Ce alternative există la Canalul Suez?

suez foto

După moartea lui Mao, cel care a fondat Republica Populară Chineză în 1949, puterea în statul asiatic a fost preluată treptat de Deng Xiaoping începând din 1976. Pe parcursul următoarelor decenii, Deng și-a câștigat reputația de “Arhitectul Chinei Moderne”, datorită deschiderii sale către economia globală.

Deng a împrumutat un model de business inovat în Irlanda în anii ‘50 și a creat astfel o serie de Zone Economice Speciale, care au permis industrializarea rapidă și investițiile directe străine în anumite regiuni defavorizate economic.

Rezultatul? Deși și-a păstrat regimul politic comunist, într-un interval de numai câteva decenii China a devenit cel mai mare exportator de bunuri din lume, cu o cotă de piață de 13.3% în 2020, mult peste cea a Statelor Unite, de numai 8.8%. Povestea acestui succes o poți înțelege mai bine în episodul “The Rise of China” al serialului documentar “History 101” disponibil pe Netflix.

O bună parte dintre aceste bunuri produse în China ajung în Europa. De la scobitori până la haine și de la telefoane mobile până la mașini. Da, inclusiv Dacia Spring vine din China. Și ajunge în România prin Canalul Suez, cea mai eficientă rută de transport din Asia spre Europa din punct de vedere economic.

 

Ce este Canalul Suez?

Canalul Suez este o cale navigabilă artificială din Egipt care conectează Marea Roșie și Marea Mediterană, astfel că oferă navelor o legătură directă pe apă între Asia și Europa. Traseul este cu aproape 9000 de kilometri mai scurt decât cea mai bună alternativă maritimă a momentului, ceea ce se traduce printr-un timp de transport cu 10 zile mai mic și, deci, printr-o reducere semnificativă a costurilor. Acesta este unul dintre motivele pentru care produsele importate din China au prețuri accesibile, pe lângă forța de muncă ieftină.

Ideea inițială a construcției unui canal navigabil între Marea Roșie și Marea Mediterană i-a aparținut lui Napoleon Bonaparte, la scurt timp după ce Franța a cucerit Egiptul, în 1798. Studiul de fezabilitate a fost însă realizat eronat. Cine știe, poate a fost făcut de înaintașii specialiștilor criticați în prezent pentru studiile de fezabilitate ale autostrăzii Pitești – Sibiu.

Primul studiu de fezabilitate corect a fost realizat abia în 1847, adică aproape 50 de ani mai târziu, tot atât cât ne va lua și nouă și terminăm autostrada mai sus menționată.  La inițiativa lui Ferdinand de Lesseps, fost consul francez la Cairo, Canalul Suez a fost construit între 1859 și 1869 cu promisiunea că va fi utilizat “pe timp de pace și de război, de orice navă comercială sau militară, indiferent de steag”.

Citește tot articolul pe Autocritica.ro, partener Economedia.ro

 

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *