Ce avantaje fiscale și stimulente acordă statele europene pentru achiziția de mașini electrice/ România a acordat cele mai mari stimulente din Europa pentru cumpărarea unei mașini electrice 

incarcare masini electrice Sursa foto: ACEA

Multe țări europene oferă sprijin fiscal pentru a stimula adoptarea pe piață a automobilelor electrice, dar aceste avantaje fiscale și stimulente diferă foarte mult, arată cele mai recente date publicate de Asociația Europeană a Constructorilor de Automobile.

Toate statele membre ale UE oferă o anumită formă de beneficii fiscale (fie pentru achiziție, fie pentru proprietate) pentru vehiculele electrice, deși există o disparitate și o fragmentare semnificativă între sistemele din fiecare țară

Avantajele fiscale pentru mașinile electrice ale companiilor sunt mai puțin răspândite, fiind oferite doar de 17 state membre.
în șase state membre nu sunt disponibile stimulente la cumpărare: Belgia, Bulgaria, Danemarca, Finlanda, Letonia, Slovacia
Doar cinci state membre oferă stimulente pentru infrastructura de încărcare.

Raportul întocmit anul trecut evidențiase următoarele aspecte:

  • 22 de state membre ale UE (~80%) nu ofereau în 2023 stimulente pentru dezvoltarea sau instalarea infrastructurii
  • Aproape o treime dintre statele membre UE nu ofereau stimulente pentru achiziționarea de vehicule comerciale electrice
  • Trei state membre nu ofereau niciun beneficiu fiscal, respectiv: Estonia, Ungaria și Țările de Jos
  • Ungaria era singurul stat membru care nu oferea beneficii fiscale sau stimulente la achiziție
  • În general, statele membre ale UE ofereau în 2023 un număr mai mic de avantaje fiscale și de stimulente la achiziție pentru vehiculele comerciale electrice, în comparație cu autoturismele electrice.

România a fost până anul trecut campioana europeană a stimulentelor acordate pentru achiziția unei mașini electrice, potrivit unui sondaj realizat la începutul anului de Leasing Options din Marea Britanie. În schimb, opt țări, printre care Belgia, Bulgaria, Republica Cehă, Danemarca, Islanda, Letonia, Malta și Elveția, nu au acordat nicio subvenție conducătorilor auto în ultimii patru ani, ceea ce le-a plasat pe ultimele locuri în clasamentul stimulentelor la cumpărare.

Între timp, unele state europene, între care și România, au mai redus din subvențiile acordate la achiziția de mașini electrice sau le-au eliminat mai devreme decât era planificat.

Din acest an, valoarea ecotichetului, indiferent de numărul de autovehicule uzate predate spre casare, a fost redusă la jumătate pentru această ediție a programului Rabla, de la 51.000 lei la 25.000 lei. Pentru achiziționarea unui autovehicul electric hibrid, precum și unei motociclete electrice, valoarea ecotichetului este de 13.000 de lei.

Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou achiziţionat prin program, cu excepţia instituţiilor publice şi a unităţilor administrativ-teritoriale. Pentru autovehiculul pur electric, electric hibrid sau cu pilă de combustie cu hidrogen, ecotichetul se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, care nu poate depăşi suma de 70.000 euro, cu TVA inclus.

În Germania, la jumătatea lunii decembrie, guvernul a anulat peste noapte discountul guvernamental de 4.500 de euro pentru mașinile electrice noi.

Iniţial, subvenţiile pentru achiziţionarea de vehicule electrice erau menite să se acorde până la finalul lui 2024.

În Germania, subvenția pentru vehiculele electrice era de 4 500 de euro, în 2024 urma să fie 3.000 de euro. Apoi, din 2025 urma să fie eliminată complet, lucru care s-a întâmplat însă, mai devreme, adică de luni 18 decembrie 2023.

De la 1 septembrie 2023, subvenția pentru mașini electrice a expirat pentru întreprinderi și s-a limitat la persoanele fizice.

Decizia Germaniei a venit pe fondul unor restricții mai stricte privind subvențiile pentru vehiculele electrice în Franța.

