Cea mai mare companie energetică a Ungariei își pregătește rafinăriile de petrol pentru a procesa petrol care nu provine din Rusia, un semn că Budapesta ar putea ajunge în cele din urmă să susțină embargoul UE asupra țițeiului rusesc, în ciuda săptămânilor de rezistență, transmite Financial Times.
MOL, care deține trei rafinării de petrol în Europa Centrală și de Est, a cerut inginerilor săi să facă planuri pentru a le gestiona fără petrol rusesc, a declarat joi directorul de producție al companiei, Zsolt Huff.
Un portofoliu de 15 proiecte aflate în pregătire va fi prezentat consiliului de administrație al companiei în aproximativ două luni, iar lucrările ar putea începe dacă proiectele ar fi aprobate, a spus Huff.
Ungaria a blocat până acum încercările UE de a impune un embargo asupra tuturor livrărilor de petrol rusești, fie că sunt aduse prin conductă sau prin cisternă, ca parte a celei mai recente runde de sancțiuni a blocului împotriva Moscovei pentru războiul său din Ucraina. Națiunea central-europeană fără ieșire la mare cere o scutire completă pentru petrolul pe care îl primește prin conductă din Rusia.
Revizuirea infrastructurii petroliere a Ungariei pentru a gestiona țițeiul din alte părți ar putea costa până la 18 miliarde de euro, a estimat săptămâna aceasta ministrul de externe și comerț, Péter Szijjártó, adăugând că UE va trebui să ajute Budapesta să plătească.
Comisia Europeană este hotărâtă să reducă dependența UE de combustibilii fosili ruși, ca parte a răspunsului său la invazia Ucrainei de către președintele Vladimir Putin, dar a oferit mult mai puține finanțări decât dorește Ungaria. Săptămâna aceasta, a alocat aproximativ 2 miliarde de euro pentru a ajuta Ungaria și alte state fără ieșire la mare să aibă acces la provizii alternative.
MOL a cheltuit decenii și miliarde de dolari pe infrastructură pentru procesarea țițeiului rusesc de tip Ural, un avantaj care i-a sporit profiturile recente. Compania a estimat că modernizarea rafinăriei sale la sud de Budapesta pentru a putea folosi diferite surse de petrol ar putea costa până la 700 de milioane de euro și ar dura câțiva ani până ar fi gata.
Cele două rafinării MOL de lângă Budapesta și Bratislava au o capacitate totală de 14 milioane de tone pe an, dar singura conductă alternativă pentru aprovizionare, care trece prin Croația, poate furniza doar 11 milioane de tone. O actualizare ar costa aproximativ 210 de milioane de euro, a declarat purtătorul de cuvânt al MOL, Domokos Szollar.