o mașină la alta. Producătorul, chimia, capacitatea și alte caracteristici influențează costul bateriilor. L’Argus a aflat prețurile bateriilor instalate în modelele electrice și hibride ale grupului Renault disponibile noi în Franța în 2024. Este vorba despre valoarea, cu taxe incluse, a fiecărei baterii din serviciul post-vânzare, o sumă deductibilă fiscal pentru companiile care se dotează cu o flotă electrificată.
De la 3.500 la 25.000 de euro pe baterie
Renault utilizează în prezent baterii litiu-ion NMC (nichel-mangan-cobalt) de la furnizorul sud-coreean LG pentru vehiculele electrice, în timp ce bateriile chinezești sau japoneze sunt utilizate pentru hibrizi. Excluzând microhibricele, cea mai ieftină dintre „bateriile” utilizate de constructorul auto este, logic, cea mai mică. Este vorba de bateria utilizată la hibrizii nereîncărcabili Clio, Captur Arkana și Symbioz, care este instalată și la Dacia Jogger și Duster cu același motor 1.6 Full Hybrid. Cu o capacitate de 1,2 kWh și o tensiune de 230 V, are un preț de 3.500 de euro stabilit de Renault. Aceste vehicule au în comun platforma modulară CMF-B. Arhitectura CMF-CD a modelelor Austral, Espace și Rafale 1.2 Full Hybrid este echipată cu o baterie de 1,7 kWh la un cost suplimentar de 500 euro.
În schimb, impunătoarea baterie de 87 kWh și 400 V a modelului Renault Scénic E-Tech 100% electric în versiunea Long Range costă nu mai puțin de 25.000 de euro, pentru un vehicul care pleacă de la 46.990 de euro cu această echipare. Din fericire pentru proprietari (cel puțin pentru primii), Renault oferă o garanție pentru bateriile sale de tracțiune, cu o limită de capacitate de 70% după opt ani sau 160.000 km – standardul actual al industriei. Bateria de 60 kWh oferită și pentru SUV costă „doar” cu 3.000 de euro mai puțin, dar cu 5.000 de euro mai mult decât într-un Mégane E-Tech, reflectând probabil ajustarea marjelor mărcii în funcție de model. Ambele mașini sunt construite în jurul bazei tehnice AmpR Medium (fosta CMF-EV).
O inovație foarte așteptată, Renault 5 E-Tech bazat pe platforma AmpR SMall (anterior CMF-B EV) este lansat cu o baterie de 52 kWh care costă 14.400 euro (celule Envision produse în China și asamblate la Douai), în așteptarea unei versiuni mai puțin puternice și mai accesibile (celule Envision fabricate la Douai în Franța). Adică mai mult decât dublul prețului unei baterii Dacia Spring. Complet asamblată în China pe o bază tehnică separată, comună cu Dongfeng, aceasta este echipată cu un pachet de 26,8 kWh de la producătorul local Sunwoda, în valoare oficială de 7.000 euro.
În curând, baterii mai ieftine
Toți producătorii principali sunt implicați în prezent într-o cursă de reducere a costurilor și de oferire a unor mașini electrice mai accesibile, iar o mare parte din acest lucru implică utilizarea unor baterii mai ieftine. Grupul Renault tocmai a anunțat că se va orienta către bateriile LFP (litiu-fier-fosfat) produse de LG și CATL pentru viitoarele sale modele electrice de mai puțin de 60 kWh, începând cu următorul Twingo din 2026. NMC va continua să fie utilizat pe vehiculele cu autonomie mai mare cu baterii Envision și Verkor (în 2025 pentru Alpine A390). Nu putem decât să sperăm că, peste câțiva ani, prețurile bateriilor vor fi mult mai mici decât în prezent.
Prețul bateriilor în grupul Renault
Marcă | Model | Capacitate | Putere | Preț baterie |
Hibrid | ||||
Dacia | Duster 1.6 Hybrid 140 ch | 1,2 kWh | 230 V | 3 500 € |
Dacia | Jogger 1.6 Hybrid 140 ch | 1,2 kWh | 230 V | 3 500 € |
Renault | Arkana 1.6 E-Tech Full Hybrid 145 ch | 1,2 kWh | 230 V | 3 500 € |
Renault | Captur 1.6 E-Tech Full Hybrid 145 ch | 1,2 kWh | 230 V | 3 500 € |
Renault | Clio 1.6 E-Tech Full Hybrid 145 ch | 1,2 kWh | 230 V | 3 500 € |
Renault | Symbioz 1.6 E-Tech Hybrid 145 ch | 1,2 kWh | 230 V | 3 500 € |
Renault | Austral 1.2 E-Tech Full Hybrid 200 ch | 1,7 kWh | 400 V | 4 000 € |
Renault | Espace 1.2 E-Tech Full Hybrid 200 ch | 1,7 kWh | 400 V | 4 000 € |
Renault | Rafale 1.2 E-Tech Full Hybrid 200 ch | 1,7 kWh | 400 V | 4 000 € |
Hibrid reîncărcabil | ||||
Renault | Mégane 1.6 E-Tech Plug-in Hybrid 160 ch | 9,8 kWh | 400 V | 9 000 € |
Renault | Mégane Estate 1.6 E-Tech Plug-in Hybrid 160 ch | 9,8 kWh | 400 V | 9 000 € |
Electric | ||||
Dacia | Spring 65 ch | 26,8 kWh | 262,8 V | 7 000 € |
Renault | Twingo E-Tech 81 ch | 22 kWh | 400 V | 12 000 € |
Renault | 5 E-Tech EV52 150 ch | 52 kWh | 400 V | 14 400 € |
Renault | Zoe R110 / R135 | 52 kWh | 400 V | 15 000 € |
Renault | Kangoo E-Tech 120 ch | 45 kWh | 400 V | 15 000 € |
Renault | Grand Kangoo E-Tech 120 ch | 45 kWh | 400 V | 15 000 € |
Renault | Mégane E-Tech Autonomie Urbaine 130 ch | 40 kWh | 400 V | 12 000 € |
Renault | Mégane E-Tech Autonomie Confort 130 / 220 ch | 60 kWh | 400 V | 17 000 € |
Renault | Scénic E-Tech Autonomie Confort 170 ch | 60 kWh | 400 V | 22 000 € |
Renault | Scénic E-Tech Grande Autonomie 220 ch | 87 kWh | 400 V | 25 000 € |