Începând cu 15 decembrie, Franța a limitat bonusurile pentru mașini de până la 7.000 de euro pentru mașinile electrice fabricate în Europa. Vehiculele fabricate în China, inclusiv Dacia Spring și Tesla Model 3, nu mai sunt eligibile. Modelul Y va fi în continuare eligibil, deoarece Tesla produce acest crossover la uzina sa din zona Berlinului.

Germania și Franța sunt cele mai mari două piețe ale Tesla în Europa.

Care este situația actuală pentru mai multe state europene, conform raportului Asociației Europene a Constructorilor de Automobile:

Austria

  • Deducerea și scutirea de TVA pentru autoturismele și autoturismele mixte cu emisii zero utilizate
    în scopuri profesionale (de exemplu, BEV și FCEV).
  • Deducerea TVA se aplică în funcție de valoarea brută de achiziție (inclusiv TVA de 20% și taxa de poluare):
    – ≤ 40.000 EUR: deducere integrală a TVA-ului
    – 40.000-80.000 EUR: deducerea TVA pentru primii 40.000 EUR
    – > 80.000 EUR: nicio deducere de TVA
  • Exonerare de taxa de proprietate pentru toate autoturismele și autoturismele mixte cu emisii zero.
  • Scutire de la taxa pe poluare pentru autoturismele și autoturismele combinate cu emisii zero.Scutire de la taxa de proprietate pentru autoturismele și autoturismele combinate cu emisii zero.
  • Un stimulent fiscal pentru investiții pentru achiziționarea unui autovehicul cu emisii zero în valoare de
    de 15% din prețul de achiziție și se aplică o amortizare specială. Scutire de la taxa de poluare pentru autoturisme și combine cu emisii zero.
  • Pentru angajați, utilizarea privată a unei mașini de serviciu cu emisii zero și a energiei electrice pentru încărcarea acesteia,
    sunt scutite de impozitare ca beneficiu în natură.
  • Bonus (până la sfârșitul anului 2024) pentru achiziționarea de autoturisme noi (de uz privat) cu o autonomie complet electrică de ≥ 60 km și cu o valoare brută de
    preț de listă ≤ 60.000 EUR: 2.000 EUR + 3.000 EUR (bonusul importatorului și bonusul federal) pentru BEV-uri și FCEV-uri. Stimulente suplimentare sunt acordate de provincii și comunități.
  • Bonus (până la sfârșitul anului 2024) pentru achiziționarea următoarelor infrastructuri de încărcare (uz privat): – 600 EUR pentru un sistem de încărcare inteligent cablu inteligent de încărcare
    – 600 EUR pentru o cutie de perete (în varianta simplă sau dublă familie)
    – 900 EUR pentru o cutie de perete (într-un complex de locuințe
    ca echipament individual)
    – 1.800 de euro pentru un wallbox (într-un complex de locuințe ca echipament integrat cu gestionare a sarcinii)
    Stimulente suplimentare sunt acordate de provincii și comunități.

Belgia

  • Bruxelles și Valonia: cota minimă de impozitare (61,50 EUR) pentru BEV și FCEV. Flandra: Bruxelles și Valonia: rate minime pentru BEV și FCEV (85,27 EUR/an). Flandra: BEV-urile și FCEV-urile sunt scutite.
  • TVA de 6% (în loc de 21%) pentru consumul de energie electrică.Avantaje fiscale în Bruxelles, Flandra și Valonia.
    pentru BEV-uri și FCEV-uri se aplică, de asemenea, mașinilor de serviciu.
  • Deductibilitate maximă (100%) a cheltuielilor pentru M1 cu ≤ 50g CO2/km (NEDC) și o capacitate a bateriei ≥ 0,5kWh la 100 kg de greutate a vehiculului. Beneficiul anual minim în natură pentru BEV, FCEV și PHEV: 4% din valoarea de listă.

Bulgaria

  • Scutire de taxe pentru vehiculele electrice.

Croația

  • Fără accize pentru vehiculele electrice.
  • Scutire de la taxa specială de mediu pentru vehiculele electrice.
  • Sistem de stimulente (o dată pe an, fonduri limitate): – 9.000 de euro pentru BEV-uri. – 5.000 EUR pentru PHEV-uri Termenul limită de achiziție este 31 decembrie 2024. Vehiculul trebuie să fie păstrat timp de cel puțin doi ani și să coste ≤ 50.000 EUR.

Cipru

  • Scutire pentru vehiculele care emit ≤ 120 g CO2/km.
  • Taxa minimă pentru vehiculele care emit ≤ 120g CO2/km.
  • Până la 12.000 de euro pentru casarea și înlocuirea unui vehicul care emite < 50g CO2/km și
    care costă ≤ 80 000 EUR.
  • Până la 19.000 EUR pentru achiziționarea unui BEV (≤ 80.000 EUR) și 1.000 EUR
    pentru casarea unei mașini uzate.

Cehia

  • BEV-urile și FCV-urile care emit ≤ 50g CO2/km sunt scutite.
    de taxele de înmatriculare (cu o plăcuță de înmatriculare specială).
  • BEV-urile, PHEV-urile și FCEV-urile sunt scutite de taxa de drum. Taxa de drum:
    – BEV-urile sunt scutite
    – PHEV-urile care emit ≤ 50 g CO2/km plătesc 25%.
  • Reducerea perioadei de amortizare pentru stațiile de încărcare a vehiculelor electrice de la 10 la 5 ani (wallbox-uri și stații de încărcare autonome). Amortizare accelerată pentru BEV-uri și FCEV-uri.
  • Reducere a impozitului de la 0,25-1% pentru BEV-uri și de 0,5% pentru PHEV-uri utilizate și în scopuri private.
  • Stimulente pentru achiziționarea de vehicule cu emisii scăzute și zero pentru organismele guvernamentale de stat și locale. Împrumuturi garantate cu discount pentru BEV-uri, FCEV-uri și stații de încărcare pentru persoane juridice cu un buget de 1,95 miliarde CZK.
  • Sprijin din partea Ministerului Transporturilor pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare și de reîncărcare a hidrogenului pentru BEV și FCEV, în valoare totală de 6 miliarde CZK.

Danemarca

  • Vehicule cu emisii zero: – Plătiți 40% din taxa de înmatriculare – 165.500 DKK suplimentare
    deducere a taxei de înmatriculare
    – 500 DKK de deducere a valoarea impozabilă pentru fiecare baterie kWh
    (maximum 45 kWh) Vehicule cu emisii reduse (care emit < 50 g CO2/km):
    – 55% din taxa de înmatriculare
    – Deducere suplimentară a taxei de înmatriculare de 46 250 DKK
    – Deducerea a 500 DKK din valoarea impozabilă pentru fiecare kWh de capacitate a bateriei (maximum 45 kWh)
  • Taxele de proprietate se bazează pe emisiile de CO2. Autoturismele cu zero emisii și cele cu emisii de CO2 de maximum 58g/km plătesc taxa semestrială minimă de 390 DKK.
  • Valoarea unui stand/priză de încărcare pus la dispoziție împreună cu mașina de serviciu (la domiciliul angajatului) nu este impozitată.

Estonia

  • Vehicule BEV și FCEV noi (cumpărare și leasing), se oferă: – 5 000 EUR/vehicul pentru
    persoane fizice – 4.000 EUR/vehicul pentru persoane juridice, persoane fizice.

Finlanda

  • Autoturismele cu emisii zero sunt scutite de taxe de înmatriculare începând cu octombrie 2021. Deducerea fiscală de 170 de euro pe lună din valoarea impozabilă (impozit pe venit) pentru BEV-uri (2021-2025) și de 85 de euro
    pe lună pentru autoturismele cu 1-100g CO2/km (2022-2025).
  • Încărcarea vehiculelor electrice la locul de muncă este scutită de impozitul pe venit (2021-2025).

Franța

  • Regiunile prevăd o scutire (totală sau de 50%) pentru vehiculele cu propulsie alternativă.
    (adică electrice, HEV, CNG, GPL și E85). BEV-urile, FCEV-urile și PHEV-urile (cu o autonomie > 50 km) sunt scutite de malus-ul bazat pe masă. Scutirea de la componenta fiscală bazată pe CO2 (“TVS”)
    pentru vehiculele care emit < 60g CO2/km (cu excepția vehiculelor diesel).
  • Bonus pentru un nou BEV sau FCEV eligibil pentru punctajul minim de mediu (listă stabilită prin decret și disponibilă aici) dacă ≤ 47.000 EUR și < 2,4 tone (t): – 7.000 EUR pentru persoanele cu venituri mici gospodării cu venituri mici – 4.000 EUR pentru alte categorii, gospodării
  • Schema de casare pentru un BEV nou sau la mâna a doua sau FCEV ≤ 47 000 EUR (aceleași condiții ca și în cazul primei): – 5.000 EUR pentru persoanele cu venituri reduse, gospodării cu venituri mici – 1.500 EUR pentru alte categorii, gospodării sau o persoană juridică

Germania

  • Scutire de 10 ani de taxe pe proprietate pentru BEV-urile și FCEV-urile înmatriculate
    până la 31 decembrie 2025. Scutire acordată până la 31 decembrie 2030 cel târziu.
  • Scutire de la taxa anuală de circulație pentru vehiculele care emit ≤ 95g CO2/km.
  • Reducerea valorii impozabile pentru BEV-uri și PHEV-uri (1-0,5% din prețul brut de catalog pe lună). PHEV-urile trebuie să îndeplinească cerințe suplimentare, care devin mai stricte în timp. Reducere suplimentară a valorii impozabile pentru BEV-urile cu un preț brut de catalog de până la de până la 60.000 EUR (1-0,25% din prețul brut de catalog pe lună). O creștere a acestui preț este în curs de discuție.
  • Cererile de finanțare nu mai sunt acceptate începând cu 31 decembrie 2023.

Grecia

  • Reducerea cu 75% a taxei de înmatriculare (RT) pentru PHEV-urile cu emisii de până la 50g/km. Reducerea cu 50% a taxei de circulație pentru HEV și PHEV care emit ≥ 50g CO2/km. HEV-urile cu o capacitate cilindrică < 1.550cc și înmatriculate înainte de 31 octombrie 2010 sunt scutite de taxa de circulație. 60% din taxa de circulație pentru HEV-urile cu o capacitate cilindrică ≥ 1.550cc înmatriculate înainte de 31 octombrie 2010.
  • Scutire pentru autoturismele care emit < 90g CO2/km (NEDC) sau 122g (WLTP). BEV-urile sunt scutite de sistemul de prezumție a venitului personal. Scutire de impozitul pe beneficii în natură pentru BEV-urile și PHEV-urile care emit
    ≤ 50g CO2/km (NEDC sau WLTP) cu un preț net de vânzare cu amănuntul (PNR) ≤ 40.000 EUR. 40.000 EUR deductibili în PNR pentru BEV-uri și PHEV-uri care emit până la 50g CO2/km cu o valoare mai mare a NRP.
  • 30% cashback la PNR pentru BEV-uri, cu un cashback maxim de 8.000 EUR.
  • 1.000 EUR în plus dacă se castrează o mașină de ≥ 10 ani sau dacă cumpărătorul are o vârstă ≤ 29 de ani. 40% cashback la PNR pentru taxiurile electrice pe baterii, cu un cashback maxim de 17 500 EUR. Extra 5.000 € pentru casarea vechiului taxi, care este obligatorie.

Ungaria

  • Scutire de taxe la cumpărare pentru BEV-uri și PHEV-uri.
  • Scutire de taxe pe proprietate pentru BEV-uri și PHEV-uri.
  • Scutire de taxe pentru BEV-uri și PHEV-uri la firme.
  • Începând cu 15 iunie 2020, stimulentele la cumpărare pentru automobilele electrice: – 7.350 EUR pentru un preț brut
    de până la 32.000 EUR, – 1.500 EUR dacă prețul brut este de 32.000-44.000 EUR

Irlanda

  • Scutire de 5 000 EUR pentru BEV-uri de până la 40 000 EUR. Reducerea scade treptat după 40 000 EUR și se încheie la 50 000 EUR.
  • BEV-urile sunt scutite de taxa pe NOx. Taxe pe proprietate: Rata minimă (120 EUR pe an) pentru BEV-uri. Rata redusă (140 EUR pe an) pentru PHEV ≤ 50g CO2/km.0% din beneficiul în natură se aplică pentru primele 50 000 EUR pentru BEV.
  • Stimulente la achiziție pentru persoane fizice:
    – Până la 5.000 EUR pentru BEV-uri.
    – Până la 5 000 EUR pentru PHEV-uri cu ≤ 50g CO2/km și o autonomie electrică totală de ≥ 50km

Italia

  • BEV: scutire de cinci ani de impozit pe proprietate de la data primei înmatriculări. După această perioadă, se aplică o reducere a ratei de impozitare de 75% pentru vehiculele pe benzină echivalente. HEV: aplicarea unei rate forfetare minime (2,58 EUR/kW).
  • Unele regiuni aplică reduceri la taxa de proprietate.
  • Stimulenet la achiziție: BEV-uri care emit ≤ 20g CO2/km
    cu un preț de vânzare de ≤ 35.000 EUR + TVA:
    – 6.000 EUR (fără casare); un bonus de 7.500 EUR în cazul în care indicatorul situației economice echivalente (ISEE) < 30.000 EUR.
    – 11.000 € (cu casare Euro 0-2); 13.750 €.
    cu ISEE < 30.000 euro
    – 10.000 € (cu o rată de casare de 3 euro); 12.500 € cu ISEE < 30.000 €.
    – 9.000 € (cu o rată de casare de 4 euro); 11.250 € cu ISEE < 30.000 €.
    – 0 euro (cu casare Euro 5); 8.000 euro cu ISEE < 30.000 euro
  • PHEV-uri care emit 21-60g CO2/km, cu un preț de vânzare de ≤ 45.000 EUR + TVA: – 4 000 EUR (fără
    casare); 5 000 EUR
    cu ISEE < 30.000 EUR
    – 8.000 € (cu casare
    Euro 0-2); 10.000 EUR
    cu ISEE < 30.000 euro
    – 6.000 euro (cu reducere la fier vechi
    Euro 3); 7 500 € cu
    ISEE < 30.000 EURO
    – 5.500 euro (cu reducere la fier vechi
    Euro 4); 6.875 € cu
    ISEE < 30.000 EURO
    – 0 euro (cu taxa de casare
    Euro 5); 5.000 € cu ISEE < 30.000 €.
  • Pentru utilizatorii casnici, o contribuție de 80% din prețul de achiziție și instalare a infrastructurii electrice standard pentru reîncărcarea vehiculelor electrice, în limita maximă de 1.500 euro per solicitant.

Letonia

  • Scutirea de la costurile de înmatriculare pentru BEV-uri
    (numai la prima înmatriculare).
  • Scutire de impozit pentru mașinile care emit ≤ 50g CO2/km.
  • Taxa minimă (10 EUR) pentru BEV-uri deținute de firme

Lituania

  • Scutire pentru BEV-uri (numai la prima înmatriculare). Stimulente la cumpărare (bonus) pentru vehicule ≤ șase luni:
    – BEV-uri: 4 000 EUR
    – 1.000 EUR suplimentari pentru casarea unui autovehicul diesel sau pe benzină uzat, deținut pentru cel puțin 12 luni,
    cu un ITP valabil
  • Subvenția maximă este de 400.000 EUR pentru fiecare companie.
  • Stimulente la cumpărare (bonus) pentru persoane fizice:
    – 2.500 EUR pentru un BEV folosit cu o primă înmatriculare după 2 aprilie 2016 sau un model din anul 2016 sau mai nou
    – 5.000 EUR pentru un BEV nou, cu o vechime de cel mult șase luni de la prima înmatriculare
    – 1.000 EUR suplimentari pentru casarea mașinilor diesel sau pe benzină uzate, deținute de cel puțin 12 luni și cu un ITP valabil

Luxemburg

  • 50% din taxa administrativă la cumpărare.
  • Taxa pe proprietate: rata minimă de 30 EUR/an pentru vehiculele cu emisii zero.
  • Stimulente la cumpărare: BEV ≤ 18 kWh: 8 000 EUR ; > 18 kWh: 3 000 EUR ; PHEV-uri ≤ 50g CO2/km: 2 500 EUR

Malta

  • Rata minimă la taxa de înmatriculare pentru vehiculele care emit ≤ 100g CO2/km.
  • Rata minimă a impozitului pe proprietate pentru vehiculele care emit ≤ 100g CO2/km.BEV-uri:
    – 11.000 EUR pentru persoane fizice – Până la 20.000 EUR pentru
    companii (stimulent suplimentar dacă sunt stabilite în și își desfășoară activitatea în anumite localități)
  • Subvenție suplimentară pentru casare un vehicul de ≥ 10 ani.

Polonia

  • Scutire la taxa de înmatriculare pentru BEV-uri și FCEV.
  • Scutire de la impozitul pe proprietate pentru PHEV-urile cu o capacitate de până la 2.000 cmc până la sfârșitul anului 2029.
  • Stimulente la cumpărare pentru persoane fizice și juridice (cumpărare, leasing): de la 18 750 PLN la 27 000 PLN pentru BEV și FCEV cu un preț maxim de 225 000 PLN.

Portugalia

  • Taxa auto: – BEV-uri: scutire completă – PHEV-uri: reducere de 75% dacă autonomia în modul complet electric
    ≥ 50 km și < 50g CO2/km, – HEV-uri: reducere de 40 % dacă autonomie în modul complet electric > 50 km și emisii de CO2 ≤ 50g/kmExcepție pentru BEV-uri.
  • Deducerea TVA: – 100% pentru BEV-uri ≤ 62.500 EUR + TVA – 100% pentru PHEV-uri ≤ 50.000 EUR + TVA
  • Utilizatori privați: 3 000 EUR pentru achiziționarea unui nou BEV, cu un preț de achiziție de până la 62 500 EUR, limitat la un vehicul pe persoană.

România

  • Scutire la impozitul pe proprietate pentru BEV-uri. Schema de reînnoire (RABLA) pentru autoturisme:
    – Obligația de casare cel puțin un vehicul > opt ani vechime
    – Până la 3.300 EUR pentru un HEV (≤ 150g CO2/km) RABLA PLUS pentru autoturisme:
    – Bonus de 2.500 EUR pentru un PHEV (≤ 80g CO2/km)
    – Bonus de 5.000 EUR pentru un BEV, nu este obligatorie casarea unui vehicul

Dicționar:

BEV – vehicul electric cu baterii
PHEV – Vehicul electric hibrid cu încărcare la priză
HEV – Vehicul electric hibrid
EREV – Vehicul electric cu autonomie extinsă
FCEV – Vehicul electric cu pile de combustie (hidrogen)
M2 – Vehicul pentru transportul de pasageri, masa ≤ 5t
M3 – Vehicul pentru transportul de pasageri, masa > 5t
N1 – Vehicul pentru transportul de mărfuri, masa ≤ 3,5t
N2 – Vehicul pentru transportul de mărfuri, masa > 3,5t și ≤ 12t
N3 – Vehicul pentru transportul de mărfuri, masa > 12t

Sursa foto: ACEA

Comentarii

  1. Ne plângem de deficit bugetar ! Luăm de la toți ca să dăm la bogați subvenție ca să își cumpere mașini scumpe.
    Ciolacu și Ciucă dați din buzunarul vostru subvenția ? De ce nu ați renunțat complet la ea?
    Incompetenților!
    Desființați toate pomenile tip : Rabla ( toate tipurile ) , Fotovoltaice , Sobă performantă pe lemne , etc.
    De ce să plătim toți taxe și impozite ca să profite cei cu resurse financiare ? Aceste programe nu sunt pentru săraci !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